Senaste nytt

Var det bättre förr? (Eller är det bara jag som är "gnällig"?)

Var det bättre förr?


  • Total voters
    27
  • Poll closed .

maswan

Medlem
Jag tycker överlag folk är välklädda, bara jag som går runt med huvtröja ;)

Nästa vecka sätter jag mig i T4-loungen igen för första gången på ett halvår efter min ofrivilliga paus, då är det tshirt, vandringsbyxor och sandaler som gäller så du känner dig lite mindre ensam. ;)

I huvudämnet så håller jag med i att om servicenivå var viktigare än prislapp för tillräckligt många så skulle det lika hård press på att leverera service som lågt pris. Idag verkar det ju snarare som lägsta pris till minsta acceptabla servicenivå, där golvet sjunker stadigt med "enhancement" på "enhancement". Min (skattefinansierade) resepolicy säger ju också att det alltid ska väljas den billigaste biljetten i arbetet, ingen SAS plus även om det bara skiljer några hundralappar.
 

ulagun

Medlem
För er lite yngre som inte var med "förr" så vill jag varmt rekomendera ett besök på SAS Museum vid Gardemoen.
Där få man en bra bild av serviceupplägg m.m från förr. T.ex att SAS hade eget cigarettmärke samt tändare med SAS logo samt mycket annat intressant som man inte kan tänka sig fanns.
Ligger på gångavstånd från Terminalen. På väg dit har även norska flygvapnet ett spännande museum.
Perfekt dagsutflykt
Passa på nu med 50% poängrabatt inom Skandinavien.

SAS MUSEET
 

rvarttinen

Medlem
Svår fråga ... håller med övriga i att det är både och. Säten odyl. har blivit mycket mycket bättre, modernare flygplan (tänker bla. på t.ex. A380 som är så tyst), fasttrack, etc. - å' andra sidan förr var det som också nämnts riktiga bestick, maten serverades på porslin, varm mat i ekonomiklass, etc.
SAS var en fröjd att resa med - de mer eller mindre definierade begreppet 'business class' och blev utsedda till världen bästa bolag för affärsresenärer.
Men, även dåvarande arbetsgivares resepolicy stipulerade resande i affärsklass vid interkontinentala resor, de tillät också en övernattning per riktning längs vägen.

Så, jag röstade 'nej' - det var inte bättre förr ... det torde vara balanserat, lika bra nu som förr, kanske? ... snarare kanske annorlunda?
 

Ystad

Medlem
Aktiviteten verkar ha avtagit i denna tråd så jag försöker mig på en sammanfattning:

Omröstningen: Det går naturligtvis inte att dra några "statistiskt säkerställda" slutsatser av en omröstning där 27 personer röstat och där man inte vet hur representativa de röstande är. Å andra sidan skulle jag gissa att de som är aktiva på denna site är ovanligt kunniga och erfarna flygresenärer (och då kan ju resultatet betraktas som mycket representativt). I vilket fall:
"Det var bättre förr" ansåg 82 %
"Det är bättre nu" ansåg 18%
Slutsats: det är inte bara jag som anser att det var bättre förr (och jag behöver inte känna mig "gnällig":)!!!!

Följande synpunkter har framkommit (jag försöker mestadels undvika att värdera - och endast sammanfatta):

Planering av resan:
Bättre nu: Online check-in
Bättre förr: -

På flygplatsen:
Bättre nu: Marktjänster och lounger (min kommentar: lounger tyckte jag var bättre förr)
"Fast track" (min kommentar: behövdes ö h t inte förr)
Bättre förr: Bättre möjlighet till manuell check-in
Enklare incheckningsrutiner
Inga omfattande säkerhetskontroller
Mindre trängsel

Flyg inom Europa:
Bättre nu: Billigare
Fler resmål
Tystare flygplan
Bättre förr: Ingen "hets"
Maten, servicen
Bonusprogram
Pitchen
Rökning tillåten (min kommentar: jag röker inte och tycker att det är bättre nu)

Interkontinentalt flyg:
Bättre nu: Stolar
Infotainment (min kommentar: skam vore det väl annars med tanke på IT-utvecklingen)
Direktflyg till avlägsna resmål
Tystare plan
Bättre förr: Maten, servicen
Bonusprogram
 
Toppen