Senaste nytt

Var det bättre förr? (Eller är det bara jag som är "gnällig"?)

Var det bättre förr?


  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Ystad

Medlem
Hej Senator,

Jag håller med dig i mycket vad du skriver.
Visst finns det en logik i den utveckling som skett.
Men min poäng är lite det att bara för att en utveckling är logisk så behöver den inte vara bra (t ex för de kunder som utnyttjar en tjänst från ett företag som vill "rationalisera").

Låt mig ta ett nytt exempel:
I söndags kväll åkte jag sista planet med AF från CDG till CPH. Det var en (nästan?) ny A318/319.
- Jag satt på rad 1 och upplevde att man sparat in någon cm på pitchen. Jag inser naturligtvis att AF kan få plats till flera rader om man sparar in någon cm på varje rad - och därmed tjäna mer pengar på varje flygning. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- I det nya planet var det de nya icke justerbara stolarna. Dessa stolar är naturligtvis betydligt billigare än justerbara (och möjliggör också mindre pitch). Detta medför en besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- AF har infört regeln att inte servera varm mat på flygningar kortare än två timmar. En besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- Förr fanns det alltid (minst) en i personalen som var helt avdelad för att serva business class. Nu skall denna person även hjälpa till i ekonomi. Säkert en besparing för AF. Men betyder det att det blir bättre för mig som passagerare? NEJ - tvärtom.
- Det finns många fler exempel - men nog nu.

Återigen, vad jag beskriver är självfallet ett "lyxproblem". Men vad som ofta retat mig är att man inte kallar sakerna vid dess rätta namn. Som t ex när ett flygbolag beskriver en besparing/försämring som en "förbättring". Med risk för att bli tjatig, låt mig ta ett exempel på detta: 2001-2002 åkte jag väldigt ofta mellan Stockholm och Rom. Oftast med byte på CPH och alltid ARN-CPH med SAS. Någon gång där försvann business class på SAS inom Skandinavien. Som flitig resenär fick jag då hem ett "personligt" brev som "förklarade" att borttagandet av business class var på "mitt önskemål" och för att "öka servicen" för mig. Tala om BS.
 

Dr. Miles

Expert
Därför de kallar det "Enhancement" inte "Improvement"...

För att möta alla dina önskemål skulle biljettpriset gå upp till den nivån majoritet av folk inte skulle köpa. Ja, då fallen logiken. Flygbolaget måste också kunna överleva. Inte bara tillfredsställa få kunder som möjligen betalar.

Som jag skrev liknande svar i många andra liknande trådar och till liknande klagomål/önskemål:
Flygbolagen skulle säkert ha satsat mycket pengar för servicen/hårdvaran/utrymmet om det fanns kundunderlägg som betalar för tjänsten.
Många företag har infört "Economy class only" resepolicy därför var flygbolagen tvungna att skaffa Premium Economy och på vissa flygbolag har Business class blivit sämre (t ex SAS).
 

Jacob

Medlem
Om det var bättre förr? Både ja och nej.

Bättre idag:
-Väsentligt bättre hårdvara ombord med exempelvis helt platta stolar i business class och förstaklassviter som inte är i närheten av vad som fanns för 20 år sedan
-Bättre underhållningssystem ombord
-Mer teknologi, t.ex. online check-in, appar. Väldigt smidigt om man reser mycket.
-Lägre biljettpriser

Sämre idag:
-Servicenivån är på många håll avsevärt lägre. Färre anställda både på marken och i luften.
-Bonusprogrammen var mer exklusiva tillbaka på 90-talet med fler förmåner.
-Enklare mat och färre alternativ ombord, många har plockat bort champagne
-Inget gratis ombord i ekonomiklass på många flygbolag
-Incheckning via automat som standard om man reser i economy.
 

mha321

Medlem
Om det var bättre förr? Både ja och nej.

Bättre idag:
-Väsentligt bättre hårdvara ombord med exempelvis helt platta stolar i business class och förstaklassviter som inte är i närheten av vad som fanns för 20 år sedan

Dock gäller ju detta i första and på långflyg. Inom Europa har det inte blivit speciellt mycket bättre - det finns väl i princip inget bolag som tex inte minskat pitchen någon gång de senaste 20 åren...
 

Jacob

Medlem
Dock gäller ju detta i första and på långflyg. Inom Europa har det inte blivit speciellt mycket bättre - det finns väl i princip inget bolag som tex inte minskat pitchen någon gång de senaste 20 åren...
Nja. Konceptet med blockerat mittsäte i business class inom Europa fanns i princip inte för 10-20 år sedan.
 

Palazzi

Medlem
Självklart var det bättre förr!!! Om man hade pengarna dvs... :p

Nu drar jag en summering i generella drag, för det finns fortfarande undantag som bekräftar regeln.

Bättre idag

- Hårdvaran
Stolarna i C + F på interkontinentala linjer går inte att jämföra med 90-talet (när jag började flyga). De finaste förstaklass-stolarna liknade mer de som idag finns inrikes i USA, men med bättre benutrymme. Idag är det ju snarare sängar...

- Större utbud på resmål
Lågprisbolagen har öppnat upp en uppsjö av direktlinjer som inte funnits tidigare. Nya flygplan har också gjort det gångbart att flyga direkt från Europa till mindre flygplatser i fjärran. Det fanns en tid (inte såå länge sedan) då man fick göra fyra stopp till Nya Zeeland


Sämre idag

- Servicenivån
En kombination av lägre löner (mindre motivation?) och en ny generation medarbetare (om man får generalisera deras uppförande).

- Maten
Den tid då man får lagad mat alá Pan Am är ju sedan länge förbi, men denna parameter är den som ständigt försämras. Görs besparingar ända ner i chokladsbitsinköp.

- Besvärligare regler för incheckning o säkerhetskontroller
Är ju inte bolagens fel, men ändå irriterande jobbigt kontra dåtiden.


Sist vill jag ändå säga att jag föredrar dagens försämrade verklighet (hur illa rimmar inte det (?) :rolleyes:).
Inflationsjusterat betalar jag troligen 1/4 av det mina resor kostade i 90-talets linda. För dessa tusenlappar kan jag boka ett finare hotell (som faktiskt blivit bättre sedan förr).

Det finns ju även guldkorn i flygvärden. Jag tycker att Serbian Air och Aegeans business class-produkter är bättre idag än vad SAS levererat under min levnadstid.......och det kostar en bråkdel.
 

Ystad

Medlem
Hej Jacob

Rätt ska vara rätt.
Blockerat mittsäte fanns visst för 20 år sedan, inte på SAS med sina MD80, men t ex på AF (och en del andra bolag också).
 

Jacob

Medlem
Hej Jacob

Rätt ska vara rätt.
Blockerat mittsäte fanns visst för 20 år sedan, inte på SAS med sina MD80, men t ex på AF (och en del andra bolag också).
Du har garanterat mer erfarenhet av hur det var på 80 och 90-talet. :) Men precis, för SAS kommer jag väl ihåg när seat block infördes. Vad jag minns fanns det inte på Boeing 737 heller fram till 2000-talet någon gång. Sen var det väl iofs ett mindre problem på den tiden hur som helst när, planen var betydligt tommare.

Rent servicemässigt håller jag för övrigt helt med dig. Min flygerfarenhet sträcker sig förvisso inte längre tillbaka än 80-talet, men nog sjutton var det ofantligt mycket trevligare att resa på 90-talet, helt oavsett vilken kabinklass man åkte i.
 
Toppen