Senaste nytt

Val av resväskor för småbarnsfamilj samt hur stor vågan man köpa?

Jag skulle säga att större än ~75 cm (beroende på konstruktion) har risk att bli otympligt. Det kan ju visserligen vara befogat som barnfamilj, dock så minskar ju användningsområdet något då man kanske inte vill ta med en större på kortare resor. Du får fundera hur ni ska använda dem och jämföra storlekarna.

Fyra hjul är trevligt. Särskilt nu med alla spärrar, slussar, hissar och kontroller som finns på t.ex. flygplatser. Det har väl de flesta väskor idag dock.

Hårda väskor kan var ganska tunga. Ibland får man ju bara ~20 kg och en hård väska kanske väger 5 kg. Sen kan det även bli tungt att bära. Nu finns det ju dock hårda lättviktsväskor som kan vara värt att kolla på.

Mitt främsta klagomål på inredningen i min väska är att det bara går att dra för ena sidan. Väskan måste därmed öppnas med ryggen nedåt, för annars trillar innehållet ur den öppna delen.

Håller med om att fyra hjul är trevligt. Går aldrig tillbaka till tvåhjuligt igen.
 
Mitt tips skulle vara två lätta hårda spinners, en 75cm (80 liter) och en 67cm (65 liter), vilket inte helt oväntat är vad vi har (Rimova Salsa Air). Då kan man hantera många olika typer av resor. Både med och utan barn, samt korta och långa (resor, inte barn).

Jag har provat flera olika inredningar, men nu vill jag inte ha någon alls (annat än skilja halvorna åt med nät). Då är det är bara att ösa in packningen rakt upp och ned och de sväljer jäkligt mycket, typ 15-25 kg kläder/böcker/appliances/etc. Och varje kg du slipper släpa på gör livet enklare, så välj så lätta väskor som möjligt.

Vi har rest med ett, två och tre barn i olika åldrar och provat olika väskor, lätta, tunga, mjuka, hårde, utan hjul, två hjul och fyra hjul. Och lätta, hårda, enkla spinners har för närvarande min röst.
 
  • Gilla
Reactions: Sim

ekf

Medlem
@KRYSS Det är några väskor från Samsonite och American Tourister i dagens lucka i julkalendern i eurobonusshoppen... Vet inte om priserna är bra eller dåliga, men de annonserar att det är feta rabatter :)
Kofferter
 

squeezen

Medlem
@KRYSS de är ok tycker jag men man ser skillnad i detaljerna att det är samsonites budget variant. Tror att garanti är betydligt sämre också (sen är det väl ändå oftast på incheck-väskor) att det är flygbolagen som har sönder dem snarare än fabriksfel uppdagas, oavsett märke.

Jag hade tidigare en Tourister, nu Samsonite, skulle aldrig byta tillbaka. Men det beror också lite på ofta den ska användas? Ska den släpad med mkt när man hår eller bara lyftas i/ur taxi och köras från baggageband?

Ska man åka en del så satsa på samsonite istället för american T.
 

KRYSS

Medlem
@KRYSS de är ok tycker jag men man ser skillnad i detaljerna att det är samsonites budget variant. Tror att garanti är betydligt sämre också (sen är det väl ändå oftast på incheck-väskor) att det är flygbolagen som har sönder dem snarare än fabriksfel uppdagas, oavsett märke.

Jag hade tidigare en Tourister, nu Samsonite, skulle aldrig byta tillbaka. Men det beror också lite på ofta den ska användas? Ska den släpad med mkt när man hår eller bara lyftas i/ur taxi och köras från baggageband?

Ska man åka en del så satsa på samsonite istället för american T.
Tack för återkopplingen. Ja då fortsätter vi kolla på Samsonite. Vi ska förbi Barkarby någon dag och titta på vilka modeller de har där.
 

Erik M

Medlem
Jag testar just nu ett nytt upplägg: Svinbillig pytteliten rullväska som garanterat går inom (nästan) alla handbagagemått. Dessutom ryms den i bagagehyllan och under stolen framför.
Varför vill jag ha en svinbillig istället för en bra? För att slippa vara så rädd om den. Det är ofta lerigt och jävligt i bagagehyllan, och under stolen framför kan det vara trångt.
Jag köpte en helsvart av märket Epic på Accent, med 200 kr i presentkort från Nordic Choice samt 25% rabatt (black Friday). Efter att ha sprättat bort märket blev den faktiskt helt OK till utseendet.
 

Buffy

Medlem
Dags för mig att köpa ny resväska då min gamla är slut. Har två småttisar och ska till USA 2 gånger i september (första gången med familj och andra på jobb) båda resorna är en vecka långa.
Budget 1000–1500kr
Har varit inne på American Tourister Bon Air 75cm som man kan få för 1000kr eller en Samsonite typ aeris Spinner 81cm från amazon.de för €145 (men vad är frakten på?)
Tar gärna emot tips.
 
Toppen