Senaste nytt

Val av resväskor för småbarnsfamilj samt hur stor vågan man köpa?

Anfield

Medlem
824b8431e24c9f0ccd8d1fb4671e0d73.jpg


Bild på väskorna !
 

Carvmeister

Ny medlem
Om pris är viktigt föreslår jag att ni tar er till närmasta väskaffär, eller samsonite i mall of scandinavia (uplever att de har bredare sortiment) och bestämmer vilken/vilka modeller ni gillar och sedan kollar ni nätet. Amazon.de har en hel del bra priser och om man inte reser super mycket så finns det andra märken. Titan ex är halva priset på amazon mot i Sverige.

Eftersom ni har tid till nästa år kan ni ju bida er tid efterom priserna går upp och ned hela tiden.
 

rvarttinen

Medlem
Kör med Rimowa Topas i aluminium. Funkar bra, kanske lite tunga, men ... har flera storlekar som vi använder beroende på typ av resa. Den största rymmer mycket och lätt allt för två personer för drygt en vecka. Men, som @agehall nämner, det är lätt att packa för mycket i den, särskilt om man köper något drickbart lokalt som ska hem. Mellanstorleken är väl de mest robusta och fått hänga med många gånger (en var) och börjar bli lite "fula". Sorry, "beresta" ... :)
 

nollbit

Medlem
Kör med Rimowa Topas i aluminium. Funkar bra, kanske lite tunga, men ... har flera storlekar som vi använder beroende på typ av resa. Den största rymmer mycket och lätt allt för två personer för drygt en vecka. Men, som @agehall nämner, det är lätt att packa för mycket i den, särskilt om man köper något drickbart lokalt som ska hem. Mellanstorleken är väl de mest robusta och fått hänga med många gånger (en var) och börjar bli lite "fula". Sorry, "beresta" ... :)

Väskor som kostar sju tusen spänn (minst) är kanske lite fel prisklass i en tråd där trådskaparen ber om råd kring väskor i tvåtusenkronorsklassen.
 

rvarttinen

Medlem
Väskor som kostar sju tusen spänn (minst) är kanske lite fel prisklass i en tråd där trådskaparen ber om råd kring väskor i tvåtusenkronorsklassen.
De gör en slags 'research' och mitt lilla bidrag ger väl för handen att det finns ett spektrum av olika produkter. Så de får en bild av vad som finns med för- och nackdelar - sedan är de upp till var och en att välja det som passar bäst. De får och kommer säkerligen få många bra tips här ...
 

FF#1

Medlem
Lånar tråden, behöver en barnväskla som är snygg och bra. Typ Barbie, mimmi mus eller annat.
Formatet ska vara stort handbagage, ska gå att ta ombord på SAS och andra vanliga bolag utan större bekymmer.

några tips?

Kör för övrigt var sin minikånken som handbagage till ungarna.
de orkar de alltid att bära själv och om det kniper så knyter jag de bara på dataryggsäcken.
 

Maja

Medlem
Lånar tråden, behöver en barnväskla som är snygg och bra. Typ Barbie, mimmi mus eller annat.
Formatet ska vara stort handbagage, ska gå att ta ombord på SAS och andra vanliga bolag utan större bekymmer.

några tips?

Kör för övrigt var sin minikånken som handbagage till ungarna.
de orkar de alltid att bära själv och om det kniper så knyter jag de bara på dataryggsäcken.
Väskan.com har en del barnväskor (https://www.xn--vskan-gra.com/grp/barn-resvaskor) i den designen som du efterlyser. Vet dock inte hur kvalitén är. Köpte en kabinväska till min dotter liknande den lilla för 399:- med Blixten fast köpte den på GeKås. Den fungerade, men hjulen var inte av bästa kvalitét. Numera kör hon på egen Haglöfsryggäck och har så gjort i några år.
 

Maja

Medlem
@KRYSS Vi kör på Samsonite B-lite i flera olika storlekar när vi reser.

https://www.xn--vskan-gra.com/art/samsonite-b-lite-3-78cm-4-hjul
den som är på 78cm är inga problem att få med sig för vår del och jag har tom för mig att vi köpte den största på 83cm senast vi beställde av den enkla anledningen att vi allt som oftast åker med en mindre resväska i den större när vi åker till USA. Av erfarenhet så vet vi att vi behöver en extra väska när vi väl ska hem efter några veckors road trip och en del shopping på vägen så att säga. ;)

Låt barnen ha sina egna ryggsäckar och låt dem ha dem på sig. Är bra att hålla i handtaget upptill om det kniper ibland! ;)
 

KRYSS

Medlem
Tack för alla svar. Men ja det är nog mer i 2000kr klassen vi letar även om den Rimowan var fin.

@KRYSS Vi kör på Samsonite B-lite i flera olika storlekar när vi reser.

https://www.xn--vskan-gra.com/art/samsonite-b-lite-3-78cm-4-hjul
den som är på 78cm är inga problem att få med sig för vår del och jag har tom för mig att vi köpte den största på 83cm senast vi beställde av den enkla anledningen att vi allt som oftast åker med en mindre resväska i den större när vi åker till USA. Av erfarenhet så vet vi att vi behöver en extra väska när vi väl ska hem efter några veckors road trip och en del shopping på vägen så att säga. ;)

Låt barnen ha sina egna ryggsäckar och låt dem ha dem på sig. Är bra att hålla i handtaget upptill om det kniper ibland! ;)
Vi funderade främst på en hård väska. Går inte saker lätt sönder om det är en mjuk? Reser som sagt inte så mycket och de få gånger jag gjort det har jag haft en hård väska.

Ja de kommer nog få ha med sig sina små kånken. :) Kan de ha med lite smågrejer själva om de vill.

Fick ett tips om Samsonite Macer som de hade i Outeletbutiken i Barkarby. Den verkar vara liknande S'cure men hittar inte så mycket info angående den.
 

Sim

Medlem
Jag skulle säga att större än ~75 cm (beroende på konstruktion) har risk att bli otympligt. Det kan ju visserligen vara befogat som barnfamilj, dock så minskar ju användningsområdet något då man kanske inte vill ta med en större på kortare resor. Du får fundera hur ni ska använda dem och jämföra storlekarna.

Fyra hjul är trevligt. Särskilt nu med alla spärrar, slussar, hissar och kontroller som finns på t.ex. flygplatser. Det har väl de flesta väskor idag dock.

Hårda väskor kan var ganska tunga. Ibland får man ju bara ~20 kg och en hård väska kanske väger 5 kg. Sen kan det även bli tungt att bära. Nu finns det ju dock hårda lättviktsväskor som kan vara värt att kolla på.

Mitt främsta klagomål på inredningen i min väska är att det bara går att dra för ena sidan. Väskan måste därmed öppnas med ryggen nedåt, för annars trillar innehållet ur den öppna delen.
 
Toppen