Senaste nytt

Val av resväskor för småbarnsfamilj samt hur stor vågan man köpa?

KRYSS

Medlem
Hej,

vi ska med hela familjen till Korea nästa år med Qatar. Då vi inte rest så mycket förut så har jag någon gammal modell av Samsonite Aeris hemma. Jag tror den är runt 75cm men jag hittade inget artikelnummer i den.

Vi tänkte alla fall köpa nya väskor till vår resa. Vi blir 2 vuxna och 2 barn (4 och 2 år). Tanken är att vi ska bara ska ha två incheckade väskor samt 2 "ryggsäckar" som handbagage, + barnens minikånken.

Så frågan är hur stor väska vi vågar köpa. Som jag förstår det efter lite snabb googling så är 158cm maxmått på vissa bolag. Qatar business som vi åker nu har 300cm. Men vi ser gärna att den håller sig inom gränsen för majoriteten av bolagen.

Aeris verkar ha en ny version, men tittade lite på S'cure också, det fanns även en deluxe modell som hade lite mer fack/påsar inuti. Är det värt prisskillnaden? Ska vi hålla oss inom 158cm blir det 75cms väskorna. Någon som rekommenderar någon annan modell? Eller har någon åsikt om S'Cure?

Anledningen till att jag frågar specifikt om Samsoniteväskor är att vi funderade på att åka till Barkarby Outleten och köpa där så vi får klämma lite på dem. Brukar de ha vettiga rabatter?

Efter vad jag läst har de flesta här kabinväskor som handbagage. Vi vill gärna ha ryggsäckar så vi har händerna fria. Någon som har något bra tips?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Min känsla är att flygbolagen inte är supernoga med måtten på incheckat bagage. Det man däremot ska tänka på är att om man köper en gigantisk väska får man lätt problem med vikten när man packar den full...
 

MrC

Medlem
Hej,


Anledningen till att jag frågar specifikt om Samsoniteväskor är att vi funderade på att åka till Barkarby Outleten och köpa där så vi får klämma lite på dem. Brukar de ha vettiga rabatter?

Hej

Jag har köpt några väskor där och upplever priserna som konkurrenskraftiga, de gånger jag jämfört så har de legat på samma eller lägre prisnivå än andra butiker som vid tillfället dessutom haft kampanjer.

Ett plus är dessutom servicen som jag tycker har varit bra vid samtliga tillfällen.
 

KRYSS

Medlem
Min känsla är att flygbolagen inte är supernoga med måtten på incheckat bagage. Det man däremot ska tänka på är att om man köper en gigantisk väska får man lätt problem med vikten när man packar den full...
Tack, det tänkte jag inte ens på. Nu med Qatar har vi 40kg så det är nog inget problem dock. Men vi ska ju orka släpa dem också.

Ett tips. Ta inte med egna handbagage till barnen, ni kommer ha nog med att ta hand om barn +eget bagage...
Beroende på vad vi hittar för egna väskor kanske vi skippar det. Hade ju en ide att man kunde använda dem sen också till någon dagsryggsäck om man behöver ha något smått med sig. Typ ombyte till barnen osv.

Hej

Jag har köpt några väskor där och upplever priserna som konkurrenskraftiga, de gånger jag jämfört så har de legat på samma eller lägre prisnivå än andra butiker som vid tillfället dessutom haft kampanjer.

Ett plus är dessutom servicen som jag tycker har varit bra vid samtliga tillfällen.
Vad brukar de ha för utbud? Är det fjolårets modeller eller semidefekta väskor?
 

MrC

Medlem
Vad brukar de ha för utbud? Är det fjolårets modeller eller semidefekta väskor?

En del fjolårets men mycket nytt som går att hitta i andra butiker vilket gör jämförelsen lätt, personligen tycker jag att utbudet är bra. Jag har faktiskt inte sett någon andra handssortering i den butiken, det är möjligt att det finns ibland?!
 

KRYSS

Medlem
En del fjolårets men mycket nytt som går att hitta i andra butiker vilket gör jämförelsen lätt, personligen tycker jag att utbudet är bra. Jag har faktiskt inte sett någon andra handssortering i den butiken, det är möjligt att det finns ibland?!
Tack! Då försöker jag ta en sväng förbi där och kolla lite.
 
Beroende på vad vi hittar för egna väskor kanske vi skippar det. Hade ju en ide att man kunde använda dem sen också till någon dagsryggsäck om man behöver ha något smått med sig. Typ ombyte till barnen osv
Klart barnen skall ha sina mini-kånken. Vi har alltid haft med det till våra barn, och låtit de vara ansvariga för sina egna väskor. På så sätt har man koll på både barn och bagaget. Vi låter också barnen packa sina väskor själva. Då vet de vad de har till flygresan.

Hur länge skall ni vara borta? När vi har åkt på våra långresor (längre än en månad) har vi haft en resväska och en stor ryggsäck. På så sätt kan en vuxen ta allt bagage och den andra ta barnen. Vi skulle aldrig orkat en väska på 40kg. Å andra sidan är det en kort resa och taxi direkt från flygplatsen till hotellet och inte mycket förflyttning funkar ju vad som helst.
 
Angående ert handbagage, när jag reser med familjen så blir det en fjällräven ryggsäck. Bra volym, lätt att komma åt allting och det finns regnskydd. Det gör den bra som ryggsäck vid utflykter också.
 

Anfield

Medlem
Har två super stora väskor som vi använder, aldrig varit problem med flygbolagen !
Men dom blir gärna lite tunga, det har vi fått påpekat vid ett antal tillfällen.
Men aldrig behövt packa om eller betala för det.
Största problemet har varit taxi i Kina, där har vi fått tagit två taxibilar till och från flygplats ett par gånger.
Så nu ska jag hitta två något mindre väskor.
 
Toppen