Senaste nytt

Val av lojalitetsprogram utifrån mina förutsättningar?

Kära BusinessClass medlemmar!

Senaste tiden har jag funderat mycket på vilket lojalitetsprogram som passar mig bäst utifrån mina förutsättningar och jag skulle önska Er expertis för att välja det rätta, låt mig förklara.

Jag är nyligen 30år fyllda (vilket för övrigt firades med Lufthansa First Class Award GOT-BOG t/r med föräldrarna) och bor i småstadsidyllen Mariestad strategiskt placerat längs med E20.
På grund av läget med ca 170km & 2,0h till GOT och 310km & 3,5h till ARN väljer jag nästan uteslutande att utgå från GOT.
Driver sedan 1 januari 2016 ett företag som säljer varor och tjänster inom El-Kyla-Vvs vilket gör att jag har förmånen att kunna besöka olika mässor runt om i världen som bekostas av mitt företag.
Har efter att läst och skrivit i olika trådar här på BusinessClass samt genomgång med min revisor beslutat att från och med 1 januari 2020 betala samtliga av bolagets leverantörsfakturor med kreditkort via Betalo eller Billhop för att maximera poängintjäning.
Om jag kollar historiskt borde jag hamna någonstans mellan 1 000 000-1 500 000kr per kalenderår.
Använder mig av SAS EuroBonus American Express Elite och SAS EuroBonus Mastercard Premium för status och poängintjäning.

Flög Business Class med SAS t/r för första gången 2016, samma år som jag gick med i SAS EuroBonus, ARN-LAX och har sedan dess flugit Business Class med SAS t/r 7 gånger, Business Class med Lufthansa t/r 1 gång, First Class med Lufthansa t/r 3 gånger.
Samtliga av dessa flygningar har varit long haul.
När det kommer till short haul har jag flugit Business Class med Avianca t/r 3 gånger, Business Class med Lufthansa t/r 4 gånger, Business Class med Asiana t/r 1 gång och Economy Plus med SAS t/r 7 gånger.
Skulle tippa på att jag betalar för 1-2 Business Class t/r long haul och 2-4 Business Class t/r short haul per kalenderår, och flyger lika många Awards.

Har uppnått Gold/Diamond varje år sedan jag gick med i SAS EuroBonus, men efter en miss av mig så kvalificerades jag inte andra året, vilket innebär att jag idag har två sammanhängande år när jag uppnått Gold/Diamond vilket betyder att jag har 8år kvar för Lifetime Gold.

SAS EuroBonus är det jag tror många identifierar sig med och väljer av automatik, likväl jag, och det har fungerat bra i stora drag.
Har sneglat en del på Lufthansa Miles & More men är för dåligt insatt, men visst hade det suttit fint med status där som gett tillgång till First Class Awards långt tidigare.
Som allians tycker jag Star Alliance fungerat bra, men skulle inte ha något emot att byta till Oneworld eller SkyTeam om det skulle innebära fördelar för mig.

Så, vad har expertisen där ute att säga?

Passar på att tacka för ett fantastiskt forum med bra och mogen tongång, en enorm erfarenhet för att inte nämna många fina tips och tricks!
 

Thornado

Medlem
Har efter att läst och skrivit i olika trådar här på BusinessClass samt genomgång med min revisor beslutat att från och med 1 januari 2020 betala samtliga av bolagets leverantörsfakturor med kreditkort via Betalo eller Billhop för att maximera poängintjäning.
Om jag kollar historiskt borde jag hamna någonstans mellan 1 000 000-1 500 000kr per kalenderår.

Just det jag citerar ovan gör att jag nog skulle säga att Eurobonus är oslagbart för dig. Som boende i Sverige så skulle jag säga att det finns inget annat än användandet av Eurobonus Amex som ger dig bättre utdelning för spenden. Möjligen kan det vara värt att ha ett Amex Premium också och ta 150kSEK spend på det för att få tre vouchers per år.

Kreditkorten kommer att ge dig 200-300k poäng per år, och flygandet kanske max 100k, så det är ju via korten du kommer få de flesta poängen, vilket gör att det är vettigast att hålla dig till Eurobonus.
 

Alf

Medlem
Du är riktigt tuff som avslöjar hela ditt upplägg på forumet. Min revisor skulle definitivt inte hållit med om detta upplägg. Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan välja glassiga platser för att besöka mässor mm om man är egen företagare. Det skall finnas goda skäl för detta. Det finns något som heter Skattemyndigheten som är ganska duktiga på skatterevisioner. Din revisor borde upplyst dej om att de poäng du tjänar in genom ditt upplägg och således betalda med företagets pengar skall användas för resor i tjänsten, alltså när du besöker mässor mm.

Detta är skrivet i all välmening eftersom jag själv drivit eget konsultföretag där jag själv besökt mässor och konferenser i olika delar av världen och dessa resor har betalts med företagets (mina) intjänade poäng.
 
Du är riktigt tuff som avslöjar hela ditt upplägg på forumet. Min revisor skulle definitivt inte hållit med om detta upplägg. Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan välja glassiga platser för att besöka mässor mm om man är egen företagare. Det skall finnas goda skäl för detta. Det finns något som heter Skattemyndigheten som är ganska duktiga på skatterevisioner. Din revisor borde upplyst dej om att de poäng du tjänar in genom ditt upplägg och således betalda med företagets pengar skall användas för resor i tjänsten, alltså när du besöker mässor mm.

Detta är skrivet i all välmening eftersom jag själv drivit eget konsultföretag där jag själv besökt mässor och konferenser i olika delar av världen och dessa resor har betalts med företagets (mina) intjänade poäng.

Det är inte förmånsgrundande om du betalar företagets leverantörsfakturor genom eget utlägg, som även förbättrar företagets likviditet, och har poängintjäning via detta upplägg, men det är mycket riktigt så att poängintjäning du gör genom företagsbetalda biljetter är förmånsgrundande om du använder dom privat.
 

henrik l

Medlem
Kul med en medlem som som bor nära järnvägsmetropolen Skövde:D Beroende på dina ambitioner och hur snabbt du blir diamond med SAS, tror jag även att Miles and Mores svenska kreditkort kan vara värt att titta på, om det är så att du vill kunna boka Lufthansa F med 360 dagars framförhållning. Har du deras kreditkort som kostar 99 kr/månad och använder det varje månad, så håller du liv i poängen tillsvidare.
 
Toppen