Senaste nytt

Val av bonusprogram

johhenrik

Medlem
Sen tycker jag det är rätt viktigt hur man tänkt använda sina poäng. FB tycker jag fungerar utmärkt för ekonomibiljetter, men plocka ut en resa i business/first är ju helt omöjligt. Där funkar SAS eller BA bättre anser jag. Mina FB-poäng bara förfaller... eller så köper jag en resa till en polare i eko för dem.
 

rvarttinen

Medlem
Sen tycker jag det är rätt viktigt hur man tänkt använda sina poäng. FB tycker jag fungerar utmärkt för ekonomibiljetter, men plocka ut en resa i business/first är ju helt omöjligt. Där funkar SAS eller BA bättre anser jag. Mina FB-poäng bara förfaller... eller så köper jag en resa till en polare i eko för dem.

Använt mina/våra poäng till uppgraderngar - verkar ge mest utväxling. Ta ut biljetter på poäng tycks rendera en del skatter och avgifter.
 

Dr. Miles

Expert
Sen tycker jag det är rätt viktigt hur man tänkt använda sina poäng. FB tycker jag fungerar utmärkt för ekonomibiljetter, men plocka ut en resa i business/first är ju helt omöjligt. Där funkar SAS eller BA bättre anser jag. Mina FB-poäng bara förfaller... eller så köper jag en resa till en polare i eko för dem.
OT svar.
Ecnomy class award inom Asien är inte så dåligt med Flying Blue om man väljer rätt flygbolag som inte debiterar bränsletillägg (Korean Air, Delta)

T ex en bonusresa mellan Norra Asien - Sydostasien/Indiska subkontinent i Economy class kostar bara 20.000 Flying Blue miles per enkelresa.
Screenshot20150706_01.png
 

matte_ante

Medlem
Nu behöver jag lite hjälp. American express kortet kommer att stå på en person. Då är det väl bara den som blir silver medlem och med alla fördelar. Kan då den checka in alla på business check in eller bara sig själv? Vad är sen bäst att satsa på, låta kortinnehavaren få allas poäng så att den blir guld eller att satsa på att så många som möjligt blir silver?

De poängen som som samlas från övriga konton till huvudkontot är inte statusgrundande utan bara till för att kunna spenderas. Du kan endast flyga ihop (nåja undantag finns, Amex ett av dem) din status.

Men guldstatus når du lätt om du använder möjligheten med optiontown på någon eller några resor utifrån det resemönster du beskrivit.
 

matte_ante

Medlem
Jag var nog otydlig. Du får 20000 statuspoäng om du innehar SAS Amex Elite. De poäng du tjänar på att handla med kortet är inte statusgrundande. Dina familjemedlemmar kan du ta med dig (upp till 4 st har jag för mig) och ändå nyttja dina Eurobonus guld förmåner.

En annan fördel med eurobonus guld är att du kan ge bort ett silverkort.
 

rvarttinen

Medlem
Tack för svaret @rvarttinen !

Varför fastnade du för skyteam flying blue?

Vad är det jag ska återkomma med?
Mvh niklas
Hej och tack själv!

Vi, hustrun och undertecknad, reser ofta till Paris och till Amsterdam då och då. Visat sig varje gång att SAS varit dyrare vid dessa tillfällen. Åker ofta i Economy då, men även Business. I och med at jag uppnått guld-status så kommer det ett antal perks, som t.ex. få gå i de olika prio-köerna som ger snabbare behandling, lounge access, business check-in, etc.

Att byta t.ex. intra-Schengen har fungerat utmärkt på CDG, flygen utgår från samma terminal. 2F. Byte på Schipol är också smidigt ...

Sedan har det visat sig, att det har fungerat bra med Air France (AF) och KLM då jag ofta haft tjänsteresor till Nord Amerika. AF har t.ex.flera avgångar till Montréal (YUL). Både AF och KLM har en dagliga avgångar till San Francisco (SFO), dit jag åkt minst en gång om året.

Jo, syftade mest påhur ni tänkt resa (mest ekomomi eller kanske affärsklass då och då)? Dels val av resklass kan vara avgörande, men intjäningen har ändock varit god. Första gången jag uppnådde silver-nivå så var det med ett par tjänsteresor för en kund i Economy över Atlanten. Jag reste en hel del i economy med Air Fance och det har fungerat bra (ett utav två bolag i världen som severar champagne i Economy, på long haul!). Byte på CDG har aldrig varit ett problem. Det har gått snabbt och smidigt. Inte värre än andra stora flygplatser. Upplevde New York (JFK) nu senast, juni, som krångligare. Abu Dhabi (AUH) kan vara jobbigt för vissa då det kan vara rätt så långt att gå.

Numera har jag samlat på mig så pass mycket poäng att jag ofta bokar en biljett i någon lämplig uppgraderingsbar klass i Economy och sedan tar till poäng. Skulle det, av någon anledning,inte gå att uppgradera sig så kan jag i alla fall sitta i Premium Economy. Dock, har inte rest i PE interkontinentalt ... kommer inte ihåg när jag flög i "bakom skynket" från San Francisico; har uppgraderat mig varje gång. Nåja, nyttjat en del deals och bokat en och annan biljett i affärsklass också, det ska erkännas ... :)

En annan mycket bra detalj är att vi kan flyga till ett utav våra favorit resmål; Maldiverna, och ha poängintjäning hela vägen. Vi nyttjar helt enkelt den code-share som finns mellan Air France och Etihad. Och det gav en del poäng ..!.

I övrigt har jag inte orkat räknat på något utan det får gå som det går, och det har gått smidigt. Vi har fått in tillräckligt med poäng och så. En gång har jag nyttjat att överföra ett gäng poäng från AMEX till Flying Blue och det har gett en bra grundplåt att uppgradera för. Vidare, varje gång vi hyr bil går det in poäng på kontot. Har även köpt lite grejor på AF:s online shop och tjänat lite poäng där också ... men, det är marginellt.

När det kommer till service och utbud ombord så har t.ex. Air France visat passa oss bra. Bra mat och bra urval av viner. Och, så har vi detta med champagne... något som vi uppskattar!

Så, när vi väger det mesta av hur vi reser och var så passar Skyteam bra för oss. Valet är upp till dig att selektera något som passar dig och din familj. Jag har bonuskort i de olika allianserna, i de fall då jag behöver resa med t.ex. SAS, Lufthansa eller BA. Jag vill ju inte missa några poäng! :)
Men, som det framgår ovan så samlar jag det mesta, nästan allt, i Flying Blue. Det har givit oss mest utväxling.
 
Tack för ditt svar och din erfarenhet @rvarttinen !
Tror dock att vi har bestämt oss för sas eurobonus. Vi har även idag ca 70000 poäng sedan tidigare där.

En fråga som gärna någon av er får svara på. Om vi blir uppgraderade av våran vän på sas till business, får vi business poäng eller de poängen för den klassen vi bokade för?
 

johhenrik

Medlem
Tack för ditt svar och din erfarenhet @rvarttinen !
Tror dock att vi har bestämt oss för sas eurobonus. Vi har även idag ca 70000 poäng sedan tidigare där.

En fråga som gärna någon av er får svara på. Om vi blir uppgraderade av våran vän på sas till business, får vi business poäng eller de poängen för den klassen vi bokade för?
Den frågan måste du ställa till din vän. :) har svårt att tro det ens är ok enligt SAS regler det hen gör. :)
 

Dr. Miles

Expert
En fråga som gärna någon av er får svara på. Om vi blir uppgraderade av våran vän på sas till business, får vi business poäng eller de poängen för den klassen vi bokade för?
Om du uppgraderas av SAS agenter utan betalning, tror jag att du får poäng enligt den biljetten (bokningsklassen) du har betalat för, inte den kabinklassen du reser i.
 
Toppen