Senaste nytt

Vad vill ni höra på PA

NyfikenGrau

Medlem
Fast toaletterna brukar jag kunna hitta på egen hand. Oftast är de framför eller bakom dig... ;)

Jag skulle tippa på att jag nästan varje flygresa på 2+ timmar ser minst en person leta efter toaletten och då har jag bara uppsikt över en (kanske flygvärdinnan bor där, eller tomten, whatever...många flyger inte särskilt ofta och är osäkra), eller inte känner till att det finns fler i andra änden av planet osv. Jag tycker sån här info är betydligt mer relevant än att vi flyger över Paris, och då är jag ändå en riktig geografinörd och Google Earth-fan själv. Men sånt är ju egentligen helt ointressant info att skicka över PA, är man intresserad vet man ändå.
 

Delayed

Medlem
Jag skulle tippa på att jag nästan varje flygresa på 2+ timmar ser minst en person leta efter toaletten och då har jag bara uppsikt över en (kanske flygvärdinnan bor där, eller tomten, whatever...många flyger inte särskilt ofta och är osäkra), eller inte känner till att det finns fler i andra änden av planet osv.
Ja det kan säkert finnas en del som har nytta av info om att det exempelvis finns toaletter både fram och bak. Pratar vi om lite (mycket) större plan har jag dock svårt att se hur informationen ska vara utformad så att alla eventuellt osäkra förstår vart toaletterna närmast just denne är placerade. Att säga "det finns toaletter lite här och där i både övre och undre kabinen" hjälper ju inte direkt. :)

Sen är ju trådrubriken "vad vill ni höra på PA" och jag personligen är helt ointresserad av "toainfo".
 

NyfikenGrau

Medlem
Haha, nä inte jag heller :) Jag är personligen inte intresserad av någon info alls som inte är nödvändig (t.ex. kommande turbulens eller hur det funkar med anslutningarna vid försening) men indirekt är all info bra även för mig som underlättar för ovana passagerare. Väder, flygrutt, besättningsnamn och liknande har lägst prio för mig, OM det inte av någon anledning lugnar flygrädda.
 

Delayed

Medlem
Väder, flygrutt, besättningsnamn och liknande har lägst prio för mig
Med viss reservation för att jag kan ha hört fel men detta gladde mig hela dagen en gång.

En inrikesflygning ARN-SDL för några år sedan. Piloten daskar kärran i asfalten på ett ovanligt brutalt sätt. Strax därefter hörs "Kapten Landing med besättning hälsar er välkomna till Sundsvall Härnösand flygplats". Jag skrattade hela vägen ut ur planet och inte hjälpte det att besättningen också hade svårt att hålla masken.

Än idag undrar jag om piloten verkligen hette "Landing" eller om det var någon kortis i mitt huvud som fick mig att höra det. Någon som vet om SAS har/har haft någon "Kapten Landing".
 

Najk

Medlem
Man måste nog som pilot ha lite känsla här och anpassa till situation, jag tycker det är trevligt att få lite information innan flygningen, det gör inget om den är 5min lång. Under flygningen så vill jag inte ha någon information om den inte tillför något, dvs detta hände och det påverkar oss på detta sättet.

Är det kvällsflygning eller morgonflygning, minsta möjliga utrop. Om det är en dagflygnnig så stör det inte lika mycket.

Jag var med om att det blev dimma i Zürich och vi fick cirkulera i 40min på ca 10-15000fot. Det var mitt på dagen och vi cirkulerade precis över alla kända berg och alptoppar och Piloten som inte flög pratade nästan konstant och var väldigt påläst och pekade ut varenda topp och skidby. Detta var väldigt uppskattat, och han lyfte verkligen situationen från att vara stressande till att bli väldigt trevlig. Att jag sköt min Connection till Köpenhamn och fick åka via Frankfurt och blev 6h sen var en annan femma :)
 

Najk

Medlem
Måste delge till er denna också.
Vi står på startbanan i ett afrikansk land när en noshörning står i vägen 500 meter bort. Den vägrar att flytta på sig och brandkåren tillkallas för att mota bort den. Ca 20 välvilliga brandmän försöker med alla medel få den ett ton tunga djuret att flytta på sig. Den står kvar och tittar på vår 727a.
Säger på PA "sorry, we have a hippo on the runway that has to be removed, not even a 727 will stand a close contact to a hippo"
En flygvärdinna kommer in i cockpit och berättar att alla skrattar åt mig - "there are no hippos here, Captain You must mean a rhinocero? I know in Sweden you don't have either hippos or rhinocero but only dogs and mooses, and I know mooses like hippos are living in rivers and lakes, so no hippo on runway Captain"
Då längtade jag hem:(
Hippon or whatever flyttade på sig efter en halvtimme och det kostade nästan ett ton i bränsle att vänta.

Mvh


Tack för att du delar med dig av dessa roliga anekdoter :)
 

Airbuspilot

Medlem
I min ungdom flög jag ett passagerarplan i Tanzania för att få flygtimmar. Flygplanet va ganska ok och vi européer fick en bra kurs och betalt från första kursdatum.
Viktigt på ett flygplan är att det är rätt lastat och precis som en gungbräda att all last är rätt fördelad, annars blir det knepigt.
Döm om min förvåning på min första Trainingflight när allt var rätt lastat men jag tyckte att det var fel.
Vi hade getter, kycklingar, mostrar och en åsna ombord. Det är sant.
Min training Captain tyckte det var ok så länge det inte var murbruk och sten ombord till begravningar av
släktingar. Men dom betalade bra och va ok.
Nästa jobb blev på B727, i tre år som Capt. Herregudars.

Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
Glömde ovan som tråden är, Captain sa på PA att Copilot " has got his training flight and he's not used to animals as a Swedish Guy "

Mvh
 
Toppen