Senaste nytt

Vad väntar hösten 2015?

Senator

Moderator
Jag tror personligen på Nordamerika. Framtiden ligger självklart i Asien, men den konkurrerande bild som finns gör det svårt att skapa lönsamhet till Asien för tillfälle.

CPH-SFO har visat sig vara en lyckosam satsning. Jag tror inte på MIA som destination om man tittar på informationen som kommer från SAS press-event när man lanserade SVG-IAH
http://www.businessclass.se/forum/s...oljelinje-stavanger-houston-8.html#post226641

Logiska destinationer är återöppning av LAX efter 20 år troligtvis från CPH, en ny linje OSL-IAH, eller OSL-ORD för att koppla på United. Med Uniteds verksamheter på EWR, ORD, SFO, IAH, och delvis LAX skulle det vara mindre risker kopplat till att man även kan flyga vidare därifrån.

Intressant att NYC har så liten andel (i procent) som är där i affärssyfte. Måste vara att volymen är tillräckligt stor. SAN är också intressant som stor affärsdestination, men kanske volymen är för låg.
 

Palazzi

Medlem
SAS har ju för vana att inte flyga från ARN o OSL på destinationer som inte är prövade från CPH - det lämnar väl egentligen inte många möjligheter. Washington har för lite underlag, kan jag nästan svara på.
Flera linjer till SFO - Nja.... (?)

Vinterlinjer till MIami är min gissning. Året runt-linje till Singapore blir det i andra riktningen...SAS tappade ju hela Sydostasien o Oceanien när Bangkok försvann. Som slutdestination är inte SIN så stort som BKK, men kostnadsläget är inte lika pressat.
 

Paby

Medlem
Kanske återvända till Indien? Kort flygtid gör att dom linjerna är "enkla" för att maxa nyttjandet av flottan.
 

varva77

Medlem
Frågan är väl snarare om det inte handlar om konkurs... som Jacob K borde det tyvärr handla om att göra om och göra rätt för att sedan bli uppköpta. Det är kul och intressant med offensiva satsningar (bråk med facken, Eurobonussatsning, nya plan, Houstonlinje) men ger det inga pengar är det ju menlöst. Borde svälja stoltheten och titta påEstonian och Air Baltic. Till viss del även Swiss, Brussels och Austrian har gjort för att fortfarande existera. Swiss, Brussels och Austrian är ju hyfsat stora iof men ändå lite av en skugga av sin storhetstid. Är ju SAS också men det tycks ju inte släppa sin stolthet. Lönsamhet tack.
 
Last edited:

pep

Medlem
Mon SAS lever så længe? Jeg er begyndt at tvivle. Alle disse nyligt solgte "millioner" af stærkt rabatterede billetter må da begynde at gøre ondt på et tidspunkt, da de er med til at ødelægge markedet for rentable billetter? SAS har solgt så mange biletter dybt ind i år 2015, men udgifterne og tabet vil ramme allerede iår? Man har styrket likviditeten men udskudt problemerne, da offer-omkostningerne bliver meget høje....
 
Toppen