Senaste nytt

Vad tycker ni om betaversionen av nya SJ.se?

sepbemi

Medlem
De som har gjort nya sj.se har knappast gjort en enda reseräkning,för det är ganska irriterande att kvittot blir fyra sidor för en enkelresa. Utseendet på skärm är viktigare än funktion.

Möjligt att detta rättas till i senare release i slutet av april.
 

Moco

Medlem
Nä, MTR vill inte heller. Det ger konkurrenterna ett väldigt lätt sätt att kolla hur beläggningen ser ut och anpassa sig där efter.

Varför tänker man annorlunda i flygindustrin? Har det med reslängden att göra, eller vill man bara vara bakåtsträvande i tågbranschen?
Kanske är reglering om transparens nästa steg?
 

pierrea

Medlem
Du kan detta förmodligen detta betydligt bättre än jag. Jag hittade det jag refererade till här, och det farm går att SJ inte vill.
Okej, nu förstår jag bättre vad du menar. Skillnaden mot flyget är ju att det är en massa resenärer som åker delar av sträckan och genom att själva styra passagerarnas placering kan de möjligen optimera något bättre. Jag tippar dock att det är en skillnad på marginalen – men intressant poäng likafullt.
 

Hachans

Medlem
Varför tänker man annorlunda i flygindustrin? Har det med reslängden att göra, eller vill man bara vara bakåtsträvande i tågbranschen?
Kanske är reglering om transparens nästa steg?

Jag tror att flyget var konkurrensutsatt längre, och som skribenten under mig skrev så flyger man bara punkt A-B, det kommer inte in en resenär halvvägs. Och så behöver ju inte flygbolag begränsa på webben, de kan ju själva gå in och se i bokningssystemen om det finns plats i en bokningsklass och så bland konkurrenterna, men även där spökbokas det och så.
 

AABack2ARN

Medlem
En liten OT fråga kanske baserat på detta med sittplatsproblematiken och det faktum att passagerare kommer och går.

En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.

Kan man då köpa biljetter till den avgången och får olika sittplatser på olika delar av sträckan eller blir man nekad med motiveringen att tåget är fullt?
 
En liten OT fråga kanske baserat på detta med sittplatsproblematiken och det faktum att passagerare kommer och går.

En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.

Kan man då köpa biljetter till den avgången och får olika sittplatser på olika delar av sträckan eller blir man nekad med motiveringen att tåget är fullt?
Vet ej, men jag har vid två tillfällen fått en platsreservation till en plats som inte existerar på tåget. Så någon form av överbokning verkar de ha.
 
Toppen