De som har gjort nya sj.se har knappast gjort en enda reseräkning,för det är ganska irriterande att kvittot blir fyra sidor för en enkelresa. Utseendet på skärm är viktigare än funktion.
Nä, det där kan inte vara anledningen. De har ju stenkoll (förstås) på vilka stolar som är lediga just den sträckan jag ska resa. Vore inte svårt att bygga något som presenterar det för den resenär som vill välja plats.
Du kan detta förmodligen detta betydligt bättre än jag. Jag hittade det jag refererade till här, och det farm går att SJ inte vill.
Nä, MTR vill inte heller. Det ger konkurrenterna ett väldigt lätt sätt att kolla hur beläggningen ser ut och anpassa sig där efter.
Okej, nu förstår jag bättre vad du menar. Skillnaden mot flyget är ju att det är en massa resenärer som åker delar av sträckan och genom att själva styra passagerarnas placering kan de möjligen optimera något bättre. Jag tippar dock att det är en skillnad på marginalen – men intressant poäng likafullt.Du kan detta förmodligen detta betydligt bättre än jag. Jag hittade det jag refererade till här, och det farm går att SJ inte vill.
Varför tänker man annorlunda i flygindustrin? Har det med reslängden att göra, eller vill man bara vara bakåtsträvande i tågbranschen?
Kanske är reglering om transparens nästa steg?
Vet ej, men jag har vid två tillfällen fått en platsreservation till en plats som inte existerar på tåget. Så någon form av överbokning verkar de ha.En liten OT fråga kanske baserat på detta med sittplatsproblematiken och det faktum att passagerare kommer och går.
En hel del tåg har väl "platsreservation efordras" har jag för mig. Säg att det finns platser hela vägen mellan Stockholm och Göteborg - men inte samma fysiska platser. Dvs en stol är ledig Stockholm-Linköping och en annan Linköping-Göteborg men ingen Stockholm-Göteborg.
Kan man då köpa biljetter till den avgången och får olika sittplatser på olika delar av sträckan eller blir man nekad med motiveringen att tåget är fullt?