Senaste nytt

Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

A

Aurora

Guest
Det satt en på raden snett framför mig på dagens flight ARN-CPH, som bad om ett glas vatten. Han blev hänvisad till 20:- -flaskorna och tackade nej. Det var också rätt tydligt i påannonseringen innan man gick ut med trolleyn att vattnet skulle kosta pengar. Någon storpet syntes inte heller på trolleyn.
Jag kan tycka att det är märkligt. Gratis vatten borde vara självklart i den speciella miljö som en flygplanskabin ändå är. Torr luft, flygrädda människor mm.

Vann (et glass fra stor flaske) er da visserligen enda gratis, kjenner jeg blir lettere provosert av at enkelte antiSAS-mennesker helst vil fremme negative rykter.
 

jumbooze

Medlem
Silverte är väl hett vatten och mjölk. Kan vara ok att dricka när det är just varmt men kallt silverte tror jag inte mycket på... Idén är väl iofs kreativ om inte annat ;)
Det beror lite på, för vissa är det bara varmt vatten för andra är det med mjölk, det kan man ju isf. be om att få utan :D
 

Dr. Miles

Expert
Vann (et glass fra stor flaske) er da visserligen enda gratis, kjenner jeg blir lettere provosert av at enkelte antiSAS-mennesker helst vil fremme negative rykter.

Innan du dömer ut andra som anti SAS eller inte, bör du lyssna på folks erfarenhet.
Alla skriver inte om dåliga saker om andra avsiktligt hela tiden.

Jag har själv sett att SAS personal sa till passageraren framför mig att vattnet kostar i SAS Go.
Det som SAS bör göra är att förbättra intern kommunikation och gå ut med tydlig information till kunderna.
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Innan du dömer ut andra som anti SAS eller inte, bör du lyssna på folks erfarenhet.
Alla skriver inte om dåliga saker om andra avsiktligt hela tiden.

Jag har själv sett att SAS personal sa till passageraren framför mig att vattnet kostar i SAS Go.
Det som SAS bör göra är att förbättra intern kommunikation och gå ut med tydlig information till kunderna.

Alltid med SAS - SAS
"Gratis kaffe/te/vann
Vi serverer kaffe/te/vann på alle våre flygninger*, til alle våre reisende (som ønsker det).
* Med noen få unntak"
- unntakene er forøvrig Widerøes ruter hvor der ikke serveres kaffe/te eller vann da de ikke har hverken galley, eller plass til dette ombord. Ikke engang store vannflasker, da trallene ikke har plass til det.

Hvis der er noen som mener at cabin crew har sagt det ikke går an å få gratis vann så antar jeg det enten er noen som enten har sittet bak noen (.... hint hint til det ovenfor) og "hørt det de ville høre" (det negative). Hvis noen spør "kan jeg få en flaske vann" så får du selvsagt svaret "nei, det selger vi". Spør du "kan jeg få et glass vann" vil svaret være annerledes.

Det er selvsagt dumt om ikke kabincrewet sier " MEN du kan få et glass vann" - men det vet vi strengt tatt ikke noe om siden vi ikke har vært i de situasjonene. Hvis det så er at man har spurt "kan jeg få et gratis glass med vann" og noen har fått svaret "nei vi gir ikke ut gratis vann fordi det er policyen hos SAS" så vil jeg selvsagt oppfordre til å rapportere dette kabin-crew medlemmet til kundeservicen hos SAS slik at det blir tatt opp. At man kan få svar som "beklager, vi har dessverre ikke fått noen flasker vann i dag så vi har kun vannflasker til salgs" kan selvsagt også inntreffe. Jeg reiste senest på Swiss Business Class mellom Canada og Sveits hvor de ikke kunne tilby Cola Light fordi de ikke hadde fått lastet dette ombord. Shit happens some times.
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Hvis der er noen som mener at cabin crew har sagt det ikke går an å få gratis vann så antar jeg det enten er noen som enten har sittet bak noen (.... hint hint til det ovenfor) og "hørt det de ville høre" (det negative).
Jag antar att det är just det du gör.
Varför tar du inte andras berättelse på allvar? Det sättet som du skriver förbättrar inte SAS image.
Jag har förståelse att du älskar SAS, men att försöka att försvara SAS på varje punkt och säga det är passagerares fel är inte bra.
Vissa saker är just SAS (eller kabinpersonals) fel, inget annat.
 

sammyj

Medlem
Tyvärr tycker jag det är en försämring, åkte cph-osl-bcn-osl-cph och blev förvånad när jag insåg att det finns vara chips att tillgå mellan osl och cph :( hade räknat med att äta något. Känns inte som det är mycket nyttigt kvar för den delen. Tycker Malmö Aviation lyckats bättre då dom har lite mer stabil frukost och en lite grej att äta på mellan bma och mmx.

Kvällsmåltiden fick jag aldrig provat då ingen av mina flygningar låg vid denna tiden som bar berättigad. Hoppas dom kommer till insikt.
 

SK525

Medlem
Ett glas vatten ingår fortarande.
Tycker det är bra att mackorna är borta. Väldigt sällan de var goda och tänk på allt som slängs och kostar pengar.
Jag tycker också det är bra att gratisfrukosten försvinner i Go. Man kan ju köpa frukostlådan istället.
Några fördelar måste det ju vara att flyga Plus.
Man förstår ju också att det lär vara en övergångsperiod innan alla lådor etc är utbytta till det nya konceptet.

Jag är överlag nöjd med förändringarna. Tycker de känns sunda!

Jag är också överlag nöjd med förändringarna. Tycker personligen att det är bra att koncepten harmoniseras mellan inrikes och intra-Norden. Jag förstod aldrig logiken att frukost skulle erbjudas på inrikes men inte på utrikes. Angående mackorna kommer jag inte att sakna dem och om SAS förlorade pengar på dem är det väl vettigt att skippa dem på korta flighter.

Att ta betalt för ett glas vatten känns ju däremot inte OK. Jag frågade pursern på min flight idag hur det låg till och hans något luddiga svar var att de slutat med 1,5 liters-flaskorna och att "nya" SAS ville att de skulle försöka sälja vatten 0,5 litersflaskor istället för att marknadsföra gratis vatten. Dock sa han att man självklart får vatten i glas om man frågar efter det. På den här flighten serverade vatten från 0,5 liters-flaskor till de som ville ha. Vore intressant att veta exakt hur instruktionerna till kabinpersonalen ser ut. Känns inte klockrent...
 
Toppen