Senaste nytt

Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

Jacob

Medlem
SAS Plus hem idag sen eftermiddag från Stavanger via Oslo (och nu vet ni vad jag gjort idag i övrigt ;)).

Inga smörgåsar ombord som sagt, de som frågade efter något mer matnyttigt att äta blev erbjudna en Wasa knäckebrödsmörgås eller en health bar.

Nya menyn var på plats och noterade att de börjat med smoothies. Dock verkar det som man inte längre kan beställa/köpa sprit och mousserande vin inom Skandinavien/Finland, endast vin och öl (av alkoholhaltigt) finns på dessa flygningar.

Har träning ikväll och jobb kvar att göra så blev alkoholfritt på de två flygningarna. Apelsinjuicen kom dock på burk, tidigare brukade den väl serveras av kabinpersonalen från ett juicepaket. Och inga riktiga glas än, plastmuggar var det som gällde på alla dagens flygningar.
 
Jacob fick mig att tänka på en sak till, kanske det sämsta. De tar nu betalt för vanligt vatten. Tidigare kunde man få ett glas serverat ifrån en stor flaska, men nu måste man köpa en halvliters-pet om man önskar släcka törsten under flygningen. Detta medan kaffe och te är gratis...
 

fcx

Medlem
Jacob fick mig att tänka på en sak till, kanske det sämsta. De tar nu betalt för vanligt vatten. Tidigare kunde man få ett glas serverat ifrån en stor flaska, men nu måste man köpa en halvliters-pet om man önskar släcka törsten under flygningen. Detta medan kaffe och te är gratis...

Jaha, ett steg fram och två tillbaka. Igen.
 

etnoy

Medlem
Jacob fick mig att tänka på en sak till, kanske det sämsta. De tar nu betalt för vanligt vatten. Tidigare kunde man få ett glas serverat ifrån en stor flaska, men nu måste man köpa en halvliters-pet om man önskar släcka törsten under flygningen. Detta medan kaffe och te är gratis...

Vänta...kostar det att dricka vanligt vatten i SAS Go? Ska flyga LPI-CPH i Go strax och hoppas man slipper krångla med medtaget vatten. Riktigt dåligt att de inte har vanligt vatten som servering. Kom igen, SAS är inte SJ.
 

Chrille

Medlem
Jacob fick mig att tänka på en sak till, kanske det sämsta. De tar nu betalt för vanligt vatten. Tidigare kunde man få ett glas serverat ifrån en stor flaska, men nu måste man köpa en halvliters-pet om man önskar släcka törsten under flygningen. Detta medan kaffe och te är gratis...

På mina flygningar idag såg det ut som dom serverade vatten per glas, från stor-PET.
 

j-n

Medlem
Ett glas vatten ingår fortarande.
Tycker det är bra att mackorna är borta. Väldigt sällan de var goda och tänk på allt som slängs och kostar pengar.
Jag tycker också det är bra att gratisfrukosten försvinner i Go. Man kan ju köpa frukostlådan istället.
Några fördelar måste det ju vara att flyga Plus.
Man förstår ju också att det lär vara en övergångsperiod innan alla lådor etc är utbytta till det nya konceptet.

Jag är överlag nöjd med förändringarna. Tycker de känns sunda!
 

Palazzi

Medlem
20kr för vanligt vatten är ju sannerligen ett skämt, oavsett kabinklass. Ett glas vatten verkar dock ingå...
Tycker inte att nya PLUS-menyn imponerar på pränt, men ska snart testa det i praktiken.

SAS PLUS känns så billigt att nästan allt mervärde gör det prisvärt, men tycker att ekonomiklass-konceptet har stora brister. Nog för att man har Norwegian som främsta konkurrent, men rent prismässigt ligger man oftast i linje med LH o AF/KLM. Visst har dessa bolag också gjort avkall på en del, men detta är ju en ny lägstanivå.

Men det är klart... Betalar man 831kr, under rean, med SAS T/R Milano så har jag inte kravribban så högt satt.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Flög just Plus från Luleå-Till Stockholm.
testade att beställa en öl och chips, kändes skumt att inte betala för den, nästan som för några månader sen då flygvärdinnan sa att, vi struntar att ta betalt, för kortläsren är så seg idag….

Jag tror att de kommer att hamna ganska rätt i detta, i alla fall om de fortfarande bjuder på ett glas vatten.
Lite synd är det att de inte har nått "matigt" på skandinavien mer, men man får väl pressa ner chips, wasa eller muffins om magen skriker. :)
 

thsred

Medlem
Vänta...kostar det att dricka vanligt vatten i SAS Go? Ska flyga LPI-CPH i Go strax och hoppas man slipper krångla med medtaget vatten. Riktigt dåligt att de inte har vanligt vatten som servering. Kom igen, SAS är inte SJ.

När SAS för flera år sedan tog bort "gratis" vatten (som de ju senare ändrade till att man kunde få ett glas med vatten, då var inte heller kaffe/te gratis) hörde jag en konversation mellan passagerare (P) och flygvärdinna (F)

F: Önskar ni handla något?
P: Har ni vatten?
F: Jo, det kostar .... kr
P: Kan man inte bara få lite "vanligt" vatten?
F: Vanligt vatten?!? Det här är ett flygplan. Här finns inget vanligt vatten från en kran!

Så det var svaret på om man inte kunde få lite "vanligt" vatten...
 
Det satt en på raden snett framför mig på dagens flight ARN-CPH, som bad om ett glas vatten. Han blev hänvisad till 20:- -flaskorna och tackade nej. Det var också rätt tydligt i påannonseringen innan man gick ut med trolleyn att vattnet skulle kosta pengar. Någon storpet syntes inte heller på trolleyn.
Jag kan tycka att det är märkligt. Gratis vatten borde vara självklart i den speciella miljö som en flygplanskabin ändå är. Torr luft, flygrädda människor mm.
 
Toppen