Vad tänka på vid långsemester?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Ozz, 3 November 2013.

1. Ozz

Ozz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi (Fru Ozz & jag) tillbringar stora delar av året i Phuket och oftast har det varit 2-3 resor om året med varierande längd. Ibland när vi varit längre än 30 dagar så har vi fixat turistvisum innan vi åkt eller så har vi lämnat landet efter 30 dagar för ex. Hongkong, Singapore eller Kambodja och kommit tillbaka och fått 30 nya dagar.

Men denna vintern kommer att bli annorlunda då vi hyrt en lägenhet på ett halvår för att testa hur det är att bo i Phuket. Det krävs naturligtvis en hel del planering eftersom jag också driver ett företag här hemma i Sverige. Men det är ju även en hel del att tänka på privat också.

Vi flyger från ARN den 23 november och har returbiljett den 1 maj.
    Nu är min fråga och fundering om jag tänkt på det mesta eller vad jag har missat inför vår långsemester.

På företaget jobbar min grabb sedan ett år och han har ansvar för inköp, fakturabetalningar och allt löpande vad gäller driften. Min bokföringsbyrå har fullmakt hos skatteverket och de sköter allt med moms, skatter etc. Så vad det gäller företaget är jag lugn då allt funkade i våras då vi var iväg 3 månader i sträck. Jag har bokslut 30 juni så jag behöver inte vara hemma av den anledningen i vinter heller.

Förberedelser inför resan.
    Turistvisum sökt med double entrys och vi flyger till Singapore för 3 dagar den 1 februari. Vi kommer alltså att stämpla passen på emigration i Phuket inom 60 dagar efter ankomst och inom 60 dagar efter att vi kommer tillbaka från Singapore.

Tågbiljett till ARN är bokad på utresdagen.

Pengar är överförda till mitt thailändska konto så att jag kan betala hyran via överföring direkt när vi anländer. Jag har betalt 1 månad deposition (december) sedan tidigare och vi kan flytta in redan när vi kommer den 24e. Resterande fyra månader kommer att betalas på två gånger.

Vad det gäller reseförsäkringen så har jag inte bestämt hur jag skall göra än. Jag har ju 90 dagar via kortet jag betalade resan med (Infinite) och antingen förlänger jag försäkringen via dem eller också tecknar jag en separat försäkring via mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar).

Receptbelagda mediciner kommer att hämtas under nästa vecka som räcker för hela semestern.

Småkrafs som osthyvel och potatisskalare har vi köpt då detta är nåt som är svårt att hitta på plats och även om vi inte kommer att laga speciellt mycket mat så tror jag att vi kommer att tröttna på att äta ute efter ett tag och frukost och vissa luncher kommer nog att ätas i lägenheten.

Vad säger ni som bott utomlands under längre perioder, vad saknar man från Sverige?
    Vad är ett måste som man inte kan leva utan, vad kommer man att sakna?
    Är det nåt annat viktigt som jag inte har tänkt på inför resan?

Ser fram emot att få lite tips och kunna komplettera upp min checklista inför resan.

3 personer gillar detta.
  2. majer

majer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Min arbetsgivare brukar låta mig få vara borta på obestämd tid vilket får mig att behöva planera lite "extra". Än så länge har det inte drabbat mig mer än 4+ månader, du ska ju vara borta i 5+.

När jag börjar bli orolig att jag glömt något brukar jag tänka - plånbok och pass, allt annat kan köpas för pengar.

Vad gäller reseförsäkring kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Jag är oftast bortrest i tjänsten och är då försäkrad genom företaget.

Annars tycker jag att du har fått med det mesta. Det som spontant kommer upp är
    - Internetbankdosa
    - Receptfria mediciner - typ Alvedon och något liknande.
    - Tillsyn av bostad och alla räkningar på autogiro?
    Du har redan tangerat de tre ovanstående men skriver det ändå utifall att någon annan använder informationen i tråden som en checklista.

Trevlig resa!

3. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har liknande situation som dig fast jag håller till på andra sidan näset.

Tycker du verkar glömma allt livets goda som antingen är svårt eller dyrt att hitta i Thailand.
    Först viner o champagne. Har alltid haft hysteriska påslag i Thailand, vilket förstås också går ut över kvaliten på det som bjudes på krogar. Att däremot ta med sig en egen flaska till krogen är helt OK, ofta mot en liten korkutdragningsavgift.
    och just nu i höst har man gjort en alkoholskattehöjning med en jättehöjning på just viner (eftersom det ju inte orsakar några större inrikes protester.)
    (Sverige är ju däremot ett lågprisland för bättre viner).
    Sen saknar ju jag såväl svensk saft som våra delikatesser. Har närmast utvecklat en sport i att få med mig följande iaf på decemberresan:

Smörgåstårta
    Skagenröra
    Hummersoppa
    Västerbottenost e dyl.
    Ishavsräkor
    Löjrom
    Gravlax
    Köttbullar

Och jodå, det fungerar utmärkt med kylhållning trots transporten, en kylklamp och bra inpackning i mitten av väskan bara.
    Gillar du att grilla så är grillolja nästan omöjligt att hitta här.

Sen har vi det där med telefon. Bäst är ju att ha ett thainummer klart och bara lägga in en hänvisning dit på din svenska mobil, och sen hålla kontakt med vänner mm via Skype etc.
    Problemet är bara att det ofta inte är lätt att hålla liv i thailändska kontantkort över sommaren hemma.
    Och fungerar det inte p g a behov av kundkontakter t ex, ska man hålla i minnet att det nu skiljer ljusår i prissättning mellan svenska operatörer.
    Telenor tar fortfarande 20 kr/min för att bli uppringd(!), ringa kostar 17 kr/min.
    Telias priser ligger på en dryg femtedel av dessa!
    Förra vintern porterade jag t o m mitt nummer till Telia just för thailandsperioden, för att portera tillbaka till Telenor i våras...

4. Ozz

Ozz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tackar för input!
    - Internetdosan är självklart med även om jag missade att nämna det
    - Receptfria mediciner köper vi på plats, Alvedon byts ut mot Nurofen och allt annat man behöver finns på plats.
    - Grabben och hans flickvän bor i huset hemma och alla räkningar går redan på autogiro eller e-faktura.

5. jannewa

jannewa Medlem

Man kan köpa ett Skype-nummer + minuter så kostar det drygt 20 öre/min att ringa till mobil i thailand från Sverige.
    Dvs för den som har mobilen i thailand.

6. Ozz

Ozz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    6 flaskor Champagne köpes alltid på ARN och ungarna kommer ner i jul/nyår och fyller på förrådet.
    Vad det gäller vin så har vi ett par bra och hyfsat billiga alternativ, ett vitt som heter De chansak (osäker stavning) och en proseco som är riktigt bra och kostar dryga hundralappen.

Skaldjur föredrar jag faktiskt de lokala alternativen men nåt som jag verkligen saknar kan vara Sibyllas korv. 4-5 korvburkar (kylkonserv) kommer att tas med. Lagra hårdost har vi också alltid med ner, präst och herrgård från Falbygden gäller för oss.

Thailändskt telefonnummer har jag redan och självklart lämnas mobilsvar på min svenska mobil om att de får ringa mitt thainummer. Jag registrerade mitt abonnemang i våras och har toppat upp det så att det gäller i över ett år, måste ja samma nummer eftersom så fort man skall göra nåt i internetbanken (Bangkok Bank) så måste det verifieras via SMS och det tar 3-4 dagar att regga ett nytt nummer på banken.

Tusen tack för din input för övrigt.

Last edited: 3 November 2013
  7. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kom ihåg att skaffa en ordentlig reseförsäkring före avresan. Ansvar-, sjuk-olycksfall, egendom-, rättsskydd-, överfallsskydd- är ju bra om det täcker. Kan vara svårt att ordna när du/ni väl rest iväg.

8. Ozz

Ozz Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som jag nämnde ovan så är just försäkringen nåt som jag inte har bestämt hur jag skall göra än.
    Alt.1 är att förlänga försäkringen jag har på kortet som resan betalades med (90 dagar) + extra försäkring.
    Alt.2 är att teckna en separat försäkring för hela resan.
    Rekommendationer på vad jag skall välja och varför mottages tacksamt.

9. telelina

telelina Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det mesta har redan sagts. Mörkt bröd är något jag i princip alltid saknar utomlands.

10. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vilket försäkringsbolag har du Infinite på? Zürich? If? ERV? Det gäller att lusläsa försäkringsvillkoren så att det inte saknas något väsentligt. De vanliga kortförsäkringarna är mer som komplement till hemförsäkringen, exempelvis täcker Zürich självrisk vid egendomsförlust och resten täcks av hemförsäkringen, som normalt endast täcker först 45 dagarna. Köper du separat reseförsäkring från ditt hemförsäkringsbolag borde dessa vara kompleterande, så att inget faller mellan stolarna, men även här är det viktigt att lusläsa villkoren. Det viktigaste är dock att 1. teckna försäkring 2. före avresa.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!