Senaste nytt

Vad ska man göra en långhelg i Reykjavik??

Flyg är bokat och det är bara resten kvar. Vi är 25 personer som ska dit en helg i maj och jag har fått äran att hålla i trådarna och tips mottages tacksamt om hotel, restauranger, barer(gärna flera), Blå lagunen och annat bra att veta om Reykjavik.
 

sembl

Medlem
För 25 pers så blir det genast svårare att samordna aktiviteter för alla om ni inte har tillgång till en stor buss eller hyrbilar.

-Gejsrar
-Gullfossen
-Åka ner i en vulkan "Thrihnukagigurs"
- Glaciärwalking
- Blå lagunen

Det är väl det man kan hinna med på en långweekend.

Barer och restauranger:

Se till att boka då de flesta inte är speciellt stora. Bargatan är Austurstraeti där det finns bra barer och uteställen och stänger....sent...eller tidigt på morgonen beroende på hur man ser på det.

-Grillmarkarudinn
- Skolabru
.Sjavargrillid
-Hamborgarfabrikken

Är några tips som jag och Senator åt på
 

Nemo

Medlem
Det finns flera turistguide-företag som gör det smidigt att göra Reykjavik & Island. Har du kort om tid kan det vara värt att använda deras tjänster. Valskådning i Reykjavik kan vara en besvikelse, bäst är att ta inrikesflyg till Husavik för att se de stora valarna. Islandshästridning går också att ordna, finns många runt Reykjavik, några kan ta 25 st åtgången.
Allt om Reykjavik och Island - resa, reseguide, hotell, flyg
48 timmar: guide till en weekend i Reykjavik | Allt om Reykjavik
Iceland Explorer
Reykjavik Excursions
Air Iceland
Rida islandshäst ridtur häst island | Allt om Reykjavik
 
Last edited:

joemume

Medlem
Gullfoss är ju som tidigare sagt gjutet. Och på vägen in från flygplatsen kan ni stanna till på Blå Lagunen. Det är helt klart värt besöket. Har bott på Hilton Reykjavik ett par gånger och varit mycket nöjd och därifrån så erbjuder hotellet gratis bussbiljetter in till stan.

Har ni chartrad buss så finns ju massor med utflyktsmål - Gullfoss, Tingvellir och hela sydkusten med bl.a en dagsutflykt till Eyafjallajökul kan ju absolut vara värt besväret!
 
Försök o se lite *äkta* isländsk natur. Tycker Island tyvärr känns som en enda stor turistpark

Besök också den Reykjaviks golfbana som ligger vid havet, lite exotiskt!
 
Vi hade en fantastisk helg, boende på Hilton och jag förstod att de aldrig hade haft så mycket folk i Executiveloungen, men frukost var ok och Happy Hour med småplock var bra med sprit, vin och öl.

Blå Lagunen gav möjlighet till härligt bad och kall dryck(dock begränsat till tre/pers)

LEKJARBREKKA är en restaurang jag kan rekommendera. Hästfilén är bland det bättre jag ätit.
Hamborgarfabrikken bra och prisvärda burgare med många möjligheter till variationer.
VOX på Hilton - KANON!!
Vegamoi Bistro Bar- Bra Tapas.

Sedan men inte att förglömma baren på Hilton, blev vårt gemensamma tillhåll framåt natten.
 

kexxcream

Medlem
Åkte dit med hela gänget från jobbet (cirka 12 pers) och stannade till hos blå lagunen på väg från flygplatsen. Sedan beställde vi en guidad tur med minibuss till nationalparken Thingvellir där vi fick vandra runt och njuta av naturen. Efter ett antal besök hos barer så avslutades resan med middag på Perlan som verkligen levererade.

Kan starkt rekommendera nationalparken!

Edit: läste för fort och såg att resan var redan genomförd, till nästa gång om ni inte hann med parken :)
 
Toppen