Senaste nytt

Vad samlar ni på? Förutom poäng och stämplar i passet

nota bene

Medlem
Numismatiker riskerar väl en följdsjukdom som nickelallergi ? Fast å andra sidan är
det kanske inget nickel i gamla guld och silvermynt..
Du är något på spåren där - det är inte så många farligheter i de äldre mynten. Antagligen är det säkrast att bara samla guldmynt om man vill utradera allergirisken. Då blir det en billig hobby :)
 

kristerj

Medlem
Jag samlar på muselet caps från champagneflaskor jag druckit. Alltså "kapsylen" i grimman.
Har inte så många än, men det finns många möjligheter att utvidga samlingen i framtiden :D
Du är alltså en placomusofil? Jag har själv en liten samling hemma. Det är ett bra incitament att testa nya champagner.:)
 

FlyingFire

Medlem
Du är alltså en placomusofil? Jag har själv en liten samling hemma. Det är ett bra incitament att testa nya champagner.:)

Så det fanns ett ord för det också, alltid lär man sig något nytt. :) Jotack, ett mycket bra incitament är det. Nu väntar jag och en kompis på att korka upp nya bubbel till underskrivna jobbavtal som nyexaminerade ingenjörer. Soon. :rolleyes:
 
Hittade den här tråden som jag tänkte sparka lite liv i.

Jag har en hel del mynt och sedlar från både mina och min fars olika resor. Jag har dessutom sparat alla mina pass sedan jag fick mitt första som tvååring.
Nu under min semester plockade jag fram dessa saker ur gömmorna och började fundera på vad jag egentligen ska göra med dem.

Just nu ligger allt i olika påsar och lådor, utan någon riktig struktur. Det går självklart att behålla det på detta sätt, men då tänker jag att man lika gärna kan göra sig av med allt. Det är ju ingen vits att bara samla saker på hög.

Funderade på om man kanske skulle skapa sitt egna lilla "resemuseum/utställning", men vet egentligen inte riktigt hur det ska gå till. Då borde man kanske dessutom ha kvar alla sina boardingkort och biljetter mm, vilket jag inte har. Har ni här på forumet några bra idéer om vad man kan göra med dessa saker?

Utöver ovan nämnda ostrukturerade samlande så har jag dessutom en hel del kylskåpsmagneter från i princip varje plats jag besökt, t o m från Stenshuvud nationalpark. :oops::rolleyes:

Och foton så klart, som även de börjar bli lite för ostrukturerade nu. :(
 

J1981

Medlem
Hittade den här tråden som jag tänkte sparka lite liv i.

Jag har en hel del mynt och sedlar från både mina och min fars olika resor. Jag har dessutom sparat alla mina pass sedan jag fick mitt första som tvååring.
Nu under min semester plockade jag fram dessa saker ur gömmorna och började fundera på vad jag egentligen ska göra med dem.

Just nu ligger allt i olika påsar och lådor, utan någon riktig struktur. Det går självklart att behålla det på detta sätt, men då tänker jag att man lika gärna kan göra sig av med allt. Det är ju ingen vits att bara samla saker på hög.

Funderade på om man kanske skulle skapa sitt egna lilla "resemuseum/utställning", men vet egentligen inte riktigt hur det ska gå till. Då borde man kanske dessutom ha kvar alla sina boardingkort och biljetter mm, vilket jag inte har. Har ni här på forumet några bra idéer om vad man kan göra med dessa saker?

Utöver ovan nämnda ostrukturerade samlande så har jag dessutom en hel del kylskåpsmagneter från i princip varje plats jag besökt, t o m från Stenshuvud nationalpark. :oops::rolleyes:

Och foton så klart, som även de börjar bli lite för ostrukturerade nu. :(

Burgare på burger king kan du använda passen till :p
 

nissefalk

Medlem
Hade också missat denna tråden, precis som några andra har det för mig blivit några Hard Rocks genom åren, har nog liggandes någonstans matchande logo pins till alla shotglas också, 44 st har det blivit.

101843-a7d4de56154b660721d361151fa35582.jpg
 

Attachments

  • IMG_8432.jpeg
    IMG_8432.jpeg
    65,6 KB · Visningar: 236
Min dotter har börjat samla Starbucks muggar från städer i Japan. Bara städer vi åtminstone har besökt under minimum 12 timmar får en mugg inhandlas. Senast i februari köpte hon sin sjätte mugg.

Jag hoppas jag får vara med och hjälpa till att samla flera :)
 

MTheC

Medlem
Kul återupplivad gammal tråd, samlar likt en del andra i tråden muselet caps, har kanske 400-500.

Utöver det försöker jag ta med mig lokalt producerat vin hem. Är det i land/region som kanske inte är stora (tänker då inte främst volym utan mer min bedömning av kvalitet) vinproducenter så blir det kanske 1-2 flaskor men annars kan det bli så många bagaget har plats till (rekordet är 63 flaskor från Portugal). Indien, Kina, Thailand, Danmark, Nederländerna, Vietnam, Japan, Hawaii, Madagascar, Libanon, Etiopien, Kenya och Skottland är några av de ovanligare (eller mindre kända i alla fall).

Annars är jag likt @palmen fokuserad på att hitta intressant lokal dryck, kan för min del var vin men även öl eller annan lokal dryck, var t ex väldigt förtjust i Makgeolli i Sydkorea.

Sen kanske det inte räknas som samlande utan mer en tradition, försöker besöka Mikkeller barer i de städer de finns. Har hunnit med
31 hittills (några av dessa är nu stängda/har flyttat t ex den gamla i Stockholm, Reykjavik och båda i Singapore).
 
Toppen