Senaste nytt

Vad omvandlas bokningsklass "S" hos SAS till OS?

AABack2ARN

Medlem
@Senator: Den där tabellen kan främst användas när man inte bokar codeshare. Chansen/risken finns att det blir så även i codeshare men den gäller i första hand när man på en SK-fare bokar ett OS-segment. (I exemplet ovan)

Säg att du bokar en biljett hos SAS som bokas med farebasis SSEOWY och ställs ut på 117-dokument. Då kommer SK1415 ARN-CPH bokas i S-klass och OS344 CPH-VIE bokas i första hand i P och i andra hand i S (om inte P finns tillgängligt). Om man däremot får segmentet CPH-VIE på SK8408 (dvs codeshare) har du ingen aning om vad mappningen kommer bli på OS - det beror på vad som finns tillgängligt vid bokningstillfället enligt en uppsättning regler som är att likställa med häxkonst. Men generellt finns det ett avtal mellan bolagen som säger i vilken ordning tillgängligheten skall kollas och vilka bokningsklasser som är tillgängliga per farebasis. OBS! Flygnumrena är exempel.

Det kan vara så att fareabsis SSEOWY tillåter klasserna H, B, Y och P hos OS medan farebasis OSEOWY tillåter klasserna E, W och T.

Min egen gissning för SAS Plus är att de klassiska businessclass-koderna (C, D, J och Z) ger business class även inom Lufthansa-gruppen medan resterande SAS Plus-koder (Y, S, B, P och A) ger ekonomi inom Lufthansagruppen.
 

Svante

Medlem
Blev inte mycket klokare av detta:)

Flighten ser ut så här:
15:15 - 16:55 SK9414 (OS) Wien - Köpenhamn (Terminal 2)

Allt utställt på 117-stock, samt farebasis; SSERTY

Alla ben ARN-CPH-VIE-CPH-ARN:
PSERTY
PSERTY
SSERTY
SSERTY
 

palmen

Moderator
SAS chatten brukar kunna svara på de här. Har frågat dem förut och de hade rätt
Chatten har helt klart rätt ibland, men inte helt ovanligt att de också har fel och inte har en aning om vad de pratar om.
Det skadar ju inte att fråga chatten för att se vad man får för svar och sen efteråt kontrollera om det stämmer eller inte, men jag skulle inte lita på svaret.
 

Svante

Medlem
Här har vi svar från Chatten, låt oss se vad resultatet blir...

Du chattar med Pontus

- Hur kan jag hjälpa till?

Du skrev: Hej Pontus,

Du skrev: Har en bokning med SAS i PLUS:

Du skrev: ARN-CPH-VIE-CPH-ARN

Du skrev: Bokningsklassen för resan är: PSERTY/PSERTY/SSERTY/SSERTY

Du skrev: Du ser att ARN-CPH samt CPH-ARN är PSERTY, inga problem med det, utan det är i PLUS alltså främre kabinen

Pontus: Hej! ja, och vad tänkte du på?

Du skrev: Dock är tillbakaresan benet VIE-CPH i bokningsklass SSERTY, och jag är lite orolig, då "S" hos Austrian bara ger 25% av milen, samt räknas som premium economy, något som de inte har, alltså är jag lite orolig att jag hamnar "bakom" skynket och får resa i economy med Austrian.

Du skrev: Jag undrar om du kan se vad SSERTY omvandlas till hos Austrian, är du med?

Pontus: Det blir en P klass med austrian.

Du skrev: Det vore ju ypperligt i så fall. Du är helt säker?

Pontus: Helt säker.

Du skrev: Stort tack för din hjälp. Önskar dig en trevlig dag./Svante

Pontus: Detsamma! Tack själv och välkommen åter!
 
Toppen