Senaste nytt

Vad läser du när du reser?

Agö

Medlem
Härlig tråd. För min del är flygandet en frizon där jag får tid att läsa vad jag vill. Mattidningar på danska, svenska och engelska. Böcker, alla typer. Resemagasin. Icon. The Economist (oftast på paddan). In-flight magazine. Reserapporter från BC.se.
 

henrik l

Medlem
Är det short-haul, typ inrikes, vilket inte blir så ofta, är det allt som oftast någon av de dagstidningar som delas. Sedan är ju alltid den sista delen i bolagens "flygtidning" obligatoriskt läsning med speciellt fokus på linjenätet:D PÅ längre resor blir det alltid något jobbrelaterat, en artikel, eller någon. Som någon sa, flyget, men även loungen är en frizon för läsning. Förra årets läshöjdare var "Organizing technologies", som bl a lästes mellan MXP-HKG i CX F. Kanske ska tillägga att det inte var boken utan omgivningen som bidrog till upplevelsen:D
 
Jag har alltid med mig skönlitteratur i bagaget på mina resor, ser det som bra avkoppling från jobbet. Dessvärre håller jag på med samma tegelsten om familjen Kennedy som jag påbörjade under julresan till Alperna och orsaken till det är att paddan följer med överallt - just det, jag läser BC.se :)

När jag är ledig vill jag ha lättsmälta böcker med spänning, gärna memoarer eller historiska böcker. Har varit inne på nobelpristagarnas finlitteratur men blev bara deprimerad.

Inför sommarledigheten har jag laddat upp med Dan Browns senaste och årets skörd från bokrean Jan Mårtenssons Safari med döden och Herman Lindkvists Ludvig XIV: Solkungen.

Jag är fast i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet och tänker hänga på låset när tredje delen kommer i september.
 

Mr.White

Medlem
Jag är ganska öppen när det kommer till läsning ombord / på resande fot. Oftast brukar jag i förväg gå förbi min lokala bokhandel och kolla om det finns något spännande, och då blir det oftast någon biografi eller sådant som skildrar verkliga händelser i någon form (Senast har det blivit en bluffpilotsbekännelse (rekom ej!!) böckerna om peter rätz, Stenbeck m.fl) Är inte så mycket för fiktion, får alldeles för mycket sådant från alla tv-serier jag följer.

Brukar även läsa böcker på engelska, går trögt ibland men tycker man slår två flugor i en smäll, då man samtidigt tränar på språket. Ljudböcker har det också blivit några utav, men tycker inte det känns värt pengarna. Sen är det kul att spara böckerna när man kommer hem. Med tiden kommer det nog bli mer eller mindre ett bibliotek :)
 

Nemo

Medlem
Det går relativt enkelt att kostnadsfritt låna e-bok på stads-/länsbiblioteket.
http://www.elib.se/bibliotek/
 

GOTATH

Medlem
Det är under resor som jag brukar få tid över till att läsa. Har ofta med en pocketbok (deckare eller kåserier) och några tidningar (Airliner World, Illustrerad Vetenskap, M3 är de vanligaste). En favorit är att ligga på en öde strand i Medelhavet och lyssna på ljudbok. Bara höra vågornas brus och njuta av livet :cool:
 

forastero

Medlem
Här är ännu en deckarläsare - deckare är perfekt avslappningsläsning. Men de får inte vara för förutsägbara eller alltför dåligt skrivna, för då blir jag bara irriterad.

Utöver det läser jag mest non-fiction av olika slag.

Jag har en läsplatta (Kobo) men använder den för sällan - de flesta böcker jag läser är antingen lånade eller sådana jag köpt på resande fot när jag insett att jag glömt ta med något läsbart... Vore det lika enkelt (och billigt) att hitta och köpa en bra e-bok som att plocka en pocketbok från en hylla skulle jag gå över mer och mer till e-böcker.

Det går relativt enkelt att kostnadsfritt låna e-bok på stads-/länsbiblioteket.
Elib
Japp! De har ett relativt stort utbud. Enda nackdelen är att det kostar biblioteket 20 spänn varje gång man lånar en e-bok (pga avtalet med distributören...).
 

ACervin

Medlem
Är mest förtjust i reseberättleser gärna med ett stänk av hav. Memoarer och biografier tilhör ofta det jag köper. Arnold Schwarzeneggers ligger på nattduksbordet. Var lite för tjock för att få följa med i handbagaget. Men på resande fot blir det gärna en deckare. Har mer och mer övergått till att läsa på paddan. Kör med Kindle appen liksom Dito och nu senast Readly som är en slags spotify för tidningar. För 99 kr i månaden kan du ladda ner ett femtiotal tidningar + senaste 12 månadernas nummer. Readly tillfredställer mitt behov av rese foto hifi och båtliv och fungerar bra att läsa off line.
 
Jag läser Economist eftersom den...

1) Tar lite plats.
2) Slängs efteråt.
3) Bildar mig.

Envisas ni med böcker rekommenderar jag typ allt Haruki Murakami pennat de senaste åren samt norrbaggen Erland Loe om man vill läsa skruvade, roliga grejer. Den senare är dock hysteriskt ojämn så börja med Expedition L och fortsätt med Naiv, Super.
 
Toppen