Senaste nytt

Vad kan och vill du göra för SAS?

Flyhigh_1

Ny medlem
EB och liknade bonus system är det att gynna sina bästa kunder? Dom vill få er att tro det, först tar dom ett överpris på era resor dom skortar upp er ordentligt och sen ger dom tillbaka lite poäng så att ni ska vara glada och nöjda och känna mervärde.
 

Nemo

Medlem
EB och liknade bonus system är det att gynna sina bästa kunder? Dom vill få er att tro det, först tar dom ett överpris på era resor dom skortar upp er ordentligt och sen ger dom tillbaka lite poäng så att ni ska vara glada och nöjda och känna mervärde.

Jag vet inte vilken föreställning du har om folk på bc. Själv har jag senaste 2 åren flygpendlat mellan Nord-Norge och ARN, var tredje vecka, på egen bekostnad. Med skattade pengar. Egna pengar. Och därför har jag alltid tagit billigaste biljetten. Och det har varit SAS på alla resor utom ett par. Norwegian är dyrare än SAS på sin egen hemmamarknad och även mellan Norge och Sverige. Med eller utan bonussystem (som du vet får man ju inte bonus i Norge). Och visst är det bra med lite bonusresor för alla mina resor på egna, skattade pengar.

Det är en mängd olika resenärer på bc, med olika preferenser och betalningsmodeller. Men den gemensamma nämnaren är en medveten resenär. Så jag skulle nog inte tro att det finns någon som stämmer in på dina argument. Du är nog på fel forum med den sortens argument.
 

Stefan62

Medlem
Har jobbat på SAS i ca 20 år slutade för 6 år sedan och det var en bekväm arbetsplats med bra villkor och bra förmåner, produktiviteten var väldigt låg beroende på strukurer och organisation och att monopoltänket fortfarande satt i väggarna. Flygarfacken hade företagsledningen som gisslan och fick det dom ville ha och Kastrup gynnades på Arlandas och Fornebu/Gardemoens bekostnad, man styrde kunderna ofta via Kastrup med priset och mer avgångar, ofta billgare att åka tex STO-CPH-BRU än direkt STO-BRU men givetvis dyrare för SAS att transportera dig omvägen via CPH. Finns absolut inget affärsmässigt tänk i SAS utan det är bara politik, Kastrup är Köpenhams största arbetsgivare och för att det ska förbli så måste man slussa dit svenskar och norrmän. Det som var friskt i SAS är utsålt och outsourcat nu har man kommit till vägens ände och måste ge sig på dom sjukaste delarna i SAS man måste angripa problemet på riktigt. Varför vill ni rädda ett bolag som inte är livskraftigt som gång på gång behöver stadstöd för att överleva, är det pga era EB poäng? EB är ett sjukt system,man binder upp kunder till sin produkt genom mutor i form av poäng som man kan köpa mer produkter för. Ni tror att ni får tex en resa gratis men ni har betalat den flera ggr om när ni eller oftast eran arbetsgivare betalat överpris för era resor, tog man bort bonussystemen så skulle biljettpriserna bli lägre. Sörjer inte om SAS försvinner men tycker synd om mina fd kolleger som kan bli arbetslösa men har sett det från insidan alltför länge för att känna sympati och räddningsinstinkt för min forna arbetsgivare.


Jag undrar om inte detta inlägg bygger på ett missförstånd kring EB - man kan tycka vad man vill om systemet, men varför skapades EB från början?

Jo, helt enkelt för att det var ett sätt att utveckla bolaget, passagerarunderlaget och få samma möjligheter som många andra flygbolag hade på 90-talet.


Din bitterhet över SAS är nästintill patetisk!
 

agehall

Medlem
Här tas inga poäng ut i onödan. Det är klart SAS kommer att finnas även nästa vecka och så fort jag har några nya så tänker jag boka vidare med SAS.

Det enda jag har gjort (vilket jag skulle ha gjort oavsett situationen) var att jag brände €250 i vouchers på väg till PVG.
 

Appfly

Medlem
Ska också boka en resa i juletid för egna surt förvärvade pengar, mitt resande är både i jobb och privat så jag som många andra på BC.se betalar även själv och även då väljer jag SAS om det går och är praktiskt möjligt.

Hoppas SAS flyger vidare även efter imorgon... dessutom är jag bokad med SAS på tisdag ;)
 
Toppen