Senaste nytt

Vad kan och vill du göra för SAS?

karho

Medlem
Bokade kommande USA-resa i december, förvisso i eco, i veckan med SAS. Inte tagit ut några EB-poäng.

Lite OT: Flög CPH-ARN igår, upplever som de flesta andra säger att kabinpersonalen agerar väldigt proffsigt och varmt. Satt längst bak i planet och smyglyssnade på de två flygvärdinnorna som satt på crew seats strax bakom mig. Tyvärr lite för bullrigt för att höra ordagrant, men tonläget var oroligt helt klart. Enligt det jag hörde var det 6-7 piloter på flighten som flög hem efter att varit i CPH och förhandlat på dagen.
 

Mr Carter

Medlem
Jag har bokat en resa med SK i C till USA nästa vecka. Har inte rört mina EB-poäng.
Om det nu blir så illa att SAS ställer in sina flygningar med omedelbar verkan på söndag har jag en "reservbokning" med LH...
 

Agö

Medlem
Business as usual. Jag funderar på att överge min egotripp till BC-julbordet och flyga SAS CPH-X-ARN-X-CPH. Så får det bli!
 

VonMögen

Medlem
Fortsätter boka mina flighter varje vecka med SAS. På senaste flighten i onsdags tänkte jag oxå på hur glada och trevliga personalen var ombord.
 

mry

Medlem
Jag flyger till Dublin på mån-tors och sen till Alicante på lör-tors. Sen ska flyga hem till Luleå 3/12 igen från Skåne. Sen blir det en flygning till julbordet helgen efter och helgen efter det så blir det Stockholm med. Tittar även på om jag kan flyga lite vid jul och nyår när jag ska till Göteborg och Trelleborg istället för att åka nattåget som håg bokat för SJ prio poäng.. Jag reser ju bara privat med SAS och inget i jobbet men jag försöker ju dra mitt strå till stacken fast jag åker på billiga biljetter oftast...
 

mry

Medlem
Kan vi inte gå ihop och ge lite pengar till sas för att de ska måla en stor bc.se-tag på ett par flygplan? ;)
 
Last edited:

Flyhigh_1

Ny medlem
Har jobbat på SAS i ca 20 år slutade för 6 år sedan och det var en bekväm arbetsplats med bra villkor och bra förmåner, produktiviteten var väldigt låg beroende på strukurer och organisation och att monopoltänket fortfarande satt i väggarna. Flygarfacken hade företagsledningen som gisslan och fick det dom ville ha och Kastrup gynnades på Arlandas och Fornebu/Gardemoens bekostnad, man styrde kunderna ofta via Kastrup med priset och mer avgångar, ofta billgare att åka tex STO-CPH-BRU än direkt STO-BRU men givetvis dyrare för SAS att transportera dig omvägen via CPH. Finns absolut inget affärsmässigt tänk i SAS utan det är bara politik, Kastrup är Köpenhams största arbetsgivare och för att det ska förbli så måste man slussa dit svenskar och norrmän. Det som var friskt i SAS är utsålt och outsourcat nu har man kommit till vägens ände och måste ge sig på dom sjukaste delarna i SAS man måste angripa problemet på riktigt. Varför vill ni rädda ett bolag som inte är livskraftigt som gång på gång behöver stadstöd för att överleva, är det pga era EB poäng? EB är ett sjukt system,man binder upp kunder till sin produkt genom mutor i form av poäng som man kan köpa mer produkter för. Ni tror att ni får tex en resa gratis men ni har betalat den flera ggr om när ni eller oftast eran arbetsgivare betalat överpris för era resor, tog man bort bonussystemen så skulle biljettpriserna bli lägre. Sörjer inte om SAS försvinner men tycker synd om mina fd kolleger som kan bli arbetslösa men har sett det från insidan alltför länge för att känna sympati och räddningsinstinkt för min forna arbetsgivare.
 
Last edited:

Viking75

Medlem
Ja a du Flyhigh, Jag har f..an imig inte fått min argetsgivare att betala ett öre för mina resor. Jag har själv tjänat ihop poäng som jag tänker unna mig och min familj en härlig resa i världen.
Du drar många över en kam. Att EB skulle vara ett sjukt system är absurt. Att inte gynna sina bästa kunder vore att ytterst märkligt i dagen samhälle.
Jag har all respekt för dina föredetta kolegor som så sent som för 4 dagar sedan dog mig över atlandem medt Mats och co samt personal i businessclass utan att att de visa det minsta missunne mot vad de är på väg att drabbas av i form av försämrade vilkor.
Att SAS står inför detta ultimatum är pga en mängd misstag gjorda i genom många år. Det är dåliga affärer av ledning men också ruskigt svagt agerande vad gäller arbetsvilkor gentemot resten av flygbranchen.
Ge för guds skull det här en chans då det trots allt är vettiga vilkor gentemot en enorm stor arbetslöshet och förämrade vilkor för företagandet i Sverige.
Jag kan tyvärr inte dela din känsla för missundad sympati och räddningsinstinkt mot dina föredetta kolegor, Jag grundar detta på att de kommer att få liknande avtal eller bättre mot vad som gäller för marknaden i dag. Kan man verkligen förvänta sig mer utan att inse att det inte är ekonomiskt hållbart?
Alterantiven som står till buds är oerhört mycket sämre än att faktiskt rädda SAS.
Att Danmark är en svulst kan diskuteras hit och dit.
 
Toppen