Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

Slipsknut

Medlem
Hej!

Likt många andra har man läst här och tillslut blivit medlem och fått väldigt mkt bra information på de frågor man ställt. Ett fantastiskt forum.

Är snart 33 år och jobbar med att förvalta fastigheter i Stockholm.
Har bott i ett par olika länder och rest både kort och långt. Allt från Danmark till Australien.
Resa till Australien med Singapore Airlines eller Qatar gör att man kan ta den turen utan något spikat mål. Bara så jäkla skön men lång resa.

Nu har jag bestämt mig för att sätta mig in i poängsystem när det gäller tex Sas och Amex och fortsätta med hotell. Men en sak i taget och detta forum är helt rätt med fantastiskt kompetenta människor.

Tack för all hjälp och hoppas 2019 ger oss många poäng och upplevelser.
 

tidyverse

Medlem
Jag har varit medlem sedan 2017, men inte introducerat mig.

Man, 29 år, jobbar som dataanalytiker ("Data Scientist") på ett multinationellt företag med huvudkontor i Stockholm. Jobbet går ut att applicera avancerade statistiska modeller på "big data", som sedan leder fram till rekommendationer i strategiska beslut.

Reseintresset har funnits länge. Det brukar blir omkring tre resor per år, främst Europa och Asien. Sedan jag provade business class för några år sedan, har jag valt att inte gå tillbaka till ekonomiklass på interkontinentala flygningar. Genom att ta lärdom från medlemmar på detta forum har jag lyckats hålla kostnaderna förhållandevis låga.
 

Grahnen

Medlem
Hallå

Man på 23år som fastnat i allt poängjagande. Jobbat i en golfbutik och drivit en hemsida under de senaste åren men då jag känner att pluggsuget börjat närma sig så bytte jag till fiber för helårsjobb.
Intresset tog fart då jag flög ihop EBG enbart nästan enbart genom GOT-ARN-UME då tjejen bodde där. Försöker komma iväg till 1-2 longhouls, 1 i Europa och till Umeå för se familj. Har Amex elite så 2-4-1 inkommer under året så blir det troligen asien på tjejen.

Blir till att söka pilotutbildning under sommaren.och hoppas man kommer in där men annars blir det förhoppningsvis ekonomiutbildning på Göte Uni till master inom ekonomi, marknadsföring eller finans.

Någon som vet lite hur mycket man hade kunnat få resa i tjänst beroende på vilket av det man ansöker om?

Ha det gött
Grahnen
 
Blir till att söka pilotutbildning under sommaren.och hoppas man kommer in där men annars blir det förhoppningsvis ekonomiutbildning på Göte Uni till master inom ekonomi, marknadsföring eller finans.

Någon som vet lite hur mycket man hade kunnat få resa i tjänst beroende på vilket av det man ansöker om?

Ha det gött
Grahnen
Välkommen!

Om du väljer pilot så får du resa ganska mycket skulle jag säga ;)
 

hypoethical

Medlem
Manligt kön på 34-år som enklast går att beskrivas som en evighetsstudent, var ursprungligen jurist men vantrivdes så numer har jag påbörjat att omutbilda mig till läkare. Vid sidan av allt det andra arbetar jag för brödfödan som "informell mellanchef" på en teknisk avdelning hos ett mellanstort transportföretag i Stockholm. Min fru har en "sido hobby" där hon exporterar konsumentprodukter till Kina vilket innebär att vi i hushållet omsätter ganska mycket pengar - så att inte skaffa kreditkort när man fått upp ögonen och börjat räkna på det vore bara obegåvat.

Vi är inga stora resenärer men två gånger till Shanghai per år och någon mindre resa inom Europa så poäng/status kommer väl till pass.
 

igelkotten

Medlem
Manligt kön på 34-år som enklast går att beskrivas som en evighetsstudent, var ursprungligen jurist men vantrivdes så numer har jag påbörjat att omutbilda mig till läkare. Vid sidan av allt det andra arbetar jag för brödfödan som "informell mellanchef" på en teknisk avdelning hos ett mellanstort transportföretag i Stockholm. Min fru har en "sido hobby" där hon exporterar konsumentprodukter till Kina vilket innebär att vi i hushållet omsätter ganska mycket pengar - så att inte skaffa kreditkort när man fått upp ögonen och börjat räkna på det vore bara obegåvat.

Vi är inga stora resenärer men två gånger till Shanghai per år och någon mindre resa inom Europa så poäng/status kommer väl till pass.

Välkommen! Det blir en herrans massa år i plugget, vågat beslut!
 

kander

Medlem
34-årig trebarnspappa som driver eget i Malmö. Nygammal poängjägare som fått blodad tand igen efter ett par mindre bekväma långdistansresor med familjen, som jag snabbt insåg kunde blivit mycket mer angenäma och lite mer ekonomiska med lite status och poäng i fickan. Jagar således nu EBG, 2 st 2-4-1, och tillräckligt med poäng för en bekväm USA-tripp för familjen om ca 1.5 år.

Eurobonus-medlem sedan 2004 då man började samla poäng till och från värnplikten på Gotlands Regemente P18. Efter värnplikt begav jag mig på en ettårig backpacker/skitjobbs-tripp som övergick i studier och så småningom arbete inom IT-sektorn på USAs västkust (först i LA och sedan i SF). Sambo med en amerikanska i snart ett årtionde, vilket medfört till rejält ökat resebehov som familjeenhet. Har fått Silverstatus var och varannat år under senaste 10 åren, men då och då prioriterades pris före *A så det blev aldrig riktigt något av det hela.

I och med den tämligen färska insikten att det finns fördelaktiga kreditkort och spend-vanor som kan hjälpa till rejält i jakten på poäng och status, så har jag nu som sagt gett mig f-n på att ta kontroll över och nyttja systemet till vår fördel, istället för tvärtom. :)

Har även ett smått fanatiskt fotointresse så det lär bli en och annan reserapport att se fram emot.

Vill till sist passa på att tacka er alla som bidrar till den ytterst intressanta och givande diskussion som man finner här på BC.
 
Toppen