Vad innebär denna summa vid no show?

Diskussion i 'Qatar Airways' startad av Gearup, 26 Februari 2016.

  1. Gearup

    Gearup Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Kollade på summer spring-kampanjen som postades här i forumet. Såg då en intressant sak i informationsrutan om flygningen. Vad menar man egentligen med pengasumman som står under "no show"? Är det en summa man får tillbaka eller måste betala om man inte dyker upp? Står inget om det så tycker det är rätt otydligt. Vore å andra sidan konstigt om man skulle behöva betala för att man inte dyker upp.

    [​IMG]

    Gear up!
     
  2. thh

    thh Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Varför vore det konstigt? Dels finns det många goda anledningar till det från flygbolagets sida (som att du avbokar din biljett och ger dem en möjlighet att sälja den igen), dels riskerar inte Qatar att behöva vänta eller se varför någon inte kommer (men det förutsätter att man checkar in, vilket man troligen inte gör om man inte tänker komma).

    Oavsett vilket är det inte pengar du får tillbaka.

    Däremot verkar det som att Qatar bara kräver pengarna om du bokar om biljetten mindre än 3h från avgången, inte annars. Dessutom tror jag verkligen inte de skulle lyckas kräva in det i Sverige, oavsett vad det står i deras avtal.
     
  3. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige

    Första gången jag hör talas om att ett bolag tar betalt för att någon missar flyget (hela resan, dvs inte sträcka 2 i en genomgående biljet eller dylikt)
    Så jag håller med @Gearup , Jag tycker också det är konstigt
     
    Gus gillar detta.
  4. No show fee brukar att betyda att det kostar extra att ändra biljetten EFTER man har missat en flight (utan att informera flygbolaget).
    Alltså, ombokningsavgift + no show avgift ifall man vill ändra biljetten efter bokade flightens avgång.

    Om man har missat och inte ändrar biljetten (slänga biljetten), debiterar flygbolaget inte no show avgiften. I alla fall har jag inte hört.
     
    rvarttinen, Gus, Gearup och 1 annan gillar detta.
  5. Gearup

    Gearup Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för upplysningen DR. Miles! Det låter rimligt. I tanke på att man betalar för en tjänst och inte använder den vinner bolaget på i längden ändå så har svårt att se varför man skulle kunna debitera kunden extra för det. :)
     
  6. Egentligen flygbolagen som erbjuder No show avgift är schyssta.

    Vanligtvis annulleras resterande resan när man har missat en flight (t ex kommit för sent till check in). Men dessa flygbolag tillåter att ändra bokning även efter flighten har avgått genom att betala No show avgift + ombokningsavgift (om det finns).
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×