Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Axelzon

Medlem
Jag sitter fortfarande och oroar mig för att jag inte skall få mina miles då jag reser till USA med BA nästa helg som CX Marco Polo medlem.
Heter som sagt: Pär Emil Johan Axelsson, tilltalsnamn är Emil. Pga USA regler står det på min biljett med BA Pär Axelsson, och på mitt CX medlemskort står det Emil Axelsson... Kan de verkligen neka mig att registrera mina miles vid incheckning om man visar både CX medlemskort samt visar i passet vad man heter, samt pekar på att det är såhär för att USA har sina regler.

Ursäkta att jag är hyfsat trög här, men jag tycker inte svaret framgår solklart i tråden.

Tackar /Axelzon
 

ACervin

Medlem
Nu har vi trasslat till det igen. Äldsta dottern bokade via Mr Jet till CPT med BA. Billigare där än på BAs hemsida (tyvärr). Mr Jet vill ha bokningen som det står i passet vilket dottern skrev in förstås. Gick igår in på vårt BAEC familjekonto för att lägga in bokningen. Där står ju alla med sitt tilltalsnamn. Tvärstopp förstås. Ringde till kundservice BAEC men det går bara att efterregistrera. Att ändra namn i bokningen kostar. Han föreslog att man använder tilltalsnamnet och efternamn alltid. Bara ditt tilltalsnamn matchar ett av förnamnen i passet. Vid eftertanke stämmer det väl med mina erfarenheter. Jag har alltid blivit insläppt. Så får det bli framöver.
 

463829

Medlem
Namn på resa till USA?

Hej! blev lite orolig precis. Har bokat en resa till usa och kom på att jag skrev "fel"? i ESTA pappret.

På SAS bokningen står mitt namn Johan Bjoerk, på utökad passagerar info Karl Johan Björk (varvid Karl är mitt mellannamn)

Men på Esta skrev jag Johan Bjoerk men när jag tänkte till så står det att jag ska ange mitt första namn som det står i passet och det är Karl, fast det är mitt mellannamn.

Tror ni det här kommer bli problem? Första gången jag reser till USA.
 

agehall

Medlem
Jag brukar visserligen skriva ut mitt andranamn, men det ska inte behövas. Om du är orolig så kan du ju alltid söka om ESTA med ditt andranamn.
 

Stefan62

Medlem
Vilket förnamn i biljetten?

Normalt anges tilltalsnamnet i flygbiljetten, men hur är det till USA?

Ska det vara det första namnet i passet även om det inte överensstämmer?

Hur blir det då med poäng-krediteringen?
 
Hej!
Det ska alltid vara det första namn som framgår i ditt pass. Om det i passet t ex. står Anders Stefan Bengtsson och ditt tilltalsnamn är Stefan, ska du boka biljetten i Anders Bengtsson.
Vad gäller kreditering utav poäng är det aldrig några problem. Hur? Det vet jag tyvärr inte... Men när jag och min sambo åkte till USA och hans första namn i passet skiljer sig från sitt tilltalsnamn fick han självklart poäng för de aktuella sträckorna.
 
Toppen