Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Axelzon

Medlem
SAS är väl det ända undantaget som faktiskt bokar din resa till USA med tilltalsnamn efternamn även om man har mellan namn/ tilltalsnamn efternamn... Har aldrig stöt på patrull med SAS... Men bokade nyligen min första transatlantic med BA, och först fick jag inte använda mitt One World (CX) bonuskort vid bokning, för det passade inte ihop med passets "namn föjld".. Sedan hittade de mig inte vid nästa samtal för att bokningen var inlagd med mitt mellan namn först :s ....... Hur som haver så kan jag tryggt lägga in bonus numret vid incheckning.. Eller?
 

agehall

Medlem
Återigen, du *kan* inte ha ett mellannamn först. Det är ett andranamn i Sverige. Middle name är inte samma sak som mellannamn....
 

Snosken

Medlem
Hör ju till resebyråbranschen och man ska ha sitt namn precis som i passet till USA, men det räcker med ett förnamn. Dock brukar det funka även om man inte har det på detta sätt, men jag har varit med om folk som fått vända.

Det allra enklaste är ju om man inte har sitt tilltalsnamn först i passet, gå till passexpedition och ändra ert namn i passet, ta bort alla extra namn. Det tar 3 dar tror jag. Då slipper man alla problem med bonuskort som inte funkar, eventuella frågetecken när det gäller hur namnet ska stå i bokningar mm mm. Visst kanske man har fått namn efter gamla släktingar som man vill hedra, men det viktiga är väl i så fall att man vet om dom själv, att dom sen inte står i passet tycker i alla fall inte jag är viktigt.

Dessutom, ni som funderar på att skaffa barn, för att undvika problem, döp dom så att deras tilltalsnamn står först, det kommer dom tacka er för senare i livet när första Guldkortet ramlar ner i brevlådan ;)
 

Randy Marsh

Medlem
Har en resa til Beijing med SWISS den 8:e september. Jag registrerade både förnamn, mellannamn och efternamn i bokningen, eftersom jag tänkte att de kanske är lite petiga på sådana saker i Kina (normalt använder jag bara förnamn och efternamn).

Tänkte kreditera poängen till mitt EB-konto, där jag är registrerad med enbart för- och efternamn. Någon som har några erfarenheter med just SWISS; brukar det bli problem med poängregistrering i sådana situationer?
 

Kricka

Medlem
Har kört hela racet dvs. kontaktat Skatteverket för att få tilltalsnamnet först (så att det
blir rätt i passet), matchat bonuskorten och dessutom lagt mitt efternamn med o i.st.f.
ö i min reseprofil hos resebyrån. Ändå blir det en del efterregistreringar..
 

Eli

Medlem
Jag har samma problem med "Förnamn" Tilltalsnamn" "efternamn". Löst det genom att ha det i den ordningen på mina bonuskort, men bokar nästan alltid biljetter i Förnamn + Efternamn. Blir sällan problem, utom med United, som inte ville matcha mitt EB vid bokningen, gick dock att lösa vid check-in.
 

NotRyan

Medlem
Hej !

Jag har också mitt tilltalsnamn sist av tre st

Alpha Beta NotRyan Efternamn

Bokar alltid som Efternamn/NotRyan Mr, det är aldrig några problem. Endast resebyrån i Sverige som avrått när det gäller USA-resor, men jag kör på det ändå, det är ingen som ens har sagt något, varken SAS incheckning, säkerhetskontroll, UA incheckning, TSA eller någon annan. Eurobonuspoängen kommer också helt automagiskt, varje gång....

Däremot står ESTA som Alpha Efternamn, men det är ju en annan sak...

Mvh
/NotRyan
 
Frugan har sitt tilltalsnamn som andranamn. Det har vållat en del problem främst i USA där hon i "alla" sammanhang blivit kallad sitt förstanamn som alltså inte är tilltalsnamn. Nu när vi fått barn har vi varit noga med att se till att förstanamnet är just tilltalsnamn.

Mellannamn är för övrigt något helt annat...
 

Totopez

Medlem
Mitt problem brukar inte vara Förnamn-Tilltalsnamn-Efternamn utan som Palazzo skriver att bokstäver transkriberas. Men inte alltid, och inte konsekvent. Jag har ett Ö i efternamnet som ibland skrivs Ö, ibland O och ibland OE. Att hitta sin bokning kan var krångligt...
 
Toppen