Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Alx

Medlem
Jag har kört tilltalsnamn fram tills igår då jag påbörjade ändringen av mina kort till förnamn - tilltalsnamn - efternamn som i passet. Anledningen var att jag fick hjälp med några bokningar där de mot min vilja använde mitt förnamn först och sedan tilltalsnamnet. Lärdom? Överlåt ALDRIG bokandet till någon annan ;)

Det fungerar utmärkt att alltid bara använda tilltalsnamnet vid inresa till USA, allt annat är påhittat av folk som inbillar sig saker. Men det känns ändå bättre att ha samma namn på alla bonuskort nu när jag ändå har tvingats ändra vissa kort för att kunna kreditera mina poäng.

Eftersom jag har flera framtida bokningar med endast tilltalsnamnet så lär ändringen av bonuskorten tyvärr ta ett tag. Det är ju som sagt rätt så krångligt att kreditera poäng när bonuskort/boardingkort inte stämmer 100% överens.
 

David

Medlem
Min resebyrå i Chongqing skrev alltid EFTERNAMN/FÖRNAMNMELLANNAMN men sedan ett halvår har de ändrat till bara EFTERNAMN/FÖRNAMN vilket är samma som min svenska resebyrå alltid skriver.

Jag hade problem en gång med CA och skickade då in pass för att ändra från EFTERNAMN/FÖRNAMN till EFTERNAMN/FÖRNAMN MELLANNAMN i systemet (jag förutsatte att även det kortare EFTERNAMN/FÖRNAMN skulle funka...misstag). Sen när jag reste utan MELLANNAMN och skulle retroclaima en gång fick jag stopp. Då ville de återigen ha pass för att bevisa att jag även hette EFTERNAMN/FÖRNAMN... ett småargt mail senare har jag nu ett alias så att det funkar vilket som. Har dock endast retroclaimat 2-3 ggr under 5 år så det funkar rätt så bra här borta. :)

Till USA har jag inte rest på länge men när jag reste till Guam stod det hela namnet på boardingkortet.
 

Najk

Medlem
Mellannamn förnamn efternamn, precis som det står i passet till USA. I övrigt Förnamn Efternamn
 
Har samma problem med Förnamn Tilltalsnamn Efternamn som ACervin. Bokar numera alltid med Tilltalsnamn Efternamn. De enda som krånglar med det systemet är företagets resebyrå, som aldrig kan lägga till mina bonuskort på korrekt sätt.
 

xmit

Medlem
Aldrig haft några problem med det, men så har jag ju "rätt" ordning i mitt Pass också : Tilltalsnamn Förnamn Efternamn ...
Brukar bli hela följden eller bara Tilltalsnamn Efternamn lite beroende på bolag, destination och/eller ev. resebyrå.
 

shibuyax

Medlem
Har också Mellannamn Tilltalsnamn Efternamn i passet och bokar alltid bara med Tilltalsnamn Efternamn. Funkar toppen i såväl USA som en del andra snåriga länder. Kör däremot hela raddan med namn i alla visum.
 

ACervin

Medlem
Var inne på Resia kontoret idag för att fixa en utskrift på min resa i juni till MEL. Lite knixigt att skriva ut en biljett på en redan avklarad resa. Passade på att fråga. Det är endast till USA de bokar med namn som i passet även om det inte var helt nödvändigt, men som en säkerhetsåtgärd. Några på kontoret menade att det var flygbolagsberoende. Själv har inresorna gått bra i USA för min del även om passmatchningen inte varit perfekt.
 
Toppen