Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

deltamartin

Medlem
Fyllde också I namnen fel på samma sätt på en OV bokning, mailade dom och hörde om det behövde ändras, de sa att det inte skulle vara några problem alls.
Det var heller inga problem vid check in eller gate.

Har också hört talas om andra som gjort samma misstag och det var inga problem i slutändan.
 
Nu har det löst sig.

Ringde till AA i USA och då var det inte tal om några 300 kr per biljett.
Det var bara "no problem, sir" och "We'll get that sorted out".

2100 att spendera på något vettigare.
 

ACervin

Medlem
Vad heter du när du är ute och reser?

Flög nyligen CPH-MEL ToR i C. Bokade via Resia och angav mitt namn som vanligt. Tilltalsnamn och efternamn. Blev tipsad av AHO att lägga poängen i mitt Dividend miles account. Som nu har blivit nekat på grund av name mismatch. En lång email konversation som slutar med att måste skicka in kopia av pass, e-biljett samt boarding kort till US Airways kontor i UK (hittar förstås inte alla boarding korten iheller).

Hur gör ni? I mitt pass står mellannamnet först innan tilltalsnamn. Men jag har märkt att i USA och Australien är man kinkig med att namn på resedokument och pass skall stämma överens. Bokar ni biljetter och har ni kreditkort med exakt samma namnföljd som i passet? Kan ju bli stökigt med många mellannamn.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt min erfarenhet att boka åt andra människor, är det alltid enklare att använda ett förnamn och ett efternamn.
Det blir aldrig nekad utresa/inresa på grund av det och det blir enklare med kreditering av miles/poäng också.
 

Gnopps

Medlem
För att spara energi i framtiden är det väl lättast att byta namn på alla poängkort till att exakt matcha passet?

Jag är glad att jag slipper krångla, mina föräldrar tyckte namnet var tillräckligt långt som det var även utan mellannamn :)
 

Mikael

Medlem
Enligt min erfarenhet att boka åt andra människor, är det alltid enklare att använda ett förnamn och ett efternamn.
Det blir aldrig nekad utresa/inresa på grund av det och det blir enklare med kreditering av miles/poäng också.

Hmm, även för inresa till USA? Jag trodde det (precis som ACervin nämner) var viktigt att det stämde med passet. Kanske jag som har gått på propagandan då :)
 

joemume

Medlem
Jag kör på AHOs lnje till USA, bara ett namn, tilltalsnamnet och det har alltid fungerat (3-4 resor till USA per år).
 

Palazzi

Medlem
Kör alltid med enkom tilltalsnamn + efternamn.
Har tre mellannamn och det får inte ens plats på en biljett (sista namnet blir bara en bokstav). Därtill är jag halvnorsk och halvitalienare, vilket än mer försvårar det hela... Då ska de nordiska bokstäverna transkriberas till internationell version... t.ex å=aa...

Det har bara varit problem för mig en enda flygning, och det var innan jag bytte till svenskt pass...
 
Toppen