Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

m10

Medlem
Det här är ett jäkla gissel för oss med allt annat än internationellt optimerade namn…
I mitt fall: Passet använder "Å", lokala legget översätter till "A A", banken accepterar inte lokalt leg som identifikation så har registrerat "A" då "Å" inte stöds av deras system och den maskinläsbara informationen i passet inte var inte intressant, visum till Kina brukar registreras som "A". Har labbat med olika versioner vid biljettbokningar och hittills aldrig stött på något problem som inte gått att lösa snabbt med en luddig förklaring.

Anar dessvärre att gränskontrollanter varit mindre förstående om passet varit mindre gångbart, hårfärgen mörkare och hyn annat än den nuvarande likbleka.
 
Last edited by a moderator:

AntonL

Medlem
Om du läser längst ner i ditt pass, på de maskinläsbara raderna, så ser du att Ö är ersatt av OE, så det är det bästa sättet att skriva det på.

Snyggt! Det gjorde det ju faktiskt, missade jag! I övrigt så står efternamnet med Ö på passet. Då känns det bättre :)
 

FF#1

Medlem
Har samma problem, bokar alltid med mitt förnamn även om det står efter andra namnet, har aldrig haft nåt problem med det.
Det enda är när vissa uppdragsgivares resebyråer bokar så envisas de med att boka med hela namnet och då får man "jäklas" med efterregistrering av poäng.

Största problemet hade jag när jag reste tillsammans med min far som har samma första namn som jag har andra namn... på samma plan från USA.
Då vart det knas vid checkin och Boarding :)

Borde kanske ändra ordning av namnen? men det är ju en massa jobb med det.
 

agehall

Medlem
Borde kanske ändra ordning av namnen? men det är ju en massa jobb med det.

Gör det i samband med att ditt pass går ut. Själva bytet handlar om att skriva ut en blankett och skicka in, så det är inte så värst komplicerat. Jag hade sådan tur att både körkort och pass gick ut ungefär samtidigt, så det var rätt smidigt att byta för min del.
 
Sedan tidigt 90-tal har jag hetat allt mellan VSTLING, PSTLING, OSTLING, OESTLING , <SKRÄPTECKEN>STLING på biljetterna. Heter Peter Anders i dopbeviset och passet man alltid använt Anders. Aldrig någonsin något problem i Europa, USA eller Asien.
En bekant till mig skrev fel andranamn på sin fru för ett par år sedan. Fick panik dagarna innan och hans resebyrå hävdade att han inte kunde ändra denna utan han köpte en ny till henne. Slutade med att hon fick åka en annan rutt till Florida än resten av familjen. Jisses! Lite is i magen så hade det säkert inte varit några problem. ANNA MARIA X-SON eller MARIA ANNA X-SON, tror inte att något gjort en stor affär av det.
 
Sedan tidigt 90-tal har jag hetat allt mellan VSTLING, PSTLING, OSTLING, OESTLING , <SKRÄPTECKEN>STLING på biljetterna. Heter Peter Anders i dopbeviset och passet man alltid använt Anders. Aldrig någonsin något problem i Europa, USA eller Asien.
En bekant till mig skrev fel andranamn på sin fru för ett par år sedan. Fick panik dagarna innan och hans resebyrå hävdade att han inte kunde ändra denna utan han köpte en ny till henne. Slutade med att hon fick åka en annan rutt till Florida än resten av familjen. Jisses! Lite is i magen så hade det säkert inte varit några problem. ANNA MARIA X-SON eller MARIA ANNA X-SON, tror inte att något gjort en stor affär av det.
Jag hade samma problem med efternamnet som du i början av min resekarriär. Men efter att ha bytt till Osterberg överallt så har det aldrig varit några problem (förutom att jag inte kan checka in online hos United på internationella flighter, men det löser sig alltid på flygplatsen. Det ska tydligen gå att lösa med ett alias men aldrig brytt mig om att ordna med det).
I övrigt har jag fyra förnamn varav tilltalsnamnet är först och använder konsekvent bara tilltalsnamnet vid bokningar/poängkonton etc. Aldrig några problem där heller.

Jag upptäckte dessutom för en tid sedan att jag hade fel födelsedatum inlagt i bokningsprofilen hos ett flygbolag. Jag har uppenbarligen lyckats flyga med det i flera år utan att någon reagerat på det någonstans, så ibland undrar jag hur bra koll flygbolagen har egentligen...
 

Martin B

Medlem
Vi ska fixa pass till vår son och han har fru Martin Bs efternamn som mellannamn. Skall mellannamnet fyllas i i rutan för efternamn i formuläret? Dvs så att efternamnet blir både mellannamn och efternamn.
Vad skall jag ange som efternamn vid bokning? Enbart efternamnet eller mellannamn och efternamn.
 
Toppen