Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

henrik l

Medlem
De flesta flygbolag har ju ekonomiska svårigheter, så det blir svårt att hitta ett 100% säkert FFP.

Här ser jag en intressant affärsidé för den kreative, alternativ för flygbolagen: En form av försäkringssystem där man försäkrar sin poäng mot konkurs. Hur det skulle se ut vet jag inte, men det mesta kan ju försäkras:D
 

AABack2ARN

Medlem
Poängen lär nog ryka all värdens väg. Bokade bonusresor får utnyttjas men inga ändringar kan göras eller avbokas.

MEN som sagt det finns inget som talar för en konkurs mer nu än tidigare (och senare). Spekulation och rykten avseende det är generellt sett onödigt om man inte sitter på verklig insider-information. Och då skall nog inte skriva det på ett allmänt forum...

Jämför Spanair och Malev. Det mesta för kunderna som skedde var väl matchning för statuskunder eller köpte något annat flygbolag över kunderna och tillhörande poäng?
 

Dr. Miles

Expert
En form av försäkringssystem där man försäkrar sin poäng mot konkurs. Hur det skulle se ut vet jag inte, men det mesta kan ju försäkras:D

Idén är bra men det fungerar lika dåligt som att teckna villaförsäkring i valutakrisens land.
Problemet är i fall valutan devalveras(award tabell ändring) sjunker husvärdet också.

Försäkringen betalas ut endast enligt avtalad villkor , så t ex 90.000 EB poäng som man kunde boka Norden-USA i Business class t/r förut räcker kanske bara till en flaska Pommery. :eek:
 

HansO

Medlem
Hallå !!
Tror ni att det finns på världskartan att SAS går i konkurs med tre stater som huvudägare ??
Historiskt så har aldrig något statligt bolag gått i konkurs och säkert inte SAS heller.
Innan det händer måste de tre staterna släppt sitt huvudägare
 

Palazzi

Medlem
Idén är bra men det fungerar lika dåligt som att teckna villaförsäkring i valutakrisens land.
Problemet är i fall valutan devalveras(award tabell ändring) sjunker husvärdet också.

Försäkringen betalas ut endast enligt avtalad villkor , så t ex 90.000 EB poäng som man kunde boka Norden-USA i Business class t/r förut räcker kanske bara till en flaska Pommery. :eek:

Man får väl lägga till en klausul som förbjuder devalvering av poäng... Hur det nu skulle kunna överföras i praktiken låter jag vara osagt, haha:p
 

Palazzi

Medlem
Hallå !!
Tror ni att det finns på världskartan att SAS går i konkurs med tre stater som huvudägare ??
Historiskt så har aldrig något statligt bolag gått i konkurs och säkert inte SAS heller.
Innan det händer måste de tre staterna släppt sitt huvudägare

Menar du svenska bolag? För jag kan komma på en ganska lång rad utländska bolag som konkursat, trots staten i ryggen...

PS. Jag tror inte heller att en konkurs är nära föreliggande för SAS...
 

JonW

Medlem
Hallå !!
Tror ni att det finns på världskartan att SAS går i konkurs med tre stater som huvudägare ??
Historiskt så har aldrig något statligt bolag gått i konkurs och säkert inte SAS heller.
Innan det händer måste de tre staterna släppt sitt huvudägare

SAS är inte något statligt bolag och har aldrig varit. Det ägs till ca 50 % av privata intressenter.
Svenska staten äger bara 24,1 %.
Något hinder för konkurs finns inte därav.
Nurburgring gick t ex i konkurs häromdagen trots att tyska staten äger ca 90 % av bolaget.
Vid senaste nyemissionen poängterade även SAS VD att näringsministern varit mycket noga med att basera deltagandebeslutet på rent affärsmässiga skäl och inget annat. (Om man sen gjorde en riktig affärsmässig analys är ju en helt annan sak..)

Förutsatt att denna uppgift var riktig (Det kan ju hända att någon av parterna inte var helt sanningsenlig) hade man alltså mycket väl kunnat tänkt sig att tacka nej till deltagande, och då hade sannolikt konkursen varit ett faktum.
 

Traveller

Medlem
CPH är en gruva för SAS. Många resenärer från grannländerna hoppar på SAS kärror här, Tyskar, Balter osv. Alltså inte bara Skåningar. Men, med nya flygplatsen i Berlin blir det konkurrens. Det är mycket troligt att man tappar passagerare dit.
 
Toppen