Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

jurgenb

Medlem
Det är ju inte så att SAS kassa är tom även om vägen mot botten går snabbt när det sinar.. så på sikt ja - kortsikt nej..
 

Fredrik

Medlem
Jag måste också sticka emellan med min negativa syn på journalisters kunskap. Känner de ens till att Q1 historiskt sett är svagt även för lönsamma bolag? Lägg till svartsynen på SAS som finns redan från början och du har receptet för de artiklar vi sett. Vi kommer inte att få se artiklar i stil med "Nu vänder det" när SAS gör vinst i Q2(som de förmodligen kommer att göra)
 

Alx

Medlem
I höstas gav SAS en högre Yield än grekiska staten på marknaden för företagsobligationer. Antar att Yielden på SAS knappast har gått ned sedan dess. Det säger en del om vad SAS står inför vid nästa upplåningsförsök. Om jag inte missminner mig förfaller den företagsobligation jag tittade på redan i höst.

För min del ser jag på SAS ungefär som jag ser på Grekland: Så länge någon annan fortsätter att betala för deras lama och alldeles för saktfärdiga åtgärdsprogram för att dra ner på kostnaderna och öka intäkterna så kommer cirkusen att fortsätta. Så i det korta perspektivet så kommer nog SAS att överleva.

Personligen hoppas jag att SAS snarast kan börja stå på egna ben. Det vore mycket trist om SAS försvann. Men att fortsätta att skattefinansiera ett förlustdrabbat flygbolag gynnar ingen i längden.
 

jurgenb

Medlem
För ex LH vore det ju däremot önskvärt om SAS ställde in sina betalningar som Skyways precis gjort - då skulle nog LH passa på att ta dom inkomstbringande linjerna i ett nafs tillsammans med övriga intressenter som DY mfl. För svensson däremot skulle det troligen vara mindre roligt om man vill flyga så tillvida om man inte bor nära ARN eller GOT..
 
Jag tror verkligen att Q2/12 blir det en positivt resultat. Om du kikar fjol årets resultat och tar bort smällen från Spanair så helårets resultat var positiv.

En hel del åtgärder gjort inom SAS Group vilka kommer att ge positivt effekt till lönsamheten. Såna är t.ex. OP ska centraliseras till ARN från CPH och OSL, Största delen av administration från Blue1 tagits hem till ARN och sköts under SAS regi, Rekord avtalet med Apollo, Skyways konkurs kommer till slut gynna SAS på inrikes markanden i Sverige.

Det kan vara att jag är helt fel men låt mig tro på det bästa. Länge lever SAS!
 

MarcusC

Medlem
Jag tror SAS har lång bit till konkurs (tycker det är löjligt jämföra med ex vis Cimber&Skyways som ju haft rejält finansiella problem, underliga ägar konstellationer etc, SAS har dels statligt ägande i botten, men utöver det en helt annan ägarstruktur utöver staterna. Så även om det alltid finns en hög risk i dagens flygbransch så tror jag SAS har goda chanser finnas kvar..
 

Traveller

Medlem
Aftonbladets artikel i dag var usel. Jag mailade reportern och undrade varför hon inte la in Norwegian i listan också. Ta en titt på Norwegians kvartalsrapport, inte är det någon snygg läsning inte men tydligen för bra för att omnämnas trots att andra nämnda bolag hade bättre resultat. Suck, varför sticka knivar i nationalsymbolen SAS?

SAS, glad att ni tar mig till Paris i morgon.. men snälla SAS, priset- 10600 kronor.. Tjolahopp vad ni tar i... Konkurs.. inte med dom priserna..
 

NyfikenGrau

Medlem
Jahapp, det här borde man ju kanske ha förstått...är inte så insatt i just detta ämne, men så fort man ÄR insatt i något som media tar upp förstår man vilken otrolig svammelgenerator de måste använda när de skriver artiklar...
 

jurgenb

Medlem
SAS, glad att ni tar mig till Paris i morgon.. men snälla SAS, priset- 10600 kronor.. Tjolahopp vad ni tar i... Konkurs.. inte med dom priserna..

SAS har ju redan löst problemet enligt "experterna".. lösningen enligt dem är ju att höja biljettpriset :)
 
Toppen