Senaste nytt

Vad händer om flygbolaget som bokat min bonusresa går i konkurs?

Ubbe

Medlem
Du har tyvärr felt fel på detta.
Du har visst bekräftelse från Singapore Airlines, men ifall bmi konkar kommer Singapore Airlines i stor sannolikhet inte transportera dig.
Avtalet är fortfarande mellan dig och bmi, inte med dig och Singapore Airlines.
Jag är till 100% övertygad om att jag har rätt. Sänder Singapore Airlines ut en bekräftelse till mig att en resa är biljetterad och det på denna bekräftelse inte står några exceptions så gäller det som står. Jag har en giltig E-Ticket.
Hur sen Singapore Airlines och ev köpande företag hanterar sina mellanhavanden är inte jag berörd av. Varje avtalspart har sin part. Min part i detta läget är biljetterande part dvs Singapore Airlines. Skulle inte tveka på att driva detta i en rättegång.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är till 100% övertygad om att jag har rätt. Sänder Singapore Airlines ut en bekräftelse till mig att en resa är biljetterad och det på denna bekräftelse inte står några exceptions så gäller det som står. Jag har en giltig E-Ticket.
Hur sen Singapore Airlines och ev köpande företag hanterar sina mellanhavanden är inte jag berörd av. Varje avtalspart har sin part. Min part i detta läget är biljetterande part dvs Singapore Airlines. Skulle inte tveka på att driva detta i en rättegång.
Det får du göra. Men om ditt e-ticketnummer börjar med 236-, är det bmi som har utfärdat biljetten (och du har avtal med bmi).

Det är ungefär så här.
Du har köpt en Volvo från en bilhandrare XXX och du har betalat pengar till XXX.
Men före leverans gick XXX i konkurs. Volvo (hypotetiskt) inte fått några pengar från XXX och självklart vägrar att leverera bilen till dig.
Du kan stämma XXX, men inte Volvo. Du har inte avtal med Volvo i detta fall.
 

Ubbe

Medlem
Det får du göra. Men om ditt e-ticketnummer börjar med 236-, är det bmi som har utfärdat biljetten (och du har avtal med bmi).

Det är ungefär så här.
Du har köpt en Volvo från en bilhandrare XXX och du har betalat pengar till XXX.
Men före leverans gick XXX i konkurs. Volvo (hypotetiskt) inte fått några pengar från XXX och självklart vägrar att leverera bilen till dig.
Du kan stämma XXX, men inte Volvo. Du har inte avtal med Volvo i detta fall.
Men nu har jag en leveransbekräftelse från Singapore Airlines i form av en E-ticket adresserad från dem till mig. Vilka affärsförbindelser de i sin tur har med företag Y har jag inte vare sig möjlighet eller rätt att få ta del av. Biljettrad är biljettrad.
Om Singapore Airlines har ett dåligt affärsavtal med företag Y är det deras bekymmer inte mitt.
 

Alx

Medlem
Enkelt uttryckt så är det var "dina" pengar "tekniskt" finns vid en eventuell konkurs som avgör vad som händer.

Går t.ex. SAS/EB i konkurs innan det utförande flygbolaget har fått betalt så är sannolikheten mycket stor att din biljett också går förlorad. Detta eftersom det utförande flygbolaget kan häva avtalet om de inte "tekniskt" (biljettering?) har fått betalt i tid. Omvänt så kan det utförande flygbolaget INTE häva avtalet om de har fått "tekniskt" betalt för biljetten även i det fall t.ex. SAS/EB går i konkurs.

Ibland har man tur att det utförande flygbolaget trots allt väljer att "honor" en icke betald bokning i syfte att rädda sitt eget anseende samt samla lite pluspoäng i både medias och potentiella kunders ögon. Detta händer vanligtvis bara vid större konkurser med stort medialt engagemang. En eventuell SAS konkurs skulle med stor sannolikhet vara ett sådant fall, med tanke på att mer eller mindre en hel ganska attraktiv marknad då plötsligt skulle lämnas så gott som vidöppen för en eller flera nya aktörer.

Räddningen rent ekonomiskt vid såna här händelser är: konsumentkreditlagen om man har betalt biljetterna med kreditkort (hjälper inte mycket vid poängresor). Samt vissa privata reseförsäkringar som ibland täcker konkurser och dess konsekvenser. Personligen har jag en löjligt bra försäkring via mitt brittiska Amex Centurion som täcker ALLT tänkbart och otänkbart både vid betalda och poängresor. Detta gör att jag inte oroar mig det minsta över konkurser rent ekonomiskt, bortsett från en sak: FFP poäng! Går t.ex. SAS/EB i konkurs och jag har massor av innestående poäng så går de förlorade.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Men nu har jag en leveransbekräftelse från Singapore Airlines i form av en E-ticket adresserad från dem till mig. Vilka affärsförbindelser de i sin tur har med företag Y har jag inte vare sig möjlighet eller rätt att få ta del av. Biljettrad är biljettrad.
Om Singapore Airlines har ett dåligt affärsavtal med företag Y är det deras bekymmer inte mitt.

Innan vi diskuterar vidare, vill jag fråga. Har du biljettnummer med 236- eller 618-?
Om det är 236- är bmi som har utfärdat biljetten. Om det är 618- är Singapore Airlines osm har utfärdat biljetten.

Om jag går tillbaka till min hypotes, du har fått leveransbekräftelse från Volvo. Men Volvo inte har fått pengarna från XXX och du har inte avtal med Volvo.
 

Magino

Medlem
Men nu har jag en leveransbekräftelse från Singapore Airlines i form av en E-ticket adresserad från dem till mig.
En liten följd fråga här. Hur kommer det sig att du fått en bekräftelse från SQ när du bokat med BMI? Jag har alltid och endast fått bekräftelse från det bolaget som jag köpte resan ifrån, i detta fallet skulle det vara BMI.
 

Alx

Medlem
Är det verkligen någon som tror på att tre stater sätter sitt gemensama flybolag i konkurs ??
Inte jag i alla fall.
Blir det riktigt illa så packeterar man om bolaget antingen för att delas eller säljas.
Men konkurs under dessa ägare. "Aldrig "

JA, det räcker med att övriga ägare inte är beredda att gå in med mer pengar. Då är det enligt EU:s konkurrensregler mer eller mindre förbjudet för staterna att pumpa in mer pengar i SAS. Sen om staterna väljer att avveckla och ta alla kostnader (för mig helt absurd tanke) i stället för att låta det hela gå under är en annan sak.
 

Ubbe

Medlem
Helt ok om det inte finns en förbindelse mellan mig och utförande bolag i form av tex. en E-ticket. Finns det en sådan så gäller avtalet mellan dem och mig utifrån text på denna förbindelse.
Har ännu inte tvingats driva denna tes men Svensk avtalslag är rätt tydlig om man orkar läsa den. Förarbetena till denna lag belyser särskilt att varje avtalspart har lika värde så det är ingen nackdel att vara en enskild person gentemot ett stort företag i det hänseendet.
 

Ubbe

Medlem
En liten följd fråga här. Hur kommer det sig att du fått en bekräftelse från SQ när du bokat med BMI? Jag har alltid och endast fått bekräftelse från det bolaget som jag köpte resan ifrån, i detta fallet skulle det vara BMI.
Jag har frågat efter en E-ticket hos deras kundtjänst. Har en biljett där det står att de kommer att frakta mig X datum från plats a till plats b i bokningsklass c.
 

Magino

Medlem
Jag har frågat efter en E-ticket hos deras kundtjänst. Har en biljett där det står att de kommer att frakta mig X datum från plats a till plats b i bokningsklass c.

Okej då förstår jag. Då är frågan vad ditt biljettnummer startar med, som AHO tar upp.
 
Toppen