Enkelt uttryckt så är det var "dina" pengar "tekniskt" finns vid en eventuell konkurs som avgör vad som händer.
Går t.ex. SAS/EB i konkurs innan det utförande flygbolaget har fått betalt så är sannolikheten mycket stor att din biljett också går förlorad. Detta eftersom det utförande flygbolaget kan häva avtalet om de inte "tekniskt" (biljettering?) har fått betalt i tid. Omvänt så kan det utförande flygbolaget INTE häva avtalet om de har fått "tekniskt" betalt för biljetten även i det fall t.ex. SAS/EB går i konkurs.
Ibland har man tur att det utförande flygbolaget trots allt väljer att "honor" en icke betald bokning i syfte att rädda sitt eget anseende samt samla lite pluspoäng i både medias och potentiella kunders ögon. Detta händer vanligtvis bara vid större konkurser med stort medialt engagemang. En eventuell SAS konkurs skulle med stor sannolikhet vara ett sådant fall, med tanke på att mer eller mindre en hel ganska attraktiv marknad då plötsligt skulle lämnas så gott som vidöppen för en eller flera nya aktörer.
Räddningen rent ekonomiskt vid såna här händelser är: konsumentkreditlagen om man har betalt biljetterna med kreditkort (hjälper inte mycket vid poängresor). Samt vissa privata reseförsäkringar som ibland täcker konkurser och dess konsekvenser. Personligen har jag en löjligt bra försäkring via mitt brittiska Amex Centurion som täcker ALLT tänkbart och otänkbart både vid betalda och poängresor. Detta gör att jag inte oroar mig det minsta över konkurser rent ekonomiskt, bortsett från en sak: FFP poäng! Går t.ex. SAS/EB i konkurs och jag har massor av innestående poäng så går de förlorade.