Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

Franco

Medlem
Det förefaller som att försäljningen av business class-biljetter på SAS linje till Hong Kong går bra. När jag tittar på Expertflyer (hur många biljetter som finns till försäljning samt upptagna platser på seat maps) är många flyg mellan Stockholm och Hong Kong kommande månad välfyllda i business class. Inte lika bra försäljning i ekonomi tycks det, men för SAS och för linjens framtid är förstås premium-kabinerna viktigare.
 

agehall

Medlem
Jasså? Tittar man mer än två veckor ut så ser det ut att vara ganska öppet. Skulle dock inte förvåna mig om det här är en linje där SAS säljer en hel del biljetter rätt sent.
 

Sealord

Medlem
Två anledningar till att försäljningen går trögt:
1. Linjen har inte startat än. Folk som har åkt och är nöjda är bästa marknadsföringen. Det existerar inte ännu.
2. Möjligheten att boka biljett med byte i Hongkong vidare i Asien är ännu liten. Tex inga codeshare till NZ och Australien. SAS måste få till bättre samarbeten (ja fy för codeshare jag vet men ni fattar poängen).

Vill bara säga att möjligheten att flyga vidare från Hong Kong med Air New Zealand finns. Lördagen den 17 oktober är det dags för bröllopsresan som tar oss till Auckland via Hong Kong. Tillbaka den 8 november, också då via Hong Kong. (Som sann flygnörd, blir det några flygningar Down Under; till Le Taha i Franska Polynesien och därefter till Sydney :) )
 
Vill bara säga att möjligheten att flyga vidare från Hong Kong med Air New Zealand finns. Lördagen den 17 oktober är det dags för bröllopsresan som tar oss till Auckland via Hong Kong. Tillbaka den 8 november, också då via Hong Kong. (Som sann flygnörd, blir det några flygningar Down Under; till Le Taha i Franska Polynesien och därefter till Sydney :) )
Ja, sas har kopplat på en hel del förbindelser sedan jag skrev det där inlägget (interline?) men ännu inte till konkurrenskraftiga priser jämfört med tex Air China (via PEK).

Tror också att försäljningen har tagit fart för SAS då jag har kollat lite olika datum i vinter och det verkar fullt ibland i Go. Och snart blir det lite roligare att åka med linjen när nya A330na sätts in.
 

agehall

Medlem
Det är ju jättebra!

För tydlighetens skull - interline är att bolag får ställa ut biljetter åt varandra och/eller skicka bagage vidare. Vad jag vet har SAS haft interline-avtal med samtliga bolag i StarAlliance sedan flera år tillbaka. Jag misstänker istället (utan att ha kollat upp det) att de lagt in fares och/eller fixat sin sökmotor.
 
Det är ju jättebra!

För tydlighetens skull - interline är att bolag får ställa ut biljetter åt varandra och/eller skicka bagage vidare. Vad jag vet har SAS haft interline-avtal med samtliga bolag i StarAlliance sedan flera år tillbaka. Jag misstänker istället (utan att ha kollat upp det) att de lagt in fares och/eller fixat sin sökmotor.
Nu handlar det dock om Cathay, vilket Sas-Richard nämnde nått om i en intervju gjord av Bonusfeber på planet hem från premiären i Hongkong.
 

agehall

Medlem
Ok, det är ju ännu bättre! Tror iofs att de hade interline med CX tidigare också (iaf enligt @Dr. Miles inlägg tidigare i tråden), men det är ju jättebra om de fixat till så det faktiskt går att boka. Jag gjorde ett par snabba testsökningar till AKL och såg dock bara anslutningar med NZ, men det kan ju ha varit just de datum jag tittade på.
 
Ok, det är ju ännu bättre! Tror iofs att de hade interline med CX tidigare också (iaf enligt @Dr. Miles inlägg tidigare i tråden), men det är ju jättebra om de fixat till så det faktiskt går att boka. Jag gjorde ett par snabba testsökningar till AKL och såg dock bara anslutningar med NZ, men det kan ju ha varit just de datum jag tittade på.
Till AKL är det ju självklar NZ men testa andra destinationer i närområdet tex. TPE.

Det är ju bra, sålänge man kan credda Cathay-poängen till sitt BA-konto också.
 

agehall

Medlem
Borde inte vara några som helst problem - jämför med SAS (något konstiga) samarbete med American i USA. Går utmärkt att kreditera dessa flighter till program i OneWorld.

Jag har släktingar som ska ner till AKL snart och behöver hjälp att hitta biljetter, så det här är ju bra nyheter.
 

Anfield

Medlem
Vilken Lounge ska jag använda i Terminal 2 Hong Kong ? flyger SAS är EBG.
Vad tror ni får man med grabben och häxan surtant i en Star Alliance lounge ?
Eller är dom stenhårda med en gäst ? Kan man då betala in ?

Eller ska man välja PP Lounge ? i så fall vilken ?
 
Toppen