Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

agehall

Medlem
Nej, SAS fare tillåter inte flygning med Cathay Pacific. Däremot om du köper en IATA fare kan du säkert flyga med SAS till Hong Kong och flyga med Cathay Pacific mellan Hong Kong - Hanoi.

Tillåtna routings (mellan Stockholm-Hanoi) med SAS fare:
Kod:
1. STO-HKG-VN/SK/HX-HAN
2. STO-CPH-BKK-TG/SK-HAN

Har inte kollat, men visst tillåter väl SAS fare end-to-end? Då är det ju bara att ha två fares på samma PNR så löser det sig, förutsatt att Hongkong har transit av bagage som tillåter att det skickas vidare utan att man förtullar det.

Fö bra om SAS faktiskt börjat sälja biljetter vidare till olika länder i regionen.
 

Dr. Miles

Expert
Har inte kollat, men visst tillåter väl SAS fare end-to-end? Då är det ju bara att ha två fares på samma PNR så löser det sig, förutsatt att Hongkong har transit av bagage som tillåter att det skickas vidare utan att man förtullar det.
De flesta SAS biljetter tillåter inte End-on-End med andra flygbolag än SAS/Wideroe.

Så här står det t ex.
Kod:
   END-ON-END
     END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED. VALIDATE ALL FARE
     COMPONENTS. SIDE TRIPS PERMITTED WITH NO
     RESTRICTIONS. FARES MUST BE SHOWN SEPARATELY ON THE
     TICKET. TRAVEL MUST BE VIA THE POINT OF COMBINATION.
     PROVIDED -
       COMBINATIONS ARE FOR CARRIER WF WITHIN NORWAY.
Sista raden säger att End-on-End är endast med Widreroe i Norge.
 

Charlie D

Medlem
"Hej Charlie D

Tack för ditt e-mail

Den sammarbetspartner vi har som ansluter från Hong Kong till Vietnam är
Vietnam Airlines, till Ho Chi Minh City.

Jag ser även att United Airlines har resor direkt från Hong Kong till Ho
Chi Minh City, men vi säljer inga egna biljetter där de flyger vidare.
En resebyrå skulle dock kunna koka ihop en resa där du först reser med
SAS till Hong Kong och sedan tar ett plan med United Airlines därifrån
till Vietnam.

Köper du en genomgående biljett genom SAS, där du flyger vidare med
Vietnam Airlines, så står SAS för ombokning om din resa med oss till
Kina skulle vara försenad.

Jag hoppas detta besvarar ditt mail och har du ytterligare frågor är du
välkommen åter."

Från Diamond supporten.
 
Två anledningar till att försäljningen går trögt:
1. Linjen har inte startat än. Folk som har åkt och är nöjda är bästa marknadsföringen. Det existerar inte ännu.
2. Möjligheten att boka biljett med byte i Hongkong vidare i Asien är ännu liten. Tex inga codeshare till NZ och Australien. SAS måste få till bättre samarbeten (ja fy för codeshare jag vet men ni fattar poängen).
 
Återigen - det behövs inte codeshare för att SAS ska kunna sälja biljetter!
Det jag menar är att om jag går in i SAS appen och söker på tex Stockholm-Auckland efter 10 sep så får jag inga träffar. Söker jag på *A hemsida i jorden runt-planeraren från Auckland till Stockholm så kommer inte heller något alt med Hongkong-linjen upp. Osv osv...som att den bara existerar i sin renaste form på SAS egen sida. Det måste hämma försäljningen.
 

agehall

Medlem
Korrekt, alla är inte experter, men de flesta är intresserade av att lära sig mer och hänger därför här. Därför är det viktigt att försöka få begrepp rätt, annars kan det hända att folk som läser trådar senare lär sig fel saker.
 
Toppen