Senaste nytt

Vad händer med SAS Hong-Kong planer?

KalleSus

Medlem
Saxat från Flygtorget:

Den nya linjen till Hong Kong kommer därför att slingas ihop med trafiken mellan Arlanda och Chicago. När maskinen kommer tillbaka från Asien med beräknad ankomst 14.35 till Arlanda gör den ett två timmars groundstop och går sedan som SK945 till Chicago klockan 16.35 och SK946 är tillbaka igen på Arlanda nästa dag vid 13.00 och kan efter två timmar på marken gå iväg till Hong Kong igen.
- Det innebär att vi kommer att senarelägga flighten till Chicago från förmiddag till eftermiddag, säger Malin Selander, presschef på SAS.
 

Bryant

Medlem
Saxat från Flygtorget:

Den nya linjen till Hong Kong kommer därför att slingas ihop med trafiken mellan Arlanda och Chicago. När maskinen kommer tillbaka från Asien med beräknad ankomst 14.35 till Arlanda gör den ett två timmars groundstop och går sedan som SK945 till Chicago klockan 16.35 och SK946 är tillbaka igen på Arlanda nästa dag vid 13.00 och kan efter två timmar på marken gå iväg till Hong Kong igen.
- Det innebär att vi kommer att senarelägga flighten till Chicago från förmiddag till eftermiddag, säger Malin Selander, presschef på SAS.

SAS som hade så bra tider till ORD från ARN. Men men, de har bättre koll på verksamheten än mig.
 

Bryant

Medlem
Blir det inte bättre hemresa från Chicago den här vägen?

Man får några extra timmar i Chicago och det blir bra.
Jag gillade att vara framme vid lunch i Chicago. Tycker att köpenhamnsflighten är framme för sent och nu blir stockholmsflighten ännu senare.

Det är bara att gå och lägga sig direkt man kommer till hotellet :).
 

Gweilo_2

Medlem
min spontana kommentar till tidtabellen är att ditresan är OK, hinner gott och väl med en full arbetsdag i HK eller ta sig in i Kina med färjorna. Hemresan är "a dog"...upp tidigt från hotellet och ut till flyget, är man i Kina är det tveksamt om man hinner in i tid. Med en så tidig morgonavgång så blir den sista hotellnatten bara ett dyrt sätt att vänta på flyget, bättre att ta en midnattsavgång kvällen före istället med LH
 

Kricka

Medlem

jth

Medlem
SAS som hade så bra tider till ORD från ARN. Men men, de har bättre koll på verksamheten än mig.

Ja, det var inte den bästa lösningen direkt. Att flytta Chicago-avgången framåt 6 timmar gör ju att den blir sämre för affärsresenärerna. Nu kommer man få betydligt sämre möjligheter att ansluta för att åka vidare söder och västerut. Och vad ska man göra med förmiddagen, blir väl att åka till kontoret och jobba en halvdag...
Och sen landar man 13.00 på hemvägen, iofs kan man ju åka direkt hem istället för sitta på jobbet hela dagen.
 

Homer

Medlem
Nja, visst är det billigare men tidigare i veckan, när jag flög sträckan, så var det 8h 5m mellan flygen
i Doha. Är man ute på en TP-run är det helt OK men skulle jag resa på jobb vore det helt kass att en
resa tar mer än dubbelt så lång tid !

Nåja, jag har inga problem att hitta avgångar så att det blir runt 2,5 transittid båda vägarna.
 

Kricka

Medlem
Nåja, jag har inga problem att hitta avgångar så att det blir runt 2,5 transittid båda vägarna.

Visst finns de avgångarna men min resa med avresa tisdag f.m. och ankomst onsdag e.m.
gjorde att jag "tappade" två arbetsdagar. Var på kontoret Central/Wan Shai först vid 16-
tiden onsdag, Inte optimalt sett med arbetsgivarens ögon. Ser dock lite bättre ut på hemresan
då flyget avgår sen e.m. frrån HKG med ankomst ARN på morgonen. Förhoppningsvis så är
en dusch tillräckligt för att kunna gå direkt till jobbet ?!
 

Higgan

Medlem
min spontana kommentar till tidtabellen är att ditresan är OK, hinner gott och väl med en full arbetsdag i HK eller ta sig in i Kina med färjorna. Hemresan är "a dog"...upp tidigt från hotellet och ut till flyget, är man i Kina är det tveksamt om man hinner in i tid. Med en så tidig morgonavgång så blir den sista hotellnatten bara ett dyrt sätt att vänta på flyget, bättre att ta en midnattsavgång kvällen före istället med LH

Håller med dig men dit-resan är också helt kass. Midnattsavgång båda vägarna hade lockat mera passagerare och mindre jetlag! Hemvägen hade dock kunnat vara en lunch-avgång i HKG, då kan man jobba hela flighten hem och landa på kvällen. Lufthansa är grymma när det gäller tiderna.
 
Toppen