Senaste nytt

Vad göra med rökare?

andreijas

Medlem
Självklart handlar det om sunt förnuft, som allt annat i världen!
Flygplatser som generellt kränger stora mängder cigg till pax borde se till att ha rök bås tillgängliga, lika sunt förnuft som att man inte bryter mot regler.

De på arlanda är smoke-free-systems kojjor och bland de bättre jag stött på.
 

Alx

Medlem
Jag tycker att en oinskränkt rökfri miljö för oss icke-rökare är en självklarhet. Men lika självklart tycker jag att det är att vi icke-rökare då måste inse att rökarna måste få en god tillgänglighet till "fräscha" rökbås så att de har en "fair chance" att faktiskt respektera de rökfria områdena.

Det är väl med rökare som med fulla medpassagerare, annorlunda kulturer och störande småbarnsfamiljer... Något man kanske inte alltid uppskattar men som man får lära sig att leva med på offentliga platser.
 
Last edited:

agehall

Medlem
En sak jag dock funderar en hel del på, varför anser så många rökare att det är helt ok att slänga fimpen på marken, tågspåret, perrongen eller andra ställen?

Jag gick med min hund inne i Stockholm för något år sedan då en tjej i 20årsåldern, som gick precis framför oss, släppte en glödande cigarett på marken och vek in på ett fik. Jag fick rycka till i kopplet för att min hund inte skulle trampa på fimpen och blev riktigt förbannad. Så jag tog upp fimpen, gick in på fiket och la den på bordet där tjejen satt och sa "Du tappade visst den här.."

Hon blev bra snopen. Förhoppningsvis lärde hon sig någonting.
 

NyfikenGrau

Medlem
Så jag tog upp fimpen, gick in på fiket och la den på bordet där tjejen satt och sa "Du tappade visst den här.."
.

Haha, helt underbart!

Nu har jag äntligen kommit på vad jag ska göra nästa gång en av alla hundratusentals hundar här i Berlin släpper en klick framför mig på trottoaren :)

(ingen koppling till din hund, nästan alla svenska hundägare städar upp efter sig...inte de berlinska dock)
 

agehall

Medlem
(ingen koppling till din hund, nästan alla svenska hundägare städar upp efter sig...inte de berlinska dock)

Oh nej. Och det gör oss ordentliga hundägare riktigt förbannade. Det är väl helt OK att inte plocka upp efter sin hund om man är ute i skogen eller liknande, men är man i närheten av bebyggelse så ska man plocka upp.
 

David

Medlem
Jag gick med min hund inne i Stockholm för något år sedan då en tjej i 20årsåldern, som gick precis framför oss, släppte en glödande cigarett på marken och vek in på ett fik. Jag fick rycka till i kopplet för att min hund inte skulle trampa på fimpen och blev riktigt förbannad. Så jag tog upp fimpen, gick in på fiket och la den på bordet där tjejen satt och sa "Du tappade visst den här.."

Hon blev bra snopen. Förhoppningsvis lärde hon sig någonting.

För några år sedan stod jag inne på Avenyn i Göteborg och precis i korsningen öppnar en förbikörande danskreggad BMW Z3 cabbe passagerardörren och släpper ut en soppåse. Jag grämer mig fortfarande idag över att jag inte hann fram och fick lagt tillbaka den... :-(
 
För några år sedan stod jag inne på Avenyn i Göteborg och precis i korsningen öppnar en förbikörande danskreggad BMW Z3 cabbe passagerardörren och släpper ut en soppåse. Jag grämer mig fortfarande idag över att jag inte hann fram och fick lagt tillbaka den... :-(

har hänt mig..på vägen mot bron till danmark från malmö fick jag en sop påse i knäet ( åkte hoj ) och skulle igentligen inte över bron alls utan jag skulle svänga av bra bit före...jag surnade till och kom ifatt dansken i sin husbil/buss vid tullarna och slängde helt sonika in påsen i hans knä och bad gubben att fara och flyga..
 

perhall

Medlem
På Kastrup finns rökrum i Priority Pass-loungen.
Har också noterat att det röks rätt friskt på Gardermoen, inte minst på de allmänna toaletterna. Men är det inte så att
a/ det är rätt svårt att i efterhand bevisa att någon har rökt
b/ det är en rätt slapp myndighetsutövning i Norge precis som i Sverige

Jag tror inte att det är lätt i en rättsstat att sätta dit någon för toarökning.
Per
 
Toppen