Senaste nytt

Vad göra med rökare?

SvartMjolk

Medlem
Anledningen till att du inte får röka inomhus är väl inte hetsjakt på rökare, det är väl för att även passiv rökning är skadligt. Med andra ord så får du inte röka på många flygplatser, i flygplan och liknande för att inte förstöra för andra. Jag tror inte alkohol hade varit tillåtet heller om alkoholen smittade av sig på andra så att alla på en flygplats blev smålulliga av alla som dricker mycket.
 

erc

Medlem
Frågeställningen är enkel. Regelbrott ger straff. Oavsett om en idiot röker på en flygplatstoalett. Eller sjukhustoalett. Eller om en idiot stör ordningen på en flygplats. Eller ett sjukhus.

Som occasional rökare ogillar jag att placeras i samma fack som regelbrytare. Jag kan uppskatta rökrum. MUC är ett föredömligt exempel. Man jag kommer aldrig försvara pack som måste fylleröka i smyg på offentliga toaletter...
 

Ozz

Medlem
Självklart är det generalfel att röka på en toa men som flera av mina rökande medmänniskor här så kan jag ändå förstå personen i fråga.
Personligen skulle jag inte komma på tanken att smygröka utan flyger med snus och det funkar ok.
Försöker dessutom välja flygplatser med rökrum om jag kan.
Just det faktum att det inte finns rökrum på Kastrup eller Gardemoen elller Budapest tycker jag är väldigt hänsynslöst emot rökare.
Det finns faktiskt ett rökrum på Kastrup inne i Servisair Lounge, brukar alltid bli ett besök där när man mellanlandar från BKK på morgonkvisten. Alltid gott danskt bröd, härlig salami och bra automatkaffe. Väljer alltid Servisair före SAS på CPH av den enkla anledningen att ciggen efter kaffet och en 10 timmars flygning är underbar.

Tycker att MUC har löst det på ett mycket bra sätt med cigarett-märke-sponsrat rökrum med ordentliga fläktar, annars är Singapores ute-rökrum en absolut favorit. BKK's domestic policy ogillas skarpt när snuskrummen för oss rökare försvann på Suvvan inrikes...

Kanske vore på plats med en egen rökartråd med tips om flygplatser med rökrum för oss självmordsbenägna blossare.
 
Fast jag själv röker kan jag aldrig tänka mig att röka t.ex. på toaletten i Lounge eller flygplats. Det finns ju regler och de skall följas utan undantag.

En gång i test syfte fick jag tända en cigarett på flygplans toalett för att höra om larmen funkade. Det gjorde det! Flygplanen var i hangaren och allt skedde i samarbete med KF's tekniska personal.

Alltså nej, regler måste följas oavsett. :)
 

palmen

Moderator
Har inga större invändningar på att folk röker utomhus eller i rökrum, så länge inte jag blir drabbad mer än nödvändigt.
Handlar ju om vett och etikett även om man sitter utomhus, man kan alltid försöka att få röken att inte drabba alla andra i omgivningen.

En sak jag dock funderar en hel del på, varför anser så många rökare att det är helt ok att slänga fimpen på marken, tågspåret, perrongen eller andra ställen?
 

NyfikenGrau

Medlem
En sak jag dock funderar en hel del på, varför anser så många rökare att det är helt ok att slänga fimpen på marken, tågspåret, perrongen eller andra ställen?

De få gånger jag röker "knäpper" jag bort den sista glödande biten, kvar blir bara ett filter som man kan slänga i vilken papperskorg som helst. Det kan vara "krånglet" med att veta om fimpen är släckt som är förklaringen till att de inte kastas i papperskorgar oftare. Förklaringen, inte ursäkten. Eller så är det bara vanans makt. Vem vet. "Icke-rökare" som röker brukar dessutom ha ansenlig promillehalt i blodet, så att förståndet kanske inte är med hela vägen ;)

Sedan har ju nedskräpningen tyvärr ökat generellt i Sverige på senare år.

Jag blev inte överförtjust av rökrummen på MUC, stank lång väg utanför. Tycker de på ARN T5 verkar fräscha, har aldrig känt det minsta när jag går förbi dem.
 

palmen

Moderator
De få gånger jag röker "knäpper" jag bort den sista glödande biten, kvar blir bara ett filter som man kan slänga i vilken papperskorg som helst. Det kan vara "krånglet" med att veta om fimpen är släckt som är förklaringen till att de inte kastas i papperskorgar oftare. Förklaringen, inte ursäkten. Eller så är det bara vanans makt. Vem vet. "Icke-rökare" som röker brukar dessutom ha ansenlig promillehalt i blodet, så att förståndet kanske inte är med hela vägen ;)

Om man knäpper bort den sista glödande biten är det väl "ok" enligt mig, men inte när man slänger hela altet, går ju att släcka den utan problem mot marken och sedan slänga i en soptunna. Det är väldigt många som röker i väntan på pendeltåget och när tåget kommer kastar de ner fimpen på spåret precis innan tåget kommer utan att släcka den, detta ser jag varje vecka.
Ett annat otyg är folk som ska tända cigaretten i gångtunnlar i anslutning till pendeltåg eller liknande, är inte ok att röka där enligt mig. Australien har ju löst detta på ett rätt bra sätt, de har poliser/vakter som går runt i stationsbyggnaderna och om de ser någon tända en cigarett innan de kommit utanför stationen så blir de bötfällda direkt. Blev vittne till en sådan incident i Melbourne och tror boten låg på ca 50$. Tycker dock inte att det ska behöva gå så långt att man ska behöva bötfälla folk som inte kan respektera var det är ok att tända en cigg och inte, men det är där man hamnar till slut om inget hjälper.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja det är ju återigen en fråga om hyfs och respekt, man röker inte så att röken blåser på någon annan, inte i trånga utrymmen där det finns icke-rökare, inte vid ett bord där man inte pejlat vad bordsgrannarna tycker om rök osv osv.

Det är mycket som folk "borde" fatta, men återigen tror jag Senator var något på spåren tyvärr.
 
Toppen