Senaste nytt

Vad göra med 62 000 Eurobonuspoäng?

johisco

Medlem
Hej alla!

Har läst runt som en galning på detta forum och hittat mycket intressant info! Dock är det mycket som jag fortfarande inte hänger med på i terminologin etc... Men hur som helst, anledningen att jag läst runt här är att jag undrar vad jag kan göra med mina poäng.

Vad jag förstår så kan jag boka en tor till NYC i ekonomi men efter att ha studerat poängintjäningen lite noggrannare tycker jag att det är rätt kass utdelning... Känns som jag hellre lägger exempelvis 4700 kronor med Norwegian till NYC än spenderar 60 000 poäng hos SAS för samma sak.

Så till min fråga, - är det någon som har ett tips på vad jag kan göra med poängen? När jag läst runt verkar det som man kan köpa bonusresor även hos andra bolag inom Star Alliance, även om jag inte förstår riktigt hur från SAS hemsida... Jag utgår från Stockholm men skulle kunna tänka mig ett "positioneringsflyg" om det är en kul grej. Helst skulle jag vilja hitta någon deal för 2 så tjejen kan åka med men inte nödvändigt då hon nog inte har förståelsen för att själva resan kan vara målet också =D

Jag har aldrig åkt Business eller First men är grymt sugen på detta...
 

gdaily

Medlem
Jag har aldrig åkt Business eller First men är grymt sugen på detta...
Varning bara, när du en gång provat på så är du fast :)

Om du är sugen på exempelvis New York (om jag tolkar ditt inlägg rätt) så tycker jag du ska boka en enkelresa dit i Business (kostar väl 60.000 och ett par hundralappar i skatter) och sedan hem på något annat sätt, en enkelresa för pengar helt enkelt.
 

karho

Medlem
När jag läst runt verkar det som man kan köpa bonusresor även hos andra bolag inom Star Alliance, även om jag inte förstår riktigt hur från SAS hemsida...

Hej johisco och välkommen hit! På SAS hemsida kan du mycket riktigt bara boka bonusresor med just SAS. Bonusresor med andra Star Alliance resor måste bokas via telefon. Bra är att innan man ringer kollat så att tillgänglighet finns dit och då man vill åka. Ett verktyg för att kolla det är t.ex. AwardTravelr - Searching across all possibilities to make your frequent flyer miles work for you.
 

johisco

Medlem
Haha... Jag har förstått att det kan hända men är villig att ta risken!

NYC var bara ett exempel, kan tänka mig något annat. Är som sagt inte så sugen på att lägga poängen på en ekonomi dit även om jag skulle ha en 241 och få med tjejen. Har läst runt en hel del här och har fått intrycket av att jag kan göra något roligare för poängen men jag kanske är ute och cyklar?
 

ulagun

Medlem
Är ni två så kommer ni inte långt på 30.000 poäng vardera.
Mitt tips är att ni köper billiga flygstolar till någon trevlig storstad i Europa och istället bokar hotellrum för poängen.
Logga in dig på SAS hemsida och kolla. Finns bra Radisson hotell för 20.000 poäng/natt. Räcker till en lång week-end.
 

palmen

Moderator
Håller dina poäng på att passera utgångsdatum (5 år)? Om inte så skulle jag nog vänta och spara ihop lite mer poäng för att kunna göra en längre resa.
Med 30k var kommer ni mer eller mindre bara någon stans inom europa. Annars kan du åka enkel väg för en person till USA i business. Det verkar omöjligt att hitta utresa med poäng till SFO, men hemresan däremot brukar ha upp emot 4 paltser i business med SAS (enligt vad andra rapporterat på forumet). Köp ditresa så billgit som möjligt och sedan hem i business kan vara ett alternativ (total kostnad 60k EB)
 

Palazzi

Medlem
Finns inte jättemånga alternativ med start i Europa för den summan av poäng, speciellt inte för två :( Att åka på poäng inom Europa tycker jag inte är bra värde (även om jag nyss bokade en sådan :p).

Om du åker själv: Positioneringsflyg för ca 2.000kr T/R ARN-Tel Aviv/Marrakech med Norwegian och sedan Business class T/R till t.e.x Angola eller Mozambique. Rejäl flygresa i Business class, med mellanlandning i Addis Abeba. 50.000p kostar det totalt (+ skatter & avgifter).
 

ulagun

Medlem
Finns inte jättemånga alternativ med start i Europa för den summan av poäng, speciellt inte för två :( Att åka på poäng inom Europa tycker jag inte är bra värde (även om jag nyss bokade en sådan :p).

Om du åker själv: Positioneringsflyg för ca 2.000kr T/R ARN-Tel Aviv/Marrakech med Norwegian och sedan Business class T/R till t.e.x Angola eller Mozambique. Rejäl flygresa i Business class, med mellanlandning i Addis Abeba. 50.000p kostar det totalt (+ skatter & avgifter).

Jaha du!
Och vad tror du johiscos tjej skulle tycka om han ensam gav sig ut dylik resa?
Misstänker att jag är avsevärt äldre än honom, men reaktionen från fru ulagun vill jag bara inte tänka på om jag kom hem och bokat detta endast för egen räkning:mad:
 
Toppen