Senaste nytt

Vad gör man i Vilnius på en helg?

Erik M

Medlem
Jag var en helg i Vilnius för ganska precis ett år sedan. Det var kallt. Vi åt och drack gott och tog massage.

Nu i vår ska jag dit igen, tre nätter. Jag är ute efter tips på dagsutflykter ELLER en utflykt med övernattning. Kanske Kaunas? Druskininkai? Ryska gränsen? En naturupplevelse eller typ en gullig by eller ett slott vore toppen. Att slippa hyra bil vore också att föredra.

Google är min vän men jag frågar här just för att jag vill höra vad BC-medlemmarna säger
 

pswe

Medlem
Jag var en helg i Vilnius för ganska precis ett år sedan. Det var kallt. Vi åt och drack gott och tog massage.

Nu i vår ska jag dit igen, tre nätter. Jag är ute efter tips på dagsutflykter ELLER en utflykt med övernattning. Kanske Kaunas? Druskininkai? Ryska gränsen? En naturupplevelse eller typ en gullig by eller ett slott vore toppen. Att slippa hyra bil vore också att föredra.

Google är min vän men jag frågar här just för att jag vill höra vad BC-medlemmarna säger

Måste du flyga till o från Vilnius? Om du kan flyga ena sträckan till eller från Palanga så får du chans till fina stränder antingen på fastlandet eller ännu hellre ute på Nida. Beror naturligtvis lite på årstid och väder vilken upplevelse det blir. Transport med buss till eller från Vilnius är billigt och pålitligt.

Har du inte besökt KGB museet i Vilnius rekommenderas det starkt.
 

Olle K

Medlem
Trakai är fint, bra som dagsutflykt. Det går många bussar dit från Vilnius, tar 30-40 min. Även tåg finns, tar ca 30 min. Tider finns att söka på Lithuanian Railways | E.ticket Druskininkai är bra, men då ska man helst bo på något spa för att kunna njuta av lite massage & relax. Hit tar det ca 2 timmar med buss.
 

Olle K

Medlem
Håller med pswe, Palanga är bra. Men Nida är ännu bättre att besöka. På den varma delen av året är det så klart bättre. Åker du till Vilnius 1a helgen i mars hålls då en väldigt stor och trevlig marknad, Kaziuko mugė. Det är mycket lokalt hantverk, mat och annat trevligt. Inget skräp från Kina som det är mycket på svenska marknader.
 

Ricci

Medlem
Efter en snabb bokning idag till Vilnius har jag 24timmar att se staden.
2 timmars till att kolla på fotboll i morgon är inbokat, men vad gör man mer?
 

pswe

Medlem
Efter en snabb bokning idag till Vilnius har jag 24timmar att se staden.
2 timmars till att kolla på fotboll i morgon är inbokat, men vad gör man mer?
Lite beror på väder och intressen, men halvtaskig fotboll kan väl vägas upp av en skrämmande upplevelse på det tidigare KGB högkvarteret som nu är museum.
Lättsammare är TV tornet som förutom utsikt också bjuder på mer nutidshistoria då det var där Sovjetarmen mejade ner ett antal demonstranter i samband med att kommunistväldet höll på att rämna.
Vill du testa livet som Sovjetpamp rekommenderas restaurangen på Hotel Neringa, bevarad från före befrielsen, deras Chicken Kiev står man sig på hela vägen hem.
 
Toppen