Vad gör man i Umeå en lördag/söndag?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Cristoffer Cedergren, 3 Oktober 2016.

1. Kom på att jag hade råkat boka hemresa från ett jobbevent i Umeå på fredag något senare än det hade behövts, nämligen på söndag. Vad gör man i Umeå en hel helg? Låt detta bli den ultimata turistguiden för besökande sörlänningar

Fritidsforskare och Erik M gillar detta.
  2. Erik M

Erik M Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Guitars - the museum
    Förvånansvärt kul även för den som inte är gitarrnörd. Men BARA om man får en guidad tur!

DUÅ och Open/Closed
    Mycket kunniga killar som driver delikatessbutik som blir intim bar med prisbelönta drinkar på kvällen.

3. Erik M

Erik M Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Costas rosteri
    Mycket trevlig kafferostare tillika baristanestor.

Promenad längs älven
    Nyanlagd lång promenad mitt i stan. Varning för Pokémon. Gå nedströms tills det ser tråkigt ut. Gå uppströms nästan hur långt som helst. Eller cykla!

Cristoffer Cedergren gillar detta.
  4. Mycket bra tips! Kan man käka på DUÅ och Open/Closed också? Andra restaurangtips?

5. Lauda 777

Lauda 777 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finns mycket bra restauranger i Umeå, så jag föreslår att du äter! :)

Vezzo: Vapianoliknande koncept men GRYM Pizza. Testa deras Calzone, van pizza sm har jag för mig:
    Google Maps

Lottas krog: Klassiker! Gott om olika ölsorter och rejäl bra mat.
    Google Maps

Gotthards Krog: Några pinnhål upp, spännande meny och mysig miljö. Otroligt välkomponerade rätter smakmässigt!
    Google Maps

Cristoffer Cedergren och Erik M gillar detta.
  6. ARNBER

ARNBER Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du borde ha fika på Skogis, jägmästarnas studentklubb men tror inte att du student längre... (och jag inte heller tyvärr)

Pipes of Scotland är en fint pub med roligt, blandat folk. Sen måste du går till Norrlands bästa Bildmuseet, och besöker konst- och designhögskolan vilken är en av världens bästa Designhögskolan i Umeå bland världens bästa - Umeå

Till slut kan du springa runt Nydalasjön och njuta av hösten

7. tobbe88

tobbe88 Medlem

Träningsanläggningen IKSU sport eller spa finns. PÅ Iksu sport finns pool och mycket olika träningsmöjligheter, det ligger på universitets området. Iksu spa ligger på umedalen, mer spa, men har även gym (buss nummer 1 från vasaplan). Bara ett stenkast bort från IKSU spa finns Le Garage, mycket trevliga måltider. Både lunch och middagar. Vid fint väder kan man man också gå i kulturparken som ligger där med och vandra längs älven
    Restaurang med husmanskost i Umeå | Bistro le Garage

Om man gillar konst så kan man gå bildmuseumet vid konsthögskolan.

DUÅ är nästan ett måste, men det finns även tvåfiskare (ligger precis breddvid Gotthars). Trevlig lunch!
    http://www.tvåfiskare.se/

Vezzo har goda pizzor men på sistående har de sjunkit ganska rejält pga deras dåliga anställningsvilkor/löner, tyvärr. För det goda pizzor.

Köksbaren är också väldigt trevligt att käka på. Både på kvällen och lördagsbrunchen. Dock måste man boka bord!
    Köksbaren restaurang i Umeå | Köksbaren

8. Wow! Får nog stanna en hel vecka istället :)

Hotell (Comfort Winn) hade jag visst också bokat till söndag, men vart rekommenderas det annars att bo?

9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Comfort Winn är helt OK men Stadshotellet är riktigt coolt imho!

10. martin.agren

martin.agren Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen mat på DUÅ. På kvällen när det blir Open/Closed kan man äta ost och kallskuret, eller deras barmacka. De ligger på samma inomhustorg som redan nämnda Gotthards, men där finns även Kulturbageriet och Två Fiskare.
    Restaurang, dock inte i centrum utan i en stadsdel några kilometer bort, av samma ägare som Köksbaren är Le Garage. Le Garage ligger alldeles intill Umedalens Skulpturpark. Annars är bildmuséet också intressant.
    Den restaurang som siktar högst (när jag var där så var maten riktigt bra, men servicen var inte i nivå med prislappen) är Hunger & Törst.

Sedan är/var Umeå veganismens huvudstad, och en röd stad, så på söndagar finns det veganska Folkök nere i hamnmagasinet.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!