Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

Så var denna resan snart till ända. Förutom effektiv arbetsinsats så har jag upptäckt två nya saker som jag retar mig på.

Långsamt stängande dörrar till hotellrummet. Jag går inte iväg utan att försäkra mig om att dörren är stängd och låst. När dörrarna då stängs långsamt så får man stå och vänta en stund. Och försöker man då dra i den för att skynda på stängningen så håller den emot, nästan som att den drar åt motsatt håll. Irritation!

Det andra som stör mig är när hotellet har flera hissar men där inte alla går hela vägen upp. Jag bodde t ex på 17e våningen med access till loungen på 25e våningen. Enbart 2 av de 4 hissarna gick hela vägen upp och de andra två nådde enbart till 21a våningen. För att anropa hissen så var det dock samma knappar för alla hissarna. Jag tryckte på knapparna att jag ville upp men det gick ju inte att tala om för hissarna att jag ville upp till 25e våningen, så det tog nästan 5 minuter innan rätt hiss stannade. Väldigt irriterande!
 

Berglund

Medlem
Det andra som stör mig är när hotellet har flera hissar men där inte alla går hela vägen upp. Jag bodde t ex på 17e våningen med access till loungen på 25e våningen. Enbart 2 av de 4 hissarna gick hela vägen upp och de andra två nådde enbart till 21a våningen. För att anropa hissen så var det dock samma knappar för alla hissarna. Jag tryckte på knapparna att jag ville upp men det gick ju inte att tala om för hissarna att jag ville upp till 25e våningen, så det tog nästan 5 minuter innan rätt hiss stannade. Väldigt irriterande!
Om du låter göra en Monte Carlo simulation över den förväntade hissanvändningen i en skyskrapa så kommer du förstå varför inte alla hissar går hela vägen upp.

Enkelt förklarat: Som helhet blir det effektivare, även om det naturligtvis finns enskilda fall där det blir helt galet. Vinsten för alla andra överstiger sammantaget dock vida den enskilda förlusten som den individen gör vid varje enskilt tillfälle.
 

henrik l

Medlem
Förutom problemet att släcka alla lampor som nämnts ett antal gånger, är när man kommer kl 15, som är utsatt som tidigaste incheckningstid och man får svaret att rummet är inte klart. Har hänt mig ett antal gånger på Aloft i Bangkok. Vet inte om det har att göra med att jag är platinum på SPG och vill ha "high floor". Vid ett tillfället då det skulle ta ca en halvtimme lyckades jag dem att dela ut en extra drink voucher.
 

maswan

Medlem
Om du låter göra en Monte Carlo simulation över den förväntade hissanvändningen i en skyskrapa så kommer du förstå varför inte alla hissar går hela vägen upp.

Enkelt förklarat: Som helhet blir det effektivare, även om det naturligtvis finns enskilda fall där det blir helt galet. Vinsten för alla andra överstiger sammantaget dock vida den enskilda förlusten som den individen gör vid varje enskilt tillfälle.

Att inte ha separat knapp för att kalla på en hiss som går hela vägen upp låter dock som en grav miss där.
 

intuition

Medlem
Brukar inte vara så kräsen men riktigt dålig utsikt kan vara irriterande. Denna tar nog priset som årets sämsta. Dags att be om rumsbyte.

Undrar om inte "dåliga utsikter" kunde vara en helt egen tråd. Hur som, jag synar din och höjer ett:
Grand Windson.jpg


Grand Windsor, Auckland
 

Micce1980

Medlem
Att dessa reglerbara duschmunstycken alltid är så högt uppe. Jag är 179cm vilket inte är en helt ovanlig längd men gillar tydligen att ha duschmunstycket lite lägre satt än gemene gäst. För jag brukar få sänka det en eller två decimeter för att få det i den höjd jag avser använda det. Ibland finner man dessa längt upp men antar då att hotellstädaren sätter det så vid varje urstädning av rummen.

Annars så en fundering på det där med duschdraperi. Ibland så kommer man till ett hotell och de fungerar bra under hela vistelsen men på vissa hotell går de knappt att använda då de kommer att luta sig in mot den som duschar så man står där och tvagar sig med ett draperi fastklistrat på halva kroppen.
 

Tonton

Medlem
Att inte ha separat knapp för att kalla på en hiss som går hela vägen upp låter dock som en grav miss där.

Lex DoubleTree Westminister...

De har 4st hissar. Enbart en av dessa hissar går upp till våningen där sviterna är. Det finns bara en hissknapp... Jag har tappat räkningen på antal gånger jag stått där, fått ner fel hiss, och därför har fått skicka iväg den tom till högsta möjliga våningen för att förhoppningsvis kunna få den rätta hissen efteråt...Helt efterblivet.

Hissen gick inte enda upp (Förlåt för den låga kvalitén på söndagsmorgonen :p) för personerna som byggde och konfigurerade detta system.
 
Toppen