Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

Jönsson

Medlem
Det hände idag när jag var och hämtade kaffe 2 ggr att de tog mina grejer.
Faktiskt en sak som kan vara lite jobbig....
Brukar som sagt försöka vara positiv, men på sistonde blir jag mer och mer störd av dålig service och brister.
Bor man mer på hotell än hemma vissa månader så kanske man blir litter bitter tillslut :p
Det är lite skoj ändå, att se reaktionen, när man på nytt sätter sig vid samma bord efter att de har dukat av och dukat på för nästa gäst.
 

Jönsson

Medlem
Ifølge min opdragelse er man ikke færdig hvis gaffel og kniv er anbragt i hver sin side af tallerkenen med håndtagene pegende tilbage let spredt udover siderne som i en stilling som viserne på et ur kl. 8:20

Ifølge Emma Gad om bordskik: Man skal aldrig lade Kniv og Gaffel blive liggende på Tallerknen, når man ønsker af en Ret anden Gang.

Mere om gode manerer ved bordet: Ved Bordet – Emma Gad

Jeg citerer lige en perle mere: Man skal aldrig tabe Kniv eller Gaffel; skulle man imidlertid uforvarende komme til det, så skal man ikke lade sig bringe i Forlegenhed for det. Man beder bare ganske rolig et opvartende Væsen om et nyt Værktøj og lader, som om intet var hændet. Man skal ikke bekymre sig om Uheld eller Fejltagelser af nogensomhelst Slags, men med filosofisk Ligegyldighed lade alle Hændelser af den Art passere uden Bemærkninger.
Intressant. Min uppfostran/opdragelse är liknande din. Besticken ska ligga vid sidan av tallriken alternativt kl 8:20 om man önskar mer mat. Är man färdig ska de ligga tillsammans på mitten av tallriken i riktning mellan kl.6 och 12. Man lägger inte gärna besticken direkt på bordsduken, speciellt inte på restaurang.
 
Ja, detta är något som också irriterar mig. Jag har aldrig kört med "paxningströja", men det kanske man ska börja göra. Jag brukar istället köra med "paxningsjuice". Det första jag gör är att gå direkt fram till juicen och fylla två glas till bredden. Dessa placerar jag på min plats och fortsätter sedan att plocka annat från buffén. Jag sätter mig sedan och äter och varje tallrik eller fat som jag tömt sätter jag tydligt åt sidan på bordet.

Det ena av de två juiceglasen låter jag bli att dricka ur och om jag sedan lämnar bordet för påfyllning av någonting så syns det tydligt att det som ska bäras bort står på ena halvan av bordet och det fortsatt fulla juiceglaset markerar stolt och ganska tydligt att just där kommer någon att sätta sig igen.

Det brukar faktiskt fungera ganska bra, men det är ju inte helt vattentätt så det fallerar ibland. Att komplettera med en tröja kanske är en bra idé, även om jag inte gillar att bära med mig saker som jag egentligen inte behöver.

Om jag inte minns fel så har man på Novotel vid Bangkok airport (det kan möjligen vara ett kedjelöst hotel i Kina också) löst denna problematik med hjälp av en hockeypucksliknande grej som man vänder på för att visa om bordet fortfarande används eller ej. En enkel och bra lösning.

För övrigt så råkade jag ut för samma sak i SAS guldlounge på Kastrup i söndags, men då hann jag precis stoppa tjejen innan hon la vantarna på mina fortfarande fulla glas.
 

fcx

Medlem
Ja, detta är något som också irriterar mig. Jag har aldrig kört med "paxningströja", men det kanske man ska börja göra. Jag brukar istället köra med "paxningsjuice". Det första jag gör är att gå direkt fram till juicen och fylla två glas till bredden. Dessa placerar jag på min plats och fortsätter sedan att plocka annat från buffén. Jag sätter mig sedan och äter och varje tallrik eller fat som jag tömt sätter jag tydligt åt sidan på bordet.

Det ena av de två juiceglasen låter jag bli att dricka ur och om jag sedan lämnar bordet för påfyllning av någonting så syns det tydligt att det som ska bäras bort står på ena halvan av bordet och det fortsatt fulla juiceglaset markerar stolt och ganska tydligt att just där kommer någon att sätta sig igen.

Det brukar faktiskt fungera ganska bra, men det är ju inte helt vattentätt så det fallerar ibland. Att komplettera med en tröja kanske är en bra idé, även om jag inte gillar att bära med mig saker som jag egentligen inte behöver.

Om jag inte minns fel så har man på Novotel vid Bangkok airport (det kan möjligen vara ett kedjelöst hotel i Kina också) löst denna problematik med hjälp av en hockeypucksliknande grej som man vänder på för att visa om bordet fortfarande används eller ej. En enkel och bra lösning.

För övrigt så råkade jag ut för samma sak i SAS guldlounge på Kastrup i söndags, men då hann jag precis stoppa tjejen innan hon la vantarna på mina fortfarande fulla glas.

Har hänt mig flera gånger i asien att man får en bricka med bordsnumret på, och den lämnar man tillbaka till hovmästaren när man går. Ganska smart idé egentligen,
 

pep

Medlem
Hvis man lader brillerne ligge på bordet (og måske endda lader et ben a brillen hvile på tallerknen) hjælper det som regel også. Man kan jo også skrive en seddel: Not ready for clearance, please retain the remains !
 
Personligen tycker jag ni diskuterar ett icke problem.
Om man säger hej, tack så mycket när de kommer med kaffe osv så kan jag inte se problemet.
Det ni beskriver har jag aldrig upplevt, däremot att de städar undan allt eftersom tallrikar och glas är tomma ser jag som självklart.
 

Juraj

Medlem
Att man i Norge betalar jättemycket för hotell och ändå får en hostel-upplevelse. T.ex. jag bokade rum för två vuxna och ett barn. Fick två (2) handdukar totalt. Frågade om en till handduk och kudde till min treåriga dotter. Fick betala 45 NOK för detta.

Sedan på 4 av 4 hotell på min sista resa i Norge fick jag ingen golvhandduk att trampa på när man duschat.
 
Last edited:
Toppen