Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

Jönsson

Medlem
Det händer pga folk har korten mot mobil telefoner/ eller bland andra kort i plånboken, korten består oftast av dåliga magnetremsor.
Att bli förbannad på människan som jobbar vid disken leder inte till något dock, snarare tvärtom, de gånger jag arbetat natt själv och folk börjat skrika att korten inte fungerar och att man är dum i huvudet som inte kan programmera korten rätt enligt gästen. Då har de snällt fått vänta tills de ber om ursäkt, och om de vägrar be om ursäkt, ja då får de stå där tills nästa person kliver på sitt skift.

Ett gott exempel var då någon var riktigt förbannad, kallade mig det ena och det andra och han vägrade be om ursäkt, så det slutade med att han fick sova i sin bil resten av natten :)

Det har gjorts tester på det där med mobiler och kort med magnetremsor. Mobilens magnetfält visade sig inte ha någon direkt påverkan på korten. Det är helt enkelt en myt. Varför just hotellkort så lätt slutar fungera beror enligt branschfolk (även om det där till viss del råder delade meningar) på framförallt två anledningar. Korten är av dålig kvalité redan vid inköp. Man köper helt enkelt de billigaste korten eftersom det är en sådan omsättning på kort. Den dåliga kvalitén leder till att korten snabbt slits och bitvis förlorar sin förmåga att lagra information. Kombinationen dålig kvalité, frekvent omprogrammering (som dessa kort inte är tillverkade för) och högt slitage är inte bra. Den andra faktorn är att de maskiner hotellen köper in för att programmera korten oftast är billiga och av låg kvalité. Vad det handlar är alltså hotellens försök att hålla kostnaderna nere.

Magnetfältet som telefonen avger är i normala fall inte starkt nog att störa den information som finnslagrad på remsan. Var och varannan har ju numera sina kort i mobilfodralen och det går bra. Fodralen har dessutom ofta en inbyggd magnet, magneter som potentiellt borde vara en större bov än själva mobilen. Vad som däremot kan påverka kortet är slitage och repor. Att ha sitt kort så att det slits, tex gnids mot andra kort i plånboken, kan orsaka att sektorer på remsan skadas.

Slutsatsen är att om nyckelkortet slutar fungera så är det bättre att fråga efter ett nytt och mindre slitet kort än att be receptionen att omprgrammera kortet. Det kort du har fått som inte fungerar har troligen gjort sitt redan när du fick det.
 
Det händer pga folk har korten mot mobil telefoner/ eller bland andra kort i plånboken, korten består oftast av dåliga magnetremsor.
Att bli förbannad på människan som jobbar vid disken leder inte till något dock, snarare tvärtom, de gånger jag arbetat natt själv och folk börjat skrika att korten inte fungerar och att man är dum i huvudet som inte kan programmera korten rätt enligt gästen. Då har de snällt fått vänta tills de ber om ursäkt, och om de vägrar be om ursäkt, ja då får de stå där tills nästa person kliver på sitt skift.

Ett gott exempel var då någon var riktigt förbannad, kallade mig det ena och det andra och han vägrade be om ursäkt, så det slutade med att han fick sova i sin bil resten av natten :)
Då hade jag tyckt att hotellet skulle inte bara byta ut korten utan även personalen.

Om man inom ett serviceyrke inte förstår att människor kan vara upprörda och skälla på den representant för hotellet som just då är där så har man missat något fundamentalt.
 

Delayed

Medlem
Slutsatsen är att om nyckelkortet slutar fungera så är det bättre att fråga efter ett nytt och mindre slitet kort än att be receptionen att omprgrammera kortet. Det kort du har fått som inte fungerar har troligen gjort sitt redan när du fick det.
Så "omprogrammering" innebär att informationen på kortets magnetremsa faktiskt förändras? Det verkar rätt korkat. Vore det inte bättre om varje kort hade en för "evigt" inprogrammerad "kod" i sin magnetremsa och man "omprogrammerade" låssystemet med vad den koden ska ha för rättigheter?
 
Så "omprogrammering" innebär att informationen på kortets magnetremsa faktiskt förändras? Det verkar rätt korkat. Vore det inte bättre om varje kort hade en för "evigt" inprogrammerad "kod" i sin magnetremsa och man "omprogrammerade" låssystemet med vad den koden ska ha för rättigheter?

Ja det verkar ju rimligt, har också funderat på det där, finns säkert nån "bra" anledning varför det inte är standard
 

Jönsson

Medlem
Så "omprogrammering" innebär att informationen på kortets magnetremsa faktiskt förändras? Det verkar rätt korkat. Vore det inte bättre om varje kort hade en för "evigt" inprogrammerad "kod" i sin magnetremsa och man "omprogrammerade" låssystemet med vad den koden ska ha för rättigheter?
Det låter som ett väldigt dyrt system att installera. Varje lås måste så fall antingen vara uppkopplade eller så måste någon springa runt och programmera låsen på plats. Plastkortens fördel är just kostnadseffektivitet.

Låsen fungerar så att kortet ges i receptionens ett id och en sekventiell kod. Den sekventiella koden motsvarar den sekventiella koden i låset. När nyckeln sätts i låset första gången så känner den igen koden som nästa giltiga kod och gör omedelbart den föregående koden obrukbar. Får man flera nycklar så har de samma sekventiella kod men olika id. Detta gör systemet säkert eftersom om ett kort tappas så är det bara att programmera ett nytt kort med nästa sekventiella kod.
 

Jönsson

Medlem
De här nya digitala nycklarna är ju rätt bra. Problemet här är istället att du måste ha fungerande wi-fi för att nyckeln ska fungera. Fungerar inte wi-fi eller om du har slut på batterier, då kommer du inte in. Det hände mig för några veckor sedan när jag inte fick igång wi-fi på 10 minuter.
 
Det låter som ett väldigt dyrt system att installera. Varje lås måste så fall antingen vara uppkopplade eller så måste någon springa runt och programmera låsen på plats. Plastkortens fördel är just kostnadseffektivitet.

Låsen fungerar så att kortet ges i receptionens ett id och en sekventiell kod. Den sekventiella koden motsvarar den sekventiella koden i låset. När nyckeln sätts i låset första gången så känner den igen koden som nästa giltiga kod och gör omedelbart den föregående koden obrukbar. Får man flera nycklar så har de samma sekventiella kod men olika id. Detta gör systemet säkert eftersom om ett kort tappas så är det bara att programmera ett nytt kort med nästa sekventiella kod.
Ibland är dom dyraste lösningarna dom bästa :D

Annars så tycker jag det alltid fungerar bra på ställen som har nfc-kort som slipper ha en magnetremsa som nöts ut
 

Delayed

Medlem
Det låter som ett väldigt dyrt system att installera. Varje lås måste så fall antingen vara uppkopplade eller så måste någon springa runt och programmera låsen på plats. Plastkortens fördel är just kostnadseffektivitet.
Jag kan som ni märker inget om hotelldörrlås men jag inbillade mig att låsen på något sätt var "uppkopplade". Innebär detta att de drivs med batterier. Det låter även rätt dyrt och ej så driftsäkert att behöva "springa runt" och byta batterier.

Börjar kanske bli väl OT nu. :oops:
 

Jönsson

Medlem
Jag kan som ni märker inget om hotelldörrlås men jag inbillade mig att låsen på något sätt var "uppkopplade". Innebär detta att de drivs med batterier. Det låter även rätt dyrt och ej så driftsäkert att behöva "springa runt" och byta batterier.

Börjar kanske bli väl OT nu. :oops:
Ja de drivs vanligen av batterier. Det finns naturligtvis uppkopplade lås också men det är tämligen ovanligt.
 

mha321

Medlem
Traditionellt är de åtminstone inte uppkopplade och om de är det så bara på el och inte mer än så.

Men för de nya system där telefonen är inblandad för upplåsning ser det ju delvis annorlunda ut. Är låsen uppkopplade så finns naturligtvis en helt annan möjlighet att göra bättre lösningar även med kort, inte bara telefon. Å andra sidan måste de ha någon form av fallback även när uppkopplingen försvinner. Men det finns väl fungerande lösningar för motsvarande inom andra områden.

Men för att gå framåt med sådant krävs förstås stora investeringar. Helt ny hantering rakt igenom är ju inte något som blir billigt vare sig i rena inköp eller i underhåll. Kan nog tänka mig att branschen är väldigt konservativ här...
 
Toppen