Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Bryant

Medlem
Jag väcker liv i denna gamla tråd. :). Något som jag aldrig reflekterat över tidigare är att när de vid boarding säger att "vi välkomnar *A Guld, business class pax osv att boarda när de så känner", alternativt att de boardar enlig vart man sitter.

Nu när jag har ett guldkort(wow) så stör det mig att detta aldrig följs, inte heller när man stiger ombord enligt vart i planet man sitter. Det är alltid alla på en gång och personalen köper det. Vad är det då för vits att ens försöka styra upp ombordstigningen? På Bangkok Airways förra veckan så fick man faktiskt stiga åt sidan om man inte kom i rätt ordning.

Detta var lite gnäll från min sida första arbetsdagen efter 2,5 v semester ;).
 

rvarttinen

Medlem
... i USA och Kanada är man inte mycket bättre, i alla fall de flighter jag åkt.

Tips; försök hinna före de med "oversized caryy-ons".
 

palmen

Moderator
... i USA och Kanada är man inte mycket bättre, i alla fall de flighter jag åkt.

Tips; försök hinna före de med "oversized caryy-ons".

När jag flög hem från Vancouver senast så hade *A Gold och business en egen kö och kunde gå ombord när de ville, ingen med economy eller utan status fick använda den även när det inte vara några som stod i den kön.
 

Dr. Miles

Expert
I Asien har man ofta två köer så First/Business class passagerare samt statusmedlemmar kan passera gaten via First/Business class boarding kö.
 

JensE

Medlem
Tyckte det fungerade ganska bra när Continental gick över till Uniteds boarding system. Dom använde ett grupp system.
Kommer inte exakt ihåg ordningen men var något liknande enligt följande.
global services och första klass grupp 1, Star gold 2, Star Silver 3, Fönster 4, mittplats 5 och gång 6
Alla dessa nuffror är printade på boarding pass så folk vet när dom ska kliva på.
Förhindrar iofs inte gate lice för att fylla mattan 30 minuter innan boarding dock :)
 
Om det varit garanterat att det fanns plats för min väska på bagagehyllan ovanför hade jag självklart väntat så länge som det bara var möjligt med att gå ombord. Men om alternativet är att ha väskan under sätet/i en helt annan del av planet under 8-12 timmar vågar jag inte chansa, utan hänger hellre på låset. Tråkigt med sant.
 

Ron Santo

Medlem
Flög LHR-ARN med BA för någon vecka sedan, då släpptes ingen från "vanliga" kön på innan club/status kön släppts vidare, detta har hänt mig tre fyra gånger efter nyår, vet inte om det är resultatet av någon allmän uppryckning eller bara slumpen.
 

ulagun

Medlem
Händelse vid Gold check-in kön CPH för en tid sedan.
Vi var 5-6 stycken i kön, då kom en välklädd herre rusande och ursäktade på engelska att han var väldigt sent ute och och undrade om han kunde gå före i kön
Självklart!!!
Blev själv incheckad så småningom och tog mig upp till loungen.
Vem sitter där i godan ro med kaffe och tidning om inte vår engelsktalande vän.
Normalt sväljer jag förtret, men då brast det. Gick fram och frågade högt men vänligt;
"Hi, are you still in a hurry?"
Ville nog inte höra mer för han lämnade omgående loungen.

F.ö. undrar jag om det är någon annan än jag som anser att Guld kön vid inrikes är till för just oss med Guldkort och inte de passagerare med udda baggage, oklara biljetter och övriga tidskrävande incheckningar?
Uppenbarligen inte SAS i alla fall.
 

LinuxSam

Medlem
Bara som information, eftersom jag inte såg det tidigare här i tråden. Förutom metallavkänning så har säkerhetsbågarna i säkerhetskontrollen en slumpfunktion. Det kan altså vara så att du är helt "ren" från metall men bågen ändå piper. På Gardemoen hade de information uppsatt om detta vid säkerhetskontrollen när jag var där för något år sedan.

/LinuxSam
 
Toppen