Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

maswan

Medlem
Känner jag inte igen på Lufthansa... varken på longhaul eller shorthaul.

Två nya datapunkter från Lufthansa förra veckan: Arlanda till Frankfurt och Frankfurt till Geneve. Planet parkerar, motorerna börjar varva ner, "alla" reser sig och gången blir full av folk som tar på sig ytterkläder och plockar väskor, sedan hör vi "cabin crew, all doors in park", och ytterligare 20-30 sekunder senare blingar det till och skylten med säkherhetssymbolen släcks.
 

DHXSTHLM

Medlem
Två nya datapunkter från Lufthansa förra veckan: Arlanda till Frankfurt och Frankfurt till Geneve. Planet parkerar, motorerna börjar varva ner, "alla" reser sig och gången blir full av folk som tar på sig ytterkläder och plockar väskor, sedan hör vi "cabin crew, all doors in park", och ytterligare 20-30 sekunder senare blingar det till och skylten med säkherhetssymbolen släcks.

äh, det där är inget att jämföra med inrikesflyg i Kina tidiga 90tal (och i viss mån än idag):

precis när planet dunsar i marken, stod alla redan upplinade vid utgången varav flygvärdinnorna får panik... sköna scener det där.
 

Johanna

Medlem
Tips om man har en stolsryckare bakom sig: håll in knappen för att luta ditt säte när passageraren i fråga är på väg i/ur sin stol. Brukar generera viss förvåning, ett välförtjänt dunsljud och kanske en insikt om det egna beteendet (prövade senast i förrgår).

Den var smart - det ska jag börja med!
Förutsätter att man vet när personen bakom ska resa sig. Ofta kommer det som en överraskning.
 

jli86

Ny medlem
Jag stör mig på personal i säkerhetskontrollen som ska hävda sig. Jag flyger en del och har en god rutin för att ta mig igenom säkerhetskontrollen och ser till att alltid ha allt som ska ner i lådorna förberett när jag kommer; vätskepåsen uppe, datorn under armen, ytterkläder av etc. Sist jag skulle flyga från Malmö var jag som vanligt väl förberedd och packar ner allt i lådor som jag brukar. Killen i kontrollen har anmärkt på alla innan mig, inklusive min sambo att de ska göra något speciellt, han kollar på det jag packat ner och ser nästan lite sur ut att allt är som det ska - då tittar han på mig och säger: "du får lägga ner koftan också". Really? För jag har verkligen gömt något farligt i koftan!
 

Juraj

Medlem
Folk i fasttrack (som oftast är vana resenärer) som kommer fram till säkerhetskontrollen helt oförberedda och sedan tar en evighet för att ta av sig ytterkläderna och bältet och ta datorn ut ur väskan. Och som sedan letar i 2 minuter efter alla vätskor som då har i väskan. Och som blir arga när jag fått nog och gått förbi dem i protest.
 

Jonted

Medlem
Helt klart säkerhetskontrollerna. Idag blev jag av med en liten sax som jag flugit med varje vecka i 6 månader. Den kontrolleras nästan alltid och är alltid godkänd. Utom idag när ansvarig person i säkerhetskontrollen höll med om att saxen var under godkända 6 cm men sa att de även arbetar med profilering och jag behöver inte denna sax ombord på flyget.
Han fortsatte även med att fråga om jag inte höll med om att det går att mörda någon med den.
Mycket trevlig start på veckan.
 
Toppen