Senaste nytt

Vad gäller vid inställt flyg på award-bokning?

Miles & More skickade ett email om att de inte hade lyckats få tag på mig via telefon (jag har inga missade samtal...) och de ville att jag skulle höra av mig till dem. Har jag något att vinna på att kontakta dem? De lär ge mig två val, refund eller acceptera ändringen. Någon nämnde att Thai har lagt ner och återupptagit rutten tidigare, kanske ska jag vänta ett halvår och se om de återupptar rutten och höra av mig till Miles & More då? Då lär jag ha ett bättre förhandlingsläge och det stod ingen tidgräns i emailet om när jag skulle kontakta dem.
 

Senator

Moderator
Miles & More skickade ett email om att de inte hade lyckats få tag på mig via telefon (jag har inga missade samtal...) och de ville att jag skulle höra av mig till dem. Har jag något att vinna på att kontakta dem? De lär ge mig två val, refund eller acceptera ändringen. Någon nämnde att Thai har lagt ner och återupptagit rutten tidigare, kanske ska jag vänta ett halvår och se om de återupptar rutten och höra av mig till Miles & More då? Då lär jag ha ett bättre förhandlingsläge och det stod ingen tidgräns i emailet om när jag skulle kontakta dem.

Jag skulle lägga detta på ”shit happens kontot” och ta kontakt med Miles & More. Inte direkt deras fel att Thai ställer in denna rutt. Du kan fråga vad dina alternativ är, men har svårt att se du har några alternativ. Det finns i din bokning att du en gång har haft detta segment om Thai mot formodan skulle öppna igen.

Du kan annars fråga om Surat Than om Thai fortfarande flyger dit, sedan ta färjan till Koh Samui. Det gjorde vi när alla flyg var fullbokade från Koh Samui
 

KarlJ

Medlem
Det är varken SAS eller Lufthansa som är ansvariga oavsett om man har bokat med deras bonusprogram. Jag har pratat med Thai som säger att de hade bokat om en till Bangkok Airways om man hade "betalat för biljetten med pengar". Nästa steg blir väl en anmälan till konsumentverket eller något...
 

agehall

Medlem
Nästa steg blir väl en anmälan till konsumentverket eller något...
Vad ska du anmäla? Tror inte de bryr sig om vad Thai Airways gör i Thailand. Och du kan ju inte klandra SAS för att att det inte längre går att flyga med en av deras partners.

Rent krasst är det inte så mycket att göra i detta läge.
 

KarlJ

Medlem
Vad ska du anmäla? Tror inte de bryr sig om vad Thai Airways gör i Thailand. Och du kan ju inte klandra SAS för att att det inte längre går att flyga med en av deras partners.

Rent krasst är det inte så mycket att göra i detta läge.

Nej SAS har inte gjort något fel som jag skrev. Frågan är om EU-rätten kan appliceras på Thai eftersom det är en resa som påbörjas inom EU, samt om det är relevant att det är en bonusresa.

Inte ens om man får rätt är det säkert att det händer något men det skadar inte att prova.
 

agehall

Medlem
Frågan är om EU-rätten kan appliceras på Thai eftersom det är en resa som påbörjas inom EU, samt om det är relevant att det är en bonusresa.
Det kom ju något fall häromveckan som säger att EU261/2004 ska fungera så, vilket jag anser är helt galet, men jag tror inte det kommer hjälpa dig för Thai kommer inte boka om dig oavsett vad EU säger.
 
Jag skulle lägga detta på ”shit happens kontot” och ta kontakt med Miles & More. Inte direkt deras fel att Thai ställer in denna rutt. Du kan fråga vad dina alternativ är, men har svårt att se du har några alternativ. Det finns i din bokning att du en gång har haft detta segment om Thai mot formodan skulle öppna igen.

Du kan annars fråga om Surat Than om Thai fortfarande flyger dit, sedan ta färjan till Koh Samui. Det gjorde vi när alla flyg var fullbokade från Koh Samui
Jag hade ingen aning om att det fanns andra flygplatser i närheten, det var bra att du nämnde det. Det fanns dock ingen ledig award på just Surat Thani - Bangkok, men det fanns på Krabi - Bangkok (t o m i businessclass) så nu är jag preliminärbokad på den sträckan istället (ska få definitivt besked imorgon 15 juni 2018). Det är inte så noga att det blir just Koh Samui, ön finns säkert kvar i framtiden också så dit kan resa någon annan gång.
 

Matore

Medlem
Om min Singapore F flight blir inställd, eller om jag missar en anslutning ex pga sent flyg på genomgående biljett, bokad med EB poäng, vad kan jag räkna med för hjälp? Har jag då rätt till F med annan flight eller via annan dest?
 
Toppen