Senaste nytt

Vad gäller vid fullbokat Scandic hotell?

OliT

Medlem
Alla kan ha en dålig dag, men med ditt uppförande där ifrågasätter jag dig hur pass civiliserad människa du är.

Jag tycker att du kan ta det lite lugnt med att ifrågasätta andra människors agerande. Jag förstår absolut att en person kan bli frustrerad om man i förväg begärt att få bekräftat att en tjänst ska tillhandahållas enligt vissa kriterier och att detta sedan inte levereras, dessutom med dåligt bemötande. Vad vet du om anledningen till att A380*G begärt tidig incheckning? Det korrekta från hotellets sida är ju att i så fall meddela att det inte är möjligt med tidig incheckning, varpå planerna hade kunnat ändras.

Edit: För att förtydliga så menar jag alltså frustrationen vid incheckningen. Jag försvarar inte skällandet på parkeringsvakten. :)
 
Last edited:

Valley

Medlem
Hur menar du? Jag har inte "begärt" något annat än att få det rum jag bokat (eller vilket rum som helst i normal storlek).
Min fråga i forumet var tips om hur jag underviker detta i framtiden, vilket jag också fick svar på. Jag vill alltså INTE ha kompensation, bara undvika det i framtiden.


Har själv försökt några gånger att hävda rumsgaranti. Men oavsett status finns uppenbart väldigt många nationella undantag.
Under min hotellkarriär gick gränsen för överbokning vid 3%. Först när den kvoten var fylld hette det att det var fullt.

Tror tyvärr det är svårt att göra någonting åt. Är väl den gräddfil man kan få som väldigt frekvent boende på ett hotell. Har några sådana där jag är tämligen säker att man "kastat" ut boende till min fördel.
 

Valley

Medlem
Alla kan ha en dålig dag, men med ditt uppförande där ifrågasätter jag dig hur pass civiliserad människa du är.

Var väl Danmark vi pratade om. Tror inte A380*G's agerande är något värre. Har själv varit nära blivit lappad medan jag står i kö för att checka in på hotellet.
Du skulle hört mitt utbrott mot en SAS-Anställd på Arlanda . Tror att det hördes in till Märsta. Då snackar vi ociviliserat i den högsta kategorien trots att hon förtjänade varje stavelse. Skäms lite än idag :(

Annars får han vara med i Våga Vägra Scandic-klubben :)
 
OT men ändå... hade en Flexbokning på Scandic Sydhavnen i söndags. Hade specifikt bett om att de skulle bekräfta tidig incheckning innan ankomst. Anlände till hotellet kl 10:30 och danska tjejen i receptionen tittade på mig som om jag var ett ufo när jag sa att jag skulle checka in. Vi har absolut ingenting före kl 14:00 sa hon. Jag påpekade att jag begärt bekräftelse om tidig incheckning men för henne var det lika lite värt som ett glas vatten. Jag tackade för den utmärkta servicen och sa att jag åker till ett annat hotell istället. Hade varit inne i receptionen under 3 minuter men när jag kommer ut är jag på väg att få en p-bot! Är redan irriterad så när jag ser det blir jag halvt förbannad och skäller ut idioten till p-vakt och frågar om man inte ens kan checka in utan att få p-bot. Han hinner inte ens svara innan jag säger att skithotellet hade ändå inga rum. Åker snabbt iväg.

Åker iväg till Radisson BLU, ställer bilen utanför entrén (utan att få p-bot!!!!!!) och talar med personalen. De säger att de kan ge mig rum direkt när de hör min historia, dessutom är det gratis parkering denna veckan. Bokar på nätet i mobilen och 5 min senare är bilen parkerad och jag sitter på mitt rum. Tack Radisson BLU! Aldrig mer Scandic!

nåja P-vakten gjorde väl bara sitt jobb..hjälper ju noll och inget att skälla på honom.
 
"A380*G skrev: OT men ändå... hade en Flexbokning på Scandic Sydhavnen i söndags. Hade specifikt bett om att de skulle bekräfta tidig incheckning innan ankomst. Anlände till hotellet kl 10:30 och danska tjejen i receptionen tittade på mig som om jag var ett ufo när jag sa att jag skulle checka in. Vi har absolut ingenting före kl 14:00 sa hon. Jag påpekade att jag begärt bekräftelse om tidig incheckning men för henne var det lika lite värt som ett glas vatten. Jag tackade för den utmärkta servicen och sa att jag åker till ett annat hotell istället. Hade varit inne i receptionen under 3 minuter men när jag kommer ut är jag på väg att få en p-bot! Är redan irriterad så när jag ser det blir jag halvt förbannad och skäller ut idioten till p-vakt och frågar om man inte ens kan checka in utan att få p-bot. Han hinner inte ens svara innan jag säger att skithotellet hade ändå inga rum. Åker snabbt iväg.

Åker iväg till Radisson BLU, ställer bilen utanför entrén (utan att få p-bot!!!!!!) och talar med personalen. De säger att de kan ge mig rum direkt när de hör min historia, dessutom är det gratis parkering denna veckan. Bokar på nätet i mobilen och 5 min senare är bilen parkerad och jag sitter på mitt rum. Tack Radisson BLU! Aldrig mer Scandic!"


En fråga, fick du bekräftat att du var välkommen att checka in tidigare? I sådant fall var det fel utav receptionen att agera så som denne gjorde. Nu framgår det inte heller vilken beläggning hotellet hade. Har man rena och lediga rum så checkar man givetvis in. Det handlar faktiskt om att ge god service. Men av erfarenhet vet jag att helgresenärerna checkar ut senare än vad affärsresenären gör. Man kanske helt enkelt inte hade rena rum lediga p g a att städ börjar senare.
Om du som hotellgäst vill ha en bekräftad tidig incheckning så får du helt enkelt boka rummet från natten innan och meddela hotellet att du kommer dagen efter och vid den tidpunkt du skulle komma. Men du kan aldrig kräva att få en bekräftad tidig incheckning. Internationella hotellregler säger att du har rätt att få tillgång till hotellrummet från klockan 14:00 (eller 15:00) på ankomstdagen. Får du en tidigare incheckning är det en bonus.
Givetvis gjorde receptionisten fel genom att ge den blick och intryck som denne gjorde. Och receptionisten skulle på ett vänligt sätt förklarat att inga rum finns lediga men att hon skulle göra allt hon kunde för att du skulle få ett rum så snart som möjligt. Man kan alltid göra undantag och man kan alltid ringa städ och be dem att prioritera städning för ett visst rum.
 
Last edited:

xvikmic

Medlem
Hur menar du? Jag har inte "begärt" något annat än att få det rum jag bokat (eller vilket rum som helst i normal storlek).
Min fråga i forumet var tips om hur jag underviker detta i framtiden, vilket jag också fick svar på. Jag vill alltså INTE ha kompensation, bara undvika det i framtiden.

Jag rekommenderar dig att kontakta hotellet en dag innan och be om att sätta av dig på ett rum i t.ex. våning 3. Eller säg att du önskar ett rum utan en matta, eller utan ett badkar. På så sätt sätter hotellet av ett rum med ditt önskemål, då är chansen inte lika stor att du blir av med rummet.

Det med garanti är ju lite oklart, du är nog inte garanterad för rummet såvida du inte har förbetalt rummet, garantin är väl lite mer av en säkerhet för hotellet - att de kan debitera dig vid en så kallad "no show".
 
Last edited:

xvikmic

Medlem
Jag tycker att du kan ta det lite lugnt med att ifrågasätta andra människors agerande. Jag förstår absolut att en person kan bli frustrerad om man i förväg begärt att få bekräftat att en tjänst ska tillhandahållas enligt vissa kriterier och att detta sedan inte levereras, dessutom med dåligt bemötande. Vad vet du om anledningen till att A380*G begärt tidig incheckning? Det korrekta från hotellets sida är ju att i så fall meddela att det inte är möjligt med tidig incheckning, varpå planerna hade kunnat ändras.

Edit: För att förtydliga så menar jag alltså frustrationen vid incheckningen. Jag försvarar inte skällandet på parkeringsvakten. :)

I flesta lägen är jag neutral, men på det sättet som han skriver det kan jag inte låta bli att kommentera det. Skälla ut en parkeringsvakt? A380*G skriver att "hade specifikt bett om att de skulle bekräfta tidig incheckning innan ankomst." blev detta bekräftat av hotellet innan ankomst? Hade receptionisten möjlighet att förklara situationen? se efter andra lösningar?... eller avbröt han receptionisten som han gjorde mot parkeringsvakten utanför hotellet och sprang iväg?
 

telelina

Medlem
Om de är garanterade enligt resebyrån, kan man inte vända sig dit för råd då? Hur lång var din vistelse? Var det fullt under hela tiden?

Kollat med resebyrån. De har pratat med hotellet. Hotellet kan göra såhär garantin gäller för att det finns ett rum överhuvudtaget enkel som dubbel. Bra att veta, i framtiden ska jag undvika hotell med extremt små rum i utbudet så riskerar jag inte att hamna i ett sånt. Min bokning var för 6 dagar.
 

sembl

Medlem
Kollat med resebyrån. De har pratat med hotellet. Hotellet kan göra såhär garantin gäller för att det finns ett rum överhuvudtaget enkel som dubbel. Bra att veta, i framtiden ska jag undvika hotell med extremt små rum i utbudet så riskerar jag inte att hamna i ett sånt. Min bokning var för 6 dagar.

Väldigt tråkigt att höra din historia telelina Det var just av den anledningen jag bytte från Scandic till Elite och Radisson inom norden då detta skedde fler gånger för mig. Bokar jag en queen så vill jag inte ha något sämre.

På Hilton så behandlar de mig tvärtom alltid. Får svit fast jag vill ha min King Bed och brukar be om downgrade vilket sällan lyckas.
 
Toppen