Vad gäller? Sk983 försenad idag pga tekniskt fel

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av nih23, 1 April 2015.

1. nih23

nih23 Medlem

Är på Arlanda och har precis fått ett sms att Sk983 mot Tokyo har en ny avgångstid vid 21.00. Det här betyder att jag kommer att missa ett möte som skulle vara vid 15.30 i Shinjuku. Biljett agenterna på Arlanda säger att alla flighter är "fulla" och att de inte kan göra något. Jag är EBD och reser på en Plus saver biljett.

I och med att vi inte lyfter fören 5-6 timmar efter beräknad avgångstid så kommer jag att anlända mer än 4 timmar sent. vad kan jag kräva i ersättning av SAS?
    Resan är betald med vouchrar + coop master card

2. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Problem även med kärran till IAD.

3. andreas

andreas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt att höra. Avseende anslutningar kanske detta kan vara en idé? Flyg - Sök på Google

4. spritfet

spritfet Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kollade snabbt på Coop MedMera Mer, du har rätt till ersättning om du betalt resan minst 75% med kortet:
    4h - 500kr
    5h - 600kr
    6h - 700kr...

5. AndersSt

AndersSt Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ta reda på vad det tekniska felet bestod av. Du har rimligen rätt till 600 euro i ersättning enligt (EG) 261/2004 (EU passenger rights)
    Det hjälper dig förstås inte att hinna i tid till ditt möte men din fråga gällde ju vad du kan få i ersättning från SAS.

SAS kommer förmodligen att hävda "extraordinära omständigheter" men vanligen omfattar det inte tekniska fel som kunde ha förebyggts med underhåll eller upptäckts vid kontroller. Jag fick själv ersättning från SAS nyligen för en inställd flygning pga läckande packning till noshjulsstyrning. Kortare flygning dock, så bara 250 euro.

Observera att >3h försening berättigar till samma typ av ersättning som inställd flygning.

nih23 gillar detta.
  6. nih23

nih23 Medlem

Tack för alla svaren, de vägrade boka in mig på finnair för det inte är samma allians. tyvärr så betalade jag Inte 75% av resan med Coop
    Kortet, la totalt 800euro i vouchers och resten Coop.

Nåja vi får se vad som händer.

7. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kolla din hemförsäkring om den har något för förseningen

8. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om han har ett möte åker han nog i tjänsten och då gäller väl inte hemförsäkringen.

jumbooze gillar detta.
  9. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Alla möten jag har sker inte i tjänsten

Christian R och flum gillar detta.
  10. simon_says91

simon_says91 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det här blir svårt om du skall hinna till 15:30 downtown Tokyo. Kollade lite snabbt men det avgår en Lufthansa flight från FRA till HND 18:00 så man ankommer runt 13:00 lokal tid men den verkar vara full. Om inte säkert omöjlig att hinna med då klockan redan är 15:05....

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!