Senaste nytt

Vad gäller om man missar flyg pga check-in, och security proceduren?

Glenn E

Medlem
Jag har lite samma situation.
Ankommer med United 15.27 och Sas avgår 17.15.
2 separata biljetter.
Har räknat med att jag kan checka väskan hela vägen och därmed slippa säkerhetskontrollen på Washington Dulles flygplatsen.
Kan man räkna med att de checkar väskan hela vägen?
SAS och United är ju Star Alliance.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har lite samma situation.
Ankommer med United 15.27 och Sas avgår 17.15.
2 separata biljetter.
Har räknat med att jag kan checka väskan hela vägen och därmed slippa säkerhetskontrollen på Washington Dulles flygplatsen.
Kan man räkna med att de checkar väskan hela vägen?
SAS och United är ju Star Alliance.
Räkna med ska jag inte göra men du kan hoppas.
 

Glenn E

Medlem
Jag hoppas då.
I värsta fall får jag väl skicka väskan med frakt.
Det verkar kosta ungeför 190 USD.:)
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Min ganska ovetenskapliga uppfattning är att flygbolagen generellt bokar om passagerare som missar flyget på grund av att infrstrukturen på flygplatsen inte fungerat under förutsättning att passageraren har följt de regler och rekommendationer som råder. Detta baserar sig förvisso mest på olika tv-dokumentärer som avhandlar exempelvis Gatwick eller Southwest Airlines.

Flygbolagen har ganska god koll på när du checkat in vid disk och hur långa köerna är i säkerhetskontrollerna. Om gate-agenterna däremot har anledning att fundera på huruvida passageraren verkligen gått raka vägen från säkerhetskontrollen till gaten utan att passera vare sig tax-free, övriga butiker eller bar så kanske deras inställning är lite annorlunda. Utmaningen är väl de passagerare som checkar in online utan baggage då det är svårt att veta när de verkligen anländer till kön.

Kan inte påminna mig om att jag tillbringat mer än en timme i kö till säkerhetskontrollen i USA annat än möjligtvis i samband med 9/11 och efter att vätskerestriktionerna infördes 2006 eller i samband med strejk och/eller maskningsaktioner från personalen.

Längst köer brukar jag uppleva på Newark, Terminal B (SAS-piren) men inte över 60 minuter som jag kan påminna mig. Samt i London. Men där finns ju tidskontrollen innan man kommer in i säkerhetsområdet. Kommer man förbi i tid är man skyddad (troligtvis så länge man inte förirrar sig till loungen eller taxfree-shoppen).

P.S. För övrigt måste folk lära sig skillnad på säkerhetskontroller, passkontroller/immigration och tull. De två sistnämnda kan ta en oändlighet och mindre än två timmar är absolut inget man kan garantera om passpolisen är på dåligt humör oavsett land.
 

agehall

Medlem
Jag har varit med om säkerhetskontroller som tagit evigheter i USA. Det var visserligen ett par år sedan, men de tog garanterat 1h+.
 

Webguide

Medlem
Jag flög till Chicago via Zürich en gång, securityn tog aslång tid, vi var många i kön som skulle med samma flyg. Till slut fick vi tränga oss förbi kön, men planet väntade på oss och vi bordade 5 minuter efter ordinarie avgångstid.
 

AABack2ARN

Medlem
För mig uppstår känslan av en evighetslång kö efter cirka 30 minuter - och kanske ännu snabbare om jag ser massa obemannade säkerhetskontroller.
 

SFC

Medlem
"UA-terminalen" på Washington-Dulles, dvs mid-field: bottenrekordet är nog 90 minuter för att passera CBP och sen ytterligare 90 minuter för TSA. Det är då man är tacksam för lång connection...
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag är inte alls rädd för att detta skall gå fel, men så här skulle jag approchera resan:
1. Köp ett kontantkort i USA, bra att ha.. T-Mobile är enklast, men har inte samma täckning som dom andra men funkar bäst med SIM-lösningar
2. Installera AA appen innan resan, den ger bra uppdateringar
3. Checka in på AA appen, då får du dynamiska ändringar till telefonen
4. Checka in på SAS appen som också kan ge uppdateringar
5. Gå till bagageservice på utresestationen (där din AA resa börjar) och be väldigt ödmjuk om hjälp att manuellt tagga väskan till slutdestinationen. SAS och AA har interline agreement, men i normala fall på samma biljett. Detta kan (understryker kan) också hjälpa dig undvika kostnaden för väskan som annars kostar $25 om du inte har status hos One World. Observera att detta inte är en rättighet, men en fråga är gratis.
6. Om punkt 5. funkar så är du redan "Air-side" på Dulles, och du behöver inte gå ut och hämta bagage. Gå till SAS transferdesk och vissa upp din bagagetag som nu länkas till din bokning

Om du är trevlig och ödmjuk kan detta funka.. :)

Tackar. Med air side menar du att jag slipper cbp och security? Om så är fallet så inträder nästa problem - några timmar att slå ihjäl i loungen och spriten är ju fri :) ;)
 
Toppen