Vad gäller med miles på codeshare?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Magino, 13 Mars 2015.

1. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har lite dålig koll på hur codeshare fungerar inom OneWorld så därför undrar jag om ni kan hjälpa mig få bättre förståelse för hur många miles jag kommer få.

Säg att jag har bokat ARN-DOH-HKG. Biljetten är utställt av Cathay Pacific men alla flygen utförs av Qatar Airways.

Har jag förstått det hela rätt om man ska titta på hur mycket miles Cathay Pacific ger hos programmet jag vill samla i. Eller ska man titta på Qatar Airways tabellen?

2. Till vilket program du tänker att kreditera?

3. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Antingen British Airways eller American Airlines beroende på om jag får poäng från Cathay Pacific eller Qatar Airways

4. På American Airlines AAdvantage webbsida står det så här:
    American Airlines oneworld partner – Cathay Pacific

Därför gissar jag att följande flygningar räknas som Cathay Pacific flight på American Airlines AAdvantage.
    • CX9243/9244/9245/9246 mellan Stockholm-Doha v.v flygs av Qatar Airways
    • CX9200/9201 mellan Doha-Hong Kong v.v. flygs av Qatar Airways
    Vilket också innebär att du tjänar inga miles på lägre bokningsklasser. American Airlines AAdvantage ger 100% miles på Cathay Pacific/Dragonair Y, B och H klasser. Andra bokningsklasser i Economy ger 0% miles.

5. Magino

Magino Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för hjälpen. Det var det jag var rädd för. Blir att samla dem på British Airways så jag i alla fall får några miles.

6. pep

pep Medlem

Jeg har tilsvarende problem som Magino: flyver Cathay Pacific (med billetnr. 160...og 4-cifrede codehare flightnumbers, f.eks. CX5204) 6 legs i economy med hvs. Dragonair (2 legs) og Qatar (4 legs). Ikke et eneste leg med Cathay Pacific... Få timer efter bookningen på Cathay Pacific hjemmeside lagde de den smukt over i mit Qatar Airways Privilige system. De har ændret PNR koderne fra Amadeus/Cathay Pacific koder til Qatar Airways-koder, som ligner meget.

Jeg vil kreditere til Qatar Airways men kan ikke finde ud af hvad der sker når man flyver codeshare med tredjepart (Cathay Pacific) og krediterer til det program for det "metal" man faktisk flyver med... Pointudregningen er meget forskellig: hvis man flyver Cathay Pacific med Cathay Pacific metal og krediterer til Qatar Airways giver det næsten ingenting. Flyver man Cathay Pacific codeshare med non-OW airline giver det 0. Men nu, da jeg krediterer til det metal jeg faktisk flyver med (nemlig Qatar Airways), turde jeg håbe på at få fuld bonus som var det en Qatar Airways-billet..? Jeg har brug for en læge @Dr. Miles

7. Som jag har förstått, oneworld bonusprogram brukar att kreditera flygning enligt marketing carriers (det flightnummer du är bokat i) intjäning, inte enligt operating carrier intjäning.

pep gillar detta.
  8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är korrekt. Inom oneworld är det selling/marketing carrier som räknas.

Just inom oneworld finns det ofta anledning att överväga codeshare. Det finns fortfarande problem med det, men det är betydligt mindre farligt än att göra det i Star Alliance och SkyTeam.

Brandten, pep och Fredrik Jeanson gillar detta.
  9. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske risk för lite OT (kan flytta just denna diskussion till ny tråd), men: åkte code share i vintras/våras ARN - CDG - AUH - MLE o retur; det var Air France flight nummer på samtliga segment, men Etihad som operator på CDG - AUH- MLE, funkade fin fint och gav bra med FB-miles.
    Elaborera gärna "farligheten" så jag, och andra, vet vad jag/vi ska hålla utkik efter i fortsättningen.

Last edited: 15 Juli 2015
    Homer gillar detta.
  10. pep

pep Medlem

Tak til Doktorn og agehall for hurtig udrykning og god viden. Jeg har lært førhen fra andre alliancer (SkyTeam og Star) at det er "metallet" som er gældende.

Som rvarttinen skriver ovenfor går det åbenbart fremad fordi det nu ser ud som om, at man får points, som man "i gamle dage" (og nu?) ikke kunne gøre krav på...fordi Etihad ikke har en brik at gøre med Skyteam...

Last edited: 15 Juli 2015

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!