Vad gäller för avbokning av SAS Plus-biljett?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Bryant, 14 Juli 2013.

1. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad innebär SAS regler för SAS Plus? Vilka pengar får jag inte tillbaka vid en avbokning? Är det som det står biljett och bränsletillägg eller får jag hela summan? Varför jag undrar är för att det är ju fler tillägg än bränsletillägg som lagts på biljettpriset

Återbetalning: Biljetten och bränsletillägget är återbetalningsbara

Skatter, avgifter
    och tillägg

Security Tax36 SEK

undef (ALLP.list.Taxe.JD)62 SEK

Passenger Charge153 SEK

Fuel* and Security Surcharge
    *Non refundable charges on non-refundable tickets760 SEK

Totalsumma skatter, avgifter och tillägg:1011 SEK

2. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tolkar att Du skal få tillbaka allt, ink 1011 kronor

3. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du får tillbaka allt vid avbokning inom 24 h - det är min erfarenhet från den gångna veckan.

4. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Även när 24h har passerat? Den ska ju vara fullt avbokningsbar.

5. mry

mry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Näe SAS Eurobonus MC, men det slutade med att det låg kvar reserverat i 5 dagar trots att de både dragit och betalat tillbaka biljetten innan de borde ha släppt reservationen, låg lite mer minus än normlt ett tag där mellan reservationen fanns, de dragit pengarna och innan de andra kom tillbaka.

Min erfarenhet är att man får tillbaka allt utom bokningsavgiften (30 kr) om man avbokar efter mer än 24 timmar.

1 person likes this.
  6. Gus

Gus Medlem

Om jag bokar en SAS Plus biljett till USA så står det angående återbetalning "Biljetten och bränsletillägget är återbetalningsbara." Men en biljettkostnad består ju av en massa delar, inte bara bränsletillägg och själva biljettpriset utan också "APHIS User Fee", "Passenger Service Charge" "Customs User Fee" etc etc.. Hur fungerar det, betalas dessa också tillbaka vid en ev. avbokning?

Min fråga är alltså, får man tillbaka 100 % av det man betalat för en plusbiljett vid avbokning? Jag tycker att det står lite krångligt på SAS hemsida.

7. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När det gäller longhaul i Plus beror det på bokningsklass. De billigaste biljetterna (Plus Saver -kan vara lite olika bokningsklasser) brukar inte vara ombokningsbara / återbetalningsbara utan avgift.

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dessa skatter och avgifter brukar väl alltid vara återbetalningsbara, även på billiga biljetter. De är ju pålägg på biljettpriset som flygbolagen bara tar ut åt andra (till skillnad från det faktiska biljettpriset och bränsletillägg, som är flygbolagets egna).

9. Bara om man inte har bokat via vissa resebyråer.

Många resebyråer debiterar administrationsavgift vid återbetalning av biljetten (även om det skulle vara endast skatter man får tillbaka).
    Kilroy debiterade i 2012 (jag vet ej om hur det är idag) 2.050 SEK per biljett som återbetalningsavgift!!
    Vissa av dem är ännu värre så att de inte betalar tillbaka någonting även när man avbokar en återbetalningsbar biljett!!

OK för resebyrå att behålla flygskatt? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Resebyråtest 2012 Plats 18: Sembo, Solfaktor & Kilroy Travels - BusinessClass.se

10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sant. Ytterligare ett skäl att hålla sig långt borta från resebyråer.

Abbs gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!