Senaste nytt

Vad flög jag?

Jacob

Medlem
Tveklöst Fokker 100. Tror t.o.m jag har kvar någon gammal Transwede tidtabell hemma.

Jag tror att det var en F-100 du flög. Transwede slutade flyga med MD 1996.
Transwede hade ju en charterverksamhet också som använde MD-83or. Den delen bytte 1996/1997 namn till Blue Scandinavia, troligtvis följde väl flygplanen med.
 

erc

Medlem
Tveklöst Fokker 100. Tror t.o.m jag har kvar någon gammal Transwede tidtabell hemma.


Transwede hade ju en charterverksamhet också som använde MD-83or. Den delen bytte 1996/1997 namn till Blue Scandinavia, troligtvis följde väl flygplanen med.

Ja, visst var det Fokker 100.

Efterforskningen på Internet Archive indikerade att det flugits långdistanscharter med MD-83orna, till bland annat USA och västindien. Även om 83orna hade utökad räckvidd lär väl transatlantiska rutter höra till modellens ovanligare uppgifter?
 

erc

Medlem
Kunde inte låta bli att efterforska dessa transatlantiska rutter med MD-83. Transwede flög mycket riktigt långdistanscharter i slutet av 80-talet på sträckan ARN-FLL med tekniska stopp på KEF och YQX eller BGR.
 

TjudöBoy

Medlem
På den gamla tiden då det begav sig gjordes det ganska många tekniska stopp på Saint Johns - Saint Johns (YYT) har jag oxå för mig.
 
Passar också på att återanvända tråden.

Flög till EWR från CPH sommaren 1992. Är 99% säker på att flög med SAS, konfigurationen i kabinen var 2-3-2. Kan det varit en B767 då eller möjligtvis någon äldre variant av Airbus?
 

Dr. Miles

Expert
Passar också på att återanvända tråden.

Flög till EWR från CPH sommaren 1992. Är 99% säker på att flög med SAS, konfigurationen i kabinen var 2-3-2. Kan det varit en B767 då eller möjligtvis någon äldre variant av Airbus?

Det måste ha varit Boeing B767. 2-3-2 konfiguration är/var vanlig på Boeing B767.
 

David

Medlem
Då får väl även jag passa på att ställa en fråga. Flög min första flight i Business Class mellan CPH (tror jag iaf) och NYC 1998 med SAS.

Kan någon hjälpa till med att bekräfta kärra och till vilken flygplats jag kan ha flugit till.

Tackar!
 

Jacob

Medlem
Då får väl även jag passa på att ställa en fråga. Flög min första flight i Business Class mellan CPH (tror jag iaf) och NYC 1998 med SAS.

Kan någon hjälpa till med att bekräfta kärra och till vilken flygplats jag kan ha flugit till.

Tackar!
Newark och 1998 var det fortfarande Boeing 767-300 maskiner som användes på långdistanslinjer.
 

Dr. Miles

Expert
SAS beställde Airbus A330 och A340 i dec 1999 och första leveransen var i okt 2002 enligt Plane-spotter.com.
Så i 1998 måste det ha varit Boeing B767.

Jag vet dock inte om SAS hade 2-2-2 konfiguration eller 2-1-2 konfiguration i Business class på Boeing B767 plan.
 
Toppen