Senaste nytt

Vad finns det för udda bokningsbara flygplanstyper?

FilipJ

Medlem
Fokker 50 mellan Trollhättan/Vänersborgs flygplats Malöga och Bromma. Har även flugit Saab 340 och 2000 där. Tror de varierar något, men Fokker-planet verkar varit mer populärt det senaste. BRA flyger linjen.
 
Apropå Let L-410. Let utvecklade ju även den större L-610G med GE CT7-motorer (samma som i Saab 340) samt större Walterdito som alternativ men det projektet verkar ha avstannat. Maskinen hette ett tag Ayres 7000 efter att Ayres Industries köpt in sig i Let men blev som sagt stopp. Annars en bra produkt då den liknar L-410 men för ungefär 40 passagerare istället för 19.

Numera håller L-410NG på att få ryska motorer eftersom General Electric köpte upp Motorlet/Walter och M-601 plötsligt gick och blev "västerländsk". Idag har detta blivit ett problem och byte av drivkälla blivit nödvändig. Annars håller Aircraft Industries som Let heter idag ställningarna som sagt. L-410UVP-E är ju minst sagt vanlig och flera flyger än (förutom allt som nytillverkas).

Hade L-610G/Ayres 7000 funnits idag hade den varit en utmärkt maskin för svenska inrikeslinjer i de fall man behöver något i stil med en Saab 340.
 

Brandten

Medlem
Hittade en lite speciell flight nu när jag letade för svärföräldrarna. Någon som vet vad det är? Om det stämmer ska jag boka en själv! Senast jag flög 1900D var lågsniff i Sydafrika. :)
aff24bf6d855ad2502ab500c597af722.jpg
 
Nu är visserligen den epoken över för en period (som håller på att sluta nu när Il-114-300 är på väg) men Vyborg med Il-114 (TV7-117-motorer) samt Uzbekistan Airways med Il-114-100 (PW127H-dito) var ytterst udda maskiner på sin tid.

Just Vyborg var annars trevliga med skärmar i stolsryggarna på Il-114 (ovanligt för en regionalmaskin).

Idag kan man inte flyga med Il-114 civilt men som sagt, den tiden kommer snart tillbaka med -300.

Tu-204-120 med RB.211-535E4 kan också vara lite svår att få tag på men Mahan Airways i Iran har haft en dylik i flottan som de leasat från Air Cairo/Cairo Aviation (Sirocco Aerospace International). Typen sattes ursprungligen i trafik av det egyptiska bolaget och då i både passagerar- samt fraktversion.
 

Mr Basic

Medlem
Det är en riktigt bra, praktisk maskin det där och den nytillverkas ju också för fullt och då i uppgraderad version (L-410NG). Let fick in en fullträff där, samma sak med Walter/Motorlet med M-601 som ofta är drivkälla.
Utan exakta kunskaper om anledning/orsak är min uppfattning att L-410 är överrepresenterad vad det gäller allvarliga tillbud mht hur många som finns i trafik.
Sedan håller jag med @Matts Lindmark om att ryskbyggda kärror i grunden inte är mindre säkra, snarare robusta och driftsäkra. Tyvärr är det nog bristen på säkerhetskultur/pengar som spillt över på vissa av dessa flygmaskiner.
 
Utan exakta kunskaper om anledning/orsak är min uppfattning att L-410 är överrepresenterad vad det gäller allvarliga tillbud mht hur många som finns i trafik.
Sedan håller jag med @Matts Lindmark om att ryskbyggda kärror i grunden inte är mindre säkra, snarare robusta och driftsäkra. Tyvärr är det nog bristen på säkerhetskultur/pengar som spillt över på vissa av dessa flygmaskiner.

Jag vågar påstå att Let L-410 är en utmärkt konstruktion och att haverierna har diverse olika orsaker där dåligt underhåll är en. Det finns ju operatörer som köper maskiner billigt och sedan kör ner dem i botten med haverier som följd.

Det måste ju även påpekas att det inte skulle gå att certifiera en maskin om den inte uppfyller kraven och jag kan inte minnas att jag ens hört talas om att L-410 skulle bli groundad (vilket är vad som sker om det finns säkerhetsmässiga problem som kräver omedelbara åtgärder).

Sedan kan man säga att det finns vissa typer som ligger i "riskzonen", exempelvis att det finns många på begagnatmarknaden och att de är små och billiga i drift och L-410 har ju drabbats en del av detta (man kan ju även peka på CASA C-212).

Problemet med haverier är att media ofta har svårt att hålla isär orsakerna. Det är ytterst ovanligt att flygplanets konstruktion bidrar även om det finns sådana fall (de Havilland Comet 1, Antonov An-10, McDonnell Douglas DC-10, Boeing 737). I dessa fall har det varit:

de Havilland Comet 1: Utmattningsproblem och sprickbildning i kabinen.

Antonov An-10: Utmattningsproblem med vingbalkarna.

McDonnell Douglas DC-10: Tvångsstängda lastdörrar.

Boeing 737: Skenande sidroder (PCU-blockage och rudder hardover).

Sedan finns det diverse fall av konflikter pilot/maskin (t.ex China Airlines flight 140 där piloten försökte motverka autopiloten som befann sig i go-around mode p.g.a ett litet misstag).

Tittar man på diverse L-410-haverier tycker jag att operatörerna i sig säger en hel del.
 
Toppen